Tanár lett a ChatGPT-ből – elindult a Study Mode

Mire képes egy mesterséges intelligencia tanárként, és hogyan hat ez a diákokra?

Sokan ismerjük azt a bizonytalan szorongást, bizonytalanságot, amikor először látjuk, hogy gyermekünk egy mesterséges intelligenciától kér segítséget. Kényelem? Kíváncsiság? Lusta megoldás? Vagy épp ellenkezőleg: egy új tanulási korszak kezdete?

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
Mostantól az OpenAI hivatalosan is „tanárként” pozicionálja a ChatGPT-t: elindították a Study Mode nevű funkciót, amely kifejezetten tanulási céllal készült, és minden ChatGPT-felhasználó számára elérhető. A cél: a rendszer ne megoldást adjon, hanem gondolkodásra ösztönözzön, ezzel segítve a fiatalok tényleges feljődését, tanulását. 

🧠 Miről is van szó pontosan?
OpenAI: Egy amerikai kutatócég, amely a mesterséges intelligencia felelős fejlesztésére és terjesztésére specializálódott. A célja, hogy az MI-eszközök mindenki számára hozzáférhetőek és hasznosak legyenek, miközben minimalizálja a visszaélések kockázatát.
ChatGPT: Az OpenAI által fejlesztett mesterséges intelligencia-alapú csevegőrobot, amely képes szöveges beszélgetésekre, kérdések megválaszolására, írásos segítségnyújtásra. A Study Mode funkcióval most már tanulástámogató szerepben is használható, mint egy virtuális magántanár.

Egyéni mentor több millió diák számára

A fejlesztést több mint 40 pedagógiai szakértő segítette. Az OpenAI szerint az Egyesült Államokban már most is a ChatGPT-használatok negyede oktatási célú, és a főiskolás diákok harmada napi szinten támaszkodik rá tanulás közben.

A Study Mode különlegessége, hogy az algoritmus a felhasználó válaszai alapján személyre szabja a visszajelzéseit. Ha valaki például elakad egy biológiai fogalommal, a chatbot nemcsak megmagyarázza azt, hanem felajánlhat hasonló példákat, analógiákat, vagy akár egy mini-önellenőrző tesztet is. Ez a tanulási forma nem passzív, hanem párbeszéden alapul, a hatékony oktatásnál ez elengedhetetlen.

A kritikai gondolkodás ára

A tanulással kapcsolatos MI-eszközök gyors elterjedése nem mentes az aggályoktól. A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) idén nyáron publikálta eredményeit az általuk végzett vizsgálatról, amely az esszéírás közbeni agyi aktivitást mérte EEG-vizsgálattal három csoportban: akik csak a ChatGPT-t használták, akik Google-kereséssel dolgoztak, és akik kizárólag saját gondolataikra támaszkodtak.

Az eredmények szerint a ChatGPT-t használó diákok jelentősen alacsonyabb agyi aktivitást mutattak, kevesebbre emlékeztek az írásukból, és kevesebb felelősséget vállaltak saját munkájukért, mint a másik két csoport tagjai. A saját magukra hagyatkozó diákok mutatták a legmagasabb neurális konnektivitást, több kreativitást és memóriaterhelést, míg a keresőmotoros csoport is aktívabb agyműködést produkált ChatGPT-hez képest.

A kutatás emellett arra is rámutatott, hogy hosszabb távon, ha valaki kizárólag AI-t használ, az agyi aktivitás gyengül, és romlik a kritikus gondolkodás és a tanulás képessége. A vizsgálatot EEG-vel mérték, és az esszék nyelvi komplexitását is osztályozták mindeközben.

Nem túl meglepő következtetés tehát:

Minél jobban hagyatkozunk a gépre, annál kevésbé dolgozik az agyunk. Elbutulunk.

Nem véletlen, hogy az OpenAI saját kommunikációjában is hangsúlyozza: a Study Mode célja nem az, hogy helyettünk gondolkodjon, hanem hogy segítsen jobban gondolkodni.

Oktatási verseny – nem egyedül indul a ChatGPT

A mesterséges intelligencia tanulási segédeszközként való alkalmazása nem új ötlet. Az Anthropic például idén áprilisban mutatta be Claude nevű modellje mellé a Claude for Education funkciót, amely hasonló elveken alapul. A különbség inkább az elérésben és az adatbázisban rejlik: a ChatGPT a legelterjedtebb chatbot a világon, így az új funkció elindítása potenciálisan több százmillió felhasználót vonzhat be gyorsan és könnyen.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Anthropic: Az OpenAI-ból kivált kutatócsoport által alapított amerikai mesterséges intelligencia-cég, amely elsősorban az etikus és biztonságos MI-fejlesztésre fókuszál. 
Claude: Az Anthropic által fejlesztett csevegőrobot (LLM), amely kontextusérzékeny interakciókra és strukturált, világos segítségnyújtásra képes.
Claude for Education: A Claude for Education új tanulási mód, amely nem pusztán válaszokat ad, hanem kérdezésen keresztül vezeti a diákokat, szokratikus módszerekkel ösztönzi a kritikai gondolkodást, a reflektív tanulást és a saját érvelések megalkotását.

Miért fontos ez szülőként?

A ChatGPT Study Mode megjelenése új távlatokat nyit az otthoni tanulásban, de csak akkor, ha a gyerek nem esik át a ló túloldalára. Fontos, hogy ne csak rábízzuk az MI-re a tanulás kísérését, hanem közösen is beszélgessünk a tanultakról. Figyeljük meg, hogyan használja gyermekünk az eszközt: valóban tanul, vagy csak átfutja a válaszokat? A közös visszakérdezés, a saját szavakkal való elmondatás sokat segíthet a valódi megértésben, ugyanakkor mi magunk is leshetünk el trükköket a gépi logika tanulási módszereiből.

⚠️Lehetőségek és kockázatok

Lehetőségek:

  • Egyéni tanulási tempóhoz igazított, 0–24 elérhető korrepetálás, otthoni tanár
  • Interaktív, önellenőrzésre építő tanulási folyamat
  • Ismeretbővítés akár nehezebben hozzáférhető témákban is

 Kockázatok:

  • A gépi magyarázat „érthetősége” megtévesztő lehet, ha nincs visszacsatolás
  • Könnyen kialakulhat az MI-alapú válaszoktól való teljes függés
  • A kritikai gondolkodás, önálló keresés és témafeldolgozás képessége csökkenhet, ha a gyerek mindig a leggyorsabb megoldást választja

Mit tehetünk szülőként?

  • Beszéljük meg, mikor és hogyan használja a gyerek a ChatGPT-t: korrepetitorként, nem dolgozatíróként.
  • Támogassuk a tanulási szokások kialakítását, legyen képernyőmentes időszak, saját jegyzet, és offline tanulás is, velünk együtt.
  • Mutassunk példát: meséljük el, mi hogyan tanultunk meg egy-egy nehéz dolgot, milyen módszerek segítettek.
  • Ha a gyerek nehezen boldogul egy témával, közösen is kérdezzünk rá a ChatGPT-nél – és utána beszéljük meg közösen a kapott választ, értelmezzük emberi aggyal, saját kontextusban. Nem kell mindent tudnunk, elég, ha megtanulunk keresni, gondolkodni.