Indiana Jones and the Great Circle teszt szülőknek - most te lehetsz Indy!

Soha nem volt annyira jó élmény játékban Indiana Jones bőrébe bújni, mint az Indiana Jones and the Great Circle-ben – és a kaland a The Order of Giants kiegészítőnek köszönhetően most még hosszabb lett.

Nincs most sok időd?

  • Az első két Indy film közé ékelődik be az Indiana Jones and the Great Circle sztorija.
  • A hős múltjához hűen itt is minimális az erőszak, lövöldözés helyett inkább egy-két ütéssel intézzük el az ellenfeleket
  • Nagyjából 16-20 órát kér az időnkből, attól függően, mennyire veszünk el a gyönyörű helyszínekben.
  • Az élményt egy négyórás kiegészítő, a The Order of Giants fokozza
  • Indy-rajongóknak kihagyhatatlan, akkor is, ha nem gamerek, és korszerűbb, mint a több mint 40 éves filmek - a fiatalok figyelmét is jobban elragadhatja.
Nem tudjuk, már most érdemes-e éreztetnünk, mennyire gyorsan rohan az idő, vagy hagyjuk ezt későbbre, de talán jobb, ha mielőbb túlesünk rajta: jövőre lesz 45 éve, hogy mozikba került Az elveszett frigyláda fosztogatói, az első Indiana Jones film.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
A Harrison Ford által megformált kalandor azóta sem tűnt el a köztudatból, köszönhetően egyebek mellett további filmeknek, és annak, hogy a streaming platformok új lendületet tudnak adni legendás régóta pihenő franchise-oknak.

Sokan nőttünk fel úgy, hogy meghatározó szerepet játszott életünkben a széria, egy-két meredekebb jelenetet leszámítva családi kalandfilmekként tartja számon a filmtörténelem.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Indiana Jones: Egy ikonikus kalandor és régész, akit Harrison Ford alakít. A karakter a 20. század elején játszódó filmekben jelenik meg, ahol elveszett kincsek és régiségek után kutat, miközben gonosztevőkkel, főként nácikkal küzd. Jellegzetes öltözéke a kalap és az ostor. Története egyszerre ötvözi a történelmi kalandot, a mítoszokat és a humoros, hősies jellemet, így vált a popkultúra egyik legismertebb alakjává.

Egy új film, csak játékként

A Disney kötelékébe tartozó Lucasfilm nem rejtette el egy ősi templom mélyére a jogokat, így a tavalyi évben a MachineGames elkészíthette az Indiana Jones and the Great Circle-t, amiben mi irányítjuk a világutazót egy vadonatúj kaland során.

Bár a főszereplő külsejét a fiatal(abb) Harrison Fordtól vették, a videójátékos körökben legendás Troy Baker szólaltatja meg, aki kiváló munkát végzett ezúttal is. Elmondjuk, milyen élményt kínál a PC-re, Xbox Series konzolokra és PlayStation 5-re is elérhető játék, valamint nemrég megjelent kiegészítője, a The Order of Giants.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Troy Baker: Amerikai szinkronszínész és zenész, aki a videójáték-ipar egyik legismertebb hangja. Olyan ikonikus szerepek fűződnek a nevéhez, mint Joel The Last of Us sorozatában, Booker DeWitt a BioShock Infinite-ben vagy Pagan Min a Far Cry 4-ben. Különleges orgánuma és színészi sokoldalúsága miatt a kortárs játékvilág egyik legkeresettebb hangszínésze, aki animációs filmekben és képregényadaptációkban is rendszeresen szerepel.

Kör, utazás

A történet Az elveszett frigyláda fosztogatói és Az utolsó kereszteslovag közötti időben játszódik, 1937-ben, és teljesen eredeti, nem valamely film feldolgozása. Indy egy világkörüli kalandra indul, és olyan helyszíneket látogat meg, amiket ha összekötünk egy földgömbön, tökéletes kört kapunk – innen ered a cím is. 

A „Great Circle” (Nagy Kör) a valóságban tisztán földrajzi fogalom, de az Indiana Jones-játékban felbukkanó misztikus felhangok azért nem a semmiből érkeznek, hanem ráépülnek néhány, a 20. században felkapott elméletre és összeesküvésre.

A földrajzban a nagy kör a Föld gömbfelületén két pont közötti legrövidebb út, ennek semmi titokzatos vonatkozása nincs. Ugyanakkor az 1960-as, 1970-es évektől kezdve több szerző (pl. Jim Woodman, majd később Ivan T. Sanderson és John Michell) azt vetette fel, hogy a világ nagy civilizációs és vallási emlékei – például a piramisok, a Húsvét-sziget szobrai, Machu Picchu vagy a Stonehenge – gyanús pontossággal illeszkednek bizonyos nagy körök mentén. Ezt a gondolatot gyakran „ley line” vagy „világenergia-háló” néven emlegetik, és sokszor kapcsolják össze spirituális energiákkal, földmágneses mezőkkel vagy éppen földönkívüli beavatkozással.

Tudományos alapja nincs: a legtöbb régész és geográfus szerint véletlen, hogy néhány emlékhely ilyen módon térképre illeszthető. De a popkultúra előszeretettel épít rá, mert egyszerre kelt felfedezői izgalmat és konspirációs borzongást. Az Indiana Jones and the Great Circle így valójában egy régóta keringő, félig geográfiai, félig ezoterikus toposzt ültet át a kaland történetébe.

