2025.07.04. Képernyőidő
Mivel játszik a gyerekünk? Mit néz? Mit nyomkod? Kit követ? Miért fontos a képernyőidő feletti kontroll? Új magazin indult, hogy segítsünk.

Emlékszem, kamaszkoromban a C64 és a PlayStation konzol bűvöletében éltem. A szüleim érezhetően aggódtak, mi lesz így a gyermekükből, milyen hasztalan dolgot csinál. A videójáték fogalma még viszonylag új volt, az internetről jobb esetben is még csak hallottak az emberek, az analóg, "kulcsos" gyerekek világát kezdte felborítani az egyre gyorsulva fejlődő modern technika.
Szerencsémre ez a digitalizálódó világ később munkát adott, online újságíró lettem, főleg játék- és tech magazinoknál dolgoztam (576Kbyte, GameStar, GamePro), és az évek során főszerkesztői, majd lapigazgatói szemmel néztem a modern kultúra termékeire. Egyre fontosabb lett számomra, hogy a játékok, filmek, sorozatok hatásáról, a szülők és gyermekük viszonyáról is beszéljünk, ne csak az ipart, hanem a közösséget, a jelenséget is figyeljük. Hogy segítsünk a szülőknek. Mert óhatatlanul is eszembe jutottak saját szüleim, akik nem értették, mi történik, és féltettek.
A mai szülők dolga még nehezebb. A gyerek játszik, videókat, streameket néz, mesterséges intelligenciával beszélget, barátkozik, egyre kevésbé érzékeli a különbséget a virtuális és a valódi világ között, ha van még ilyen határvonal egyáltalán.
Nem vagyunk ott. Nem értjük. Csak annyit tudunk: képernyőt néz. És féltjük.
A Képernyőidő ötlete ebből indult. Abból a hétköznapi, ismerős, sokszor szorongással teli pillanatból, amikor a szülő már nem tudja, mi történik a képernyő túloldalán – és nem tudja, hogyan kezdjen el beszélgetni róla.
Az évek során a GameStar (jelenleg
GS) több kutatásnak is helyet adott, hogy segítsünk feltérképezni a magyar játékosok viselkedését, szokásait, a generációk változását. Ezt a tudást, szemléletet viszi tovább ez a magazin, kifejezetten szülők számára kialakított környezetben, hangvétellel, és remélhetőleg hasznos tanácsokkal, információkkal, szakértők segítségével.
🧠 Miről is van szó pontosan?Képernyőidő: Mint fogalom, azt az időt jelöli, amelyet egy személy – főként egy gyerek – különböző digitális eszközök képernyője előtt tölt. Ide tartozik a tévénézés, a számítógépezés, a tabletezés, az okostelefonozás, sőt, az okosórák vagy VR-eszközök használata is. A fogalom nemcsak az eltöltött percekre vagy órákra utal, hanem arra is, hogy milyen minőségű, tartalmú és kontextusú tevékenységről van szó: például egyedül vagy közösen nézi-e a gyerek, fejlesztő vagy inkább passzív szórakoztató-e a tartalom, és van-e szülői kíséret. Ezért nem mindegy, hogy „képernyőidő” alatt egyedül végignézett videókat értünk, vagy közös beszélgetéssel kísért játékot. A hangsúly tehát nem a képernyőn, hanem az időn van: hogyan töltjük el, és mit hoz ki belőlünk vagy a gyerekünkből.
Nem hisszük, hogy a képernyő ördögtől való. Nem hisszük, hogy minden játék vagy app ártalmas. Azt sem hisszük, hogy a szülők hibáznak, ha néha rajzfilmet adnak a gyerekük kezébe, csak hogy lehessen főzni vagy pihenni.
Abban viszont biztosak vagyunk, hogy tájékozottság nélkül nincs biztonság. Hogy nem lehet jó döntést hozni, ha nem tudjuk, miből választunk. Hogy a „csak néz valamit” ma már kevés – tudnunk kell, mit néz, mikor, hogyan, kivel és miért.
Ezért indítottuk el a Képernyőidőt. Ez a tudatos szülők segítsége.
Nem fogunk mindenre választ, megoldást adni, mert könnyen lehet, hogy nincs is jelenleg. De magazinunk (és később podcastünk) célja a digitális ingerek feldolgozása, értelmezése.
Legyen az játék, film, sorozat, social média trend, mesterséges intelligencia, technikai újdonság, érdekesség, veszély, lehetőség. Igyekszünk mindent kontextusba helyezni, beszélgetésindítót ajánlani, segíteni abban, hogy szülőként mire érdemes figyelni.
Köszönjük, ha velünk tartasz.
Kövess
Facebookon, vagy
Instagramon, idővel jön majd a többi is.
Horváth Péter - HP (alapító, főszerkesztő)