2025.08.04. Képernyőidő
Mire képes egy mesterséges intelligencia tanárként, és hogyan hat ez a diákokra?

Sokan ismerjük azt a bizonytalan szorongást, bizonytalanságot, amikor először látjuk, hogy gyermekünk egy mesterséges intelligenciától kér segítséget. Kényelem? Kíváncsiság? Lusta megoldás? Vagy épp ellenkezőleg: egy új tanulási korszak kezdete?
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Mostantól az OpenAI hivatalosan is
„tanárként” pozicionálja a ChatGPT-t: elindították a
Study Mode nevű funkciót, amely kifejezetten tanulási céllal készült, és minden ChatGPT-felhasználó számára elérhető. A cél: a rendszer ne megoldást adjon, hanem gondolkodásra ösztönözzön, ezzel segítve a fiatalok tényleges feljődését, tanulását.
🧠 Miről is van szó pontosan?OpenAI: Egy amerikai kutatócég, amely a mesterséges intelligencia felelős fejlesztésére és terjesztésére specializálódott. A célja, hogy az MI-eszközök mindenki számára hozzáférhetőek és hasznosak legyenek, miközben minimalizálja a visszaélések kockázatát.ChatGPT: Az OpenAI által fejlesztett mesterséges intelligencia-alapú csevegőrobot, amely képes szöveges beszélgetésekre, kérdések megválaszolására, írásos segítségnyújtásra. A Study Mode funkcióval most már tanulástámogató szerepben is használható, mint egy virtuális magántanár.
Egyéni mentor több millió diák számára
A fejlesztést több mint 40 pedagógiai szakértő segítette. Az OpenAI szerint az Egyesült Államokban már most is a ChatGPT-használatok negyede oktatási célú, és a főiskolás diákok harmada napi szinten támaszkodik rá tanulás közben.
A Study Mode különlegessége, hogy az algoritmus a felhasználó válaszai alapján
személyre szabja a visszajelzéseit. Ha valaki például elakad egy biológiai fogalommal, a chatbot nemcsak megmagyarázza azt, hanem felajánlhat hasonló példákat, analógiákat, vagy akár egy mini-önellenőrző tesztet is. Ez a tanulási forma nem passzív, hanem párbeszéden alapul, a hatékony oktatásnál ez elengedhetetlen.
A kritikai gondolkodás ára
A tanulással kapcsolatos MI-eszközök gyors elterjedése nem mentes az aggályoktól. A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) idén nyáron publikálta eredményeit az általuk végzett vizsgálatról, amely az esszéírás közbeni
agyi aktivitást mérte EEG-vizsgálattal három csoportban: akik csak a ChatGPT-t használták, akik Google-kereséssel dolgoztak, és akik kizárólag saját gondolataikra támaszkodtak.
Az eredmények szerint a ChatGPT-t használó diákok
jelentősen alacsonyabb agyi aktivitást mutattak, kevesebbre emlékeztek az írásukból, és kevesebb felelősséget vállaltak saját munkájukért, mint a másik két csoport tagjai. A saját magukra hagyatkozó diákok mutatták a legmagasabb neurális konnektivitást, több kreativitást és memóriaterhelést, míg a keresőmotoros csoport is aktívabb agyműködést produkált ChatGPT-hez képest.
A kutatás emellett arra is rámutatott, hogy hosszabb távon, ha valaki kizárólag AI-t használ, az agyi aktivitás gyengül, és romlik a kritikus gondolkodás és a tanulás képessége. A vizsgálatot EEG-vel mérték, és az esszék nyelvi komplexitását is osztályozták mindeközben.
Nem túl meglepő következtetés tehát:
Minél jobban hagyatkozunk a gépre, annál kevésbé dolgozik az agyunk. Elbutulunk.
Nem véletlen, hogy az OpenAI saját kommunikációjában is hangsúlyozza: a Study Mode célja nem az, hogy helyettünk gondolkodjon, hanem hogy segítsen jobban gondolkodni.
Oktatási verseny – nem egyedül indul a ChatGPT
A mesterséges intelligencia tanulási segédeszközként való alkalmazása
nem új ötlet. Az Anthropic például idén áprilisban mutatta be Claude nevű modellje mellé a
Claude for Education funkciót, amely hasonló elveken alapul. A különbség inkább az elérésben és az adatbázisban rejlik: a ChatGPT a legelterjedtebb chatbot a világon, így az új funkció elindítása potenciálisan több százmillió felhasználót vonzhat be gyorsan és könnyen.
🧠 Miről is van szó pontosan?Anthropic: Az OpenAI-ból kivált kutatócsoport által alapított amerikai mesterséges intelligencia-cég, amely elsősorban az etikus és biztonságos MI-fejlesztésre fókuszál. Claude: Az Anthropic által fejlesztett csevegőrobot (LLM), amely kontextusérzékeny interakciókra és strukturált, világos segítségnyújtásra képes.Claude for Education: A Claude for Education új tanulási mód, amely nem pusztán válaszokat ad, hanem kérdezésen keresztül vezeti a diákokat, szokratikus módszerekkel ösztönzi a kritikai gondolkodást, a reflektív tanulást és a saját érvelések megalkotását.
Miért fontos ez szülőként?
A ChatGPT Study Mode megjelenése
új távlatokat nyit az otthoni tanulásban, de csak akkor, ha a gyerek nem esik át a ló túloldalára. Fontos, hogy ne csak rábízzuk az MI-re a tanulás kísérését, hanem közösen is beszélgessünk a tanultakról. Figyeljük meg, hogyan használja gyermekünk az eszközt: valóban tanul, vagy csak átfutja a válaszokat? A közös visszakérdezés, a saját szavakkal való elmondatás sokat segíthet a valódi megértésben, ugyanakkor mi magunk is leshetünk el trükköket a gépi logika tanulási módszereiből.
⚠️Lehetőségek és kockázatok
Lehetőségek:
- Egyéni tanulási tempóhoz igazított, 0–24 elérhető korrepetálás, otthoni tanár
- Interaktív, önellenőrzésre építő tanulási folyamat
- Ismeretbővítés akár nehezebben hozzáférhető témákban is
Kockázatok:
- A gépi magyarázat „érthetősége” megtévesztő lehet, ha nincs visszacsatolás
- Könnyen kialakulhat az MI-alapú válaszoktól való teljes függés
- A kritikai gondolkodás, önálló keresés és témafeldolgozás képessége csökkenhet, ha a gyerek mindig a leggyorsabb megoldást választja
Mit tehetünk szülőként?
- Beszéljük meg, mikor és hogyan használja a gyerek a ChatGPT-t: korrepetitorként, nem dolgozatíróként.
- Támogassuk a tanulási szokások kialakítását, legyen képernyőmentes időszak, saját jegyzet, és offline tanulás is, velünk együtt.
- Mutassunk példát: meséljük el, mi hogyan tanultunk meg egy-egy nehéz dolgot, milyen módszerek segítettek.
- Ha a gyerek nehezen boldogul egy témával, közösen is kérdezzünk rá a ChatGPT-nél – és utána beszéljük meg közösen a kapott választ, értelmezzük emberi aggyal, saját kontextusban. Nem kell mindent tudnunk, elég, ha megtanulunk keresni, gondolkodni.