A játékban tehát Indy kalandja a Vatikánban indul, majd Gízába, a Himalájára, Sanghajba és a Thaiföldhöz tartozó Sukhothaiba vezet. Az egyes területek nem nagyok, ám viszonylag szabadon felfedezhetjük őket – van, amit gyalogosan, és van, amit hajóval tudunk bejárni. Nem mindenki örül Indy jelenlétének, de a lopakodás és az álruhák segítenek elvegyülni a közösségekben. Gyakran többféle megközelítéssel is átjuthatunk egy akadályon, az erőszak ritkán az egyetlen megoldás.

Bár használhatunk pisztolyt a vitás ügyek elintézésre, ez kifejezetten ellenjavallt: Indy egy-két ütéssel, ostorcsapással elintéz bárkit, és ellenfeleink is csak akkor rántanak puskát, ha mi dörrentettünk előbb – és akkor nem sok esélyünk marad a túlélésre. Ennek megfelelően vért is nagyon ritkán láthatunk. Belső nézetből (a karakter szemszögéből) harcolva jobban átélhetjük az akciót, a külső nézet pedig (amikor Indy hátát látjuk) mászásnál segít szemügyre venni környezetünket.

Az Indiana Jones kaland testközelből

A fő történetszál mellett mellékküldetések segítenek nyújtani a 16-20 órás kalandot, és nagyon könnyű elveszni például a gyönyörűen, elképesztő alapossággal megálmodott Vatikánban vagy Gízában. Lehengerlő élmény a piramisok és más, ókori egyiptomi emlékek közelében járni, de ugyanilyen csodálatos bármely más területen barangolni. Az elmélyedést olyan játékelemek is segítik, mint a fényképezés, a hasznos gyűjtögetnivalók összeszedése, vagy az opcionális fejtörők megoldása. 

Az izgalmas, humoros cselekmény, érdekes és szerethető (vagy épp utálható) karakterek, filmszerű játékmenetbeli és átvezető jelenetek teszik az Indiana Jones and the Great Circle-t olyanná, mintha egy hosszabb, interaktív film lenne, amihez még csak sokéves videójátékos tapasztalat sem kell feltétlenül – az ügyességnél a kreativitás sokszor nagyobb szerephez jut.

Óriások lábainál

A játék megérdemelten aratott nagy sikert, a MachineGames pedig ihletet kapott egy kiegészítőhöz. A The Order of Giants a Vatikánból indul, de hamar föld alatti járatokban és barlangokban, valamint Róma utcáin találjuk magunkat. Rengeteg fejtörő, szoba méretű feladványok várnak ránk itt is, az egész kaland nagyjából négy órával tolja ki a The Great Circle játékidejét – de ez is csodálatos 4 óra, amit egy családi délutáni kikapcsolódáshoz őszintén tudunk ajánlani (óránkénti pihenőkkel, persze).

Indiana Jones, mint családi kaland?

Az Indiana Jones and the Great Circle hivatalosan PEGI 16-os besorolást kapott (a PEGI korosztály-besorolási rendszerről itt olvashatsz bővebben), ami azt jelenti, hogy a játék a közepes erőszak, valamint a feszült, olykor félelmetes jelenetek miatt inkább középiskolás kortól ajánlott.

Szülői szemmel azonban van benne érték:

a filmszerű kaland nem a brutalitásra épít, hanem a felfedezésre, a rejtvényekre és a történelmi utalásokra, amelyek jó beszélgetésindítók lehetnek a kultúrák és hitrendszerek sokféleségéről.

A játék különlegessége, hogy az akció- és a fejtörő-részek nehézsége külön is állítható, így a család könnyebben megtalálhatja a saját tempóját, ha együtt ülnek le a képernyő elé, és mi kifejezetten ezt ajánlanánk.

Bár kisebb gyerekek számára nem való, a tinédzserekkel közösen játszva (szerintünk már 12 éves kortól is, szülői felügyelet mellett) olyan élmény lehet, amely egyszerre idézi meg a klasszikus filmek hangulatát és kínál újfajta közös kalandot a nappaliban.

Értékelés

Ami működik

  • Magával ragadó, a filmekhez méltó történet
  • Minimális, opcionális lövöldözés, vérmentes közelharcok
  • Csodálatos, részletesen kidolgozott, nagy mértékben bejárható helyszínek
  • Érdekes, de nem túl nehéz rejtvények

Ami zavaró lehet

  • Egy kicsi erőszak azért akad
  • Az ellenfelek nem túl okosak, ez néha az élmény rovására megy
  • Nem mindenhol könnyű a belső nézetes irányítás
Platformok: PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch 2 (2026-ban) – digitális és dobozos kiadásban.

Mit tehetünk szülőként?

  • Zárkóztassuk fel a fiatalokat Indy korábbi kalandjaiból – a Disney+ segít ebben, az összes film fent van
  • Állapodjunk meg előre a játékidő hosszában, és iktassunk be közös szüneteket. Játsszuk végig az egész kalandot közösen, akár váltogatva az irányítást.
  • Használjuk ki a történelmi és mitológiai utalásokat arra, hogy beszélgessünk a kultúrákról.
  • Figyeljük a reakciót: ha félelmet vagy szorongást kelt, álljunk meg és beszéljük át.
  • Adjunk teret a gyereknek, hogy elmesélje, mit él át a játékban, és hogyan érzi magát közben.
  • Beszéljünk arról is, mennyire reális vagy éppen túlzó a játékban bemutatott történelem.
  • Bátorítsuk az erőszakmentes, lopakodós megközelítést
  • Oldjuk meg a fejtörőket közösen