2025.06.29. Képernyőidő
A Riot Games hivatalosan is engedélyezi a sportfogadási szponzorokat az e-sportban. A döntés megosztja a közösséget, és fontos kérdéseket vet fel arról, milyen felelősséget vállal manapság az e-sport piac a fiatalok iránt.

A sportfogadás fogalma egészen biztosan nem ismeretlen még a szülők számára sem: azt jelenti, hogy pénzt teszünk fel egy sportesemény kimenetelére – például arra, hogy ki nyeri meg a mérkőzést, hány kör alatt dől el, vagy melyik játékos szerzi a legtöbb pontot.
Az e-sport népszerűségével együtt megjelentek az arra épülő fogadási lehetőségek is. Vannak már olyan fogadóirodák, ahol éppúgy lehet tétet tenni egy Valorant-döntőre, mint egy foci