A tudatos játékból még profi karrier is lehet - ezért is dolgozik közösen a HUNESZ és a Képernyőidő

A videójátékok világa számtalan karriert rejt, a profi e-sport pedig nem csak a versenyről szól. Fontosnak tartjuk az edukációt ezen a téren is, ezért kötött stratégiai partnerséget a Képernyőidő és a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ).

A cél egyszerű, de ambiciózus: hidat építeni a szülők, pedagógusok és a fiatal játékosok világa között, beleértve azokat is, akik versenyszerűen játszanak és céljuk, hogy profik között is kipróbálhassák magukat. A partnerség révén a HUNESZ szakmai és e-sport tapasztalata, valamint a Képernyőidő szülői edukációs küldetése közös alapra kerül – hogy a játék ne szakadék legyen a generációk között, hanem beszélgetésindító és tanulási tér.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
🧠 Miről is van szó pontosan?
E-sport: Olyan szervezett, versenyszerű tevékenység, amelyben játékosok videójátékokban mérik össze tudásukat, gyakran professzionális környezetben, szabályozott feltételek mellett.
HUNESZ: A Magyar E-sport Szövetség rövidítése, amely a hazai e-sport szervezeteket és játékosokat fogja össze, képviseli őket nemzetközi szinten, és oktatási, társadalmi felelősségvállalási programokat is működtet.

Mit csinál egy e-sport szövegség?

A Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) 2017-ben alakult azzal a céllal, hogy a hazai videójáték-versenysportot egységes és átlátható keretbe foglalja. Azóta a szervezet nemcsak bajnokságokat és ligákat működtet – köztük a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokságot (MNEB) –, hanem az egész magyar e-sport-közösség érdekképviseletét is ellátja.

Tagja az európai és a nemzetközi szövetségeknek, szakmai fórumokat, tudásmegosztó rendezvényeket és oktatási programokat szervez, például az E-sport Tudásbázis (ESTB) keretében.

A HUNESZ célja, hogy a videójáték-versenyzés ne elszigetelt szubkultúra, hanem elismert, fejlődési lehetőségeket és munkahelyeket kínáló sportág legyen.

Magyarországon az e-sport mára sok szempontból kulturális és gazdasági jelenséggé nőtte ki magát. Egyre több fiatal számára nemcsak szórakozás, hanem karrierút is, ahol a verseny, a közösség és az önfegyelem egyaránt fontos szerepet kap. 

A HUNESZ azon dolgozik, hogy a digitális sport egészséges, etikus és oktatással kiegészülő formában legyen jelen a társadalomban. Ez azért is fontos, mert az e-sport, és a versenyszerű játék, vagy csupán csak a játékstreaming hivatásszerű gyakorlása új kérdéseket is felvet:

  • hogyan lehet egyensúlyt találni játék és tanulás, teljesítmény és pihenés között,
  • miként segíthetnek a szülők abban, hogy a gyerekek tudatosan, biztonságosan éljenek ezzel az új lehetőséggel?

A Képernyőidő szerepe a közös munkában

A Képernyőidő alkotóiként kezdettől fogva azt a küldetést vállaltuk, hogy a digitális világot ne démonizáljuk, hanem értsük meg és tudatosan használjuk. Cikkeink, kutatásaink és szülői útmutatóink arra törekednek, hogy a képernyőidő ne félelemforrás, hanem együtt tanult készség legyen.

Ebben a partnerségben a Képernyőidő a szülői edukáció és a digitális tudatosság oldalát képviseli: hogyan lehet beszélgetni a játékról, hogyan állíthatók fel közös szabályok, miként ismerhető fel, ha a játék túlzottan meghatározza a mindennapokat. A HUNESZ ezzel szemben az e-sport és a profik világának tudását, tapasztalatát adja át. A két terület így kiegészíti egymást és várhatóan még többet tud adni a szülők, tanárok, érdeklődők számára, mint amit eddig külön-külön tettünk.

Az együttműködés egyik legfontosabb célja, hogy a fiatal játékosok világát közelebb hozza a szülőkhöz és pedagógusokhoz. Szerintünk ugyanis fontos megmutatni, hogy a videójáték lehet egészséges, kreatív és inspiráló – ha közös szabályok, közös megértés és közös felelősség mentén értelmezzük.

Miért fontos ez szülőként?

A játékvilág ma már nem külön élet, hanem a gyerekek társas valóságának szerves része. A HUNESZ-szel való együttműködés abban segít, hogy ezt a világot ne kívülről próbáljuk megérteni, hanem belülről tanuljuk meg értelmezni.

A szülők számára ez az együttműködés esélyt jelent arra, hogy hiteles forrásból kapjanak választ:

hogyan működik az e-sport, milyen képességeket fejleszt a játék, és hol húzódnak a biztonságos határok, hogyan lehet támogatni a gyermeket, ha komolyabb karrierre van esélye a kompetitív játékok világában.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Kompetitív játék: Olyan videójáték, amelyben a játékosok egymás ellen mérik össze tudásukat és teljesítményüket. A cél nem a történet végigjátszása, hanem a győzelem, a ranglistahelyezés vagy a bajnoki eredmény elérése. A kompetitív játékok a stratégiai gondolkodást, a reakcióidőt és a csapatmunkát egyaránt fejlesztik. Ez az e-sport játékok alapműfaja.

A Képernyőidő és a HUNESZ közös programjai hamarosan elindulnak tartalmi és szakmai szinten is, erről hamarosan többet is elárulunk, de az már biztos, hogy a HUNESZ ESTB+ 2025 Konferencia napján a Képernyőidő is képviselteti majd magát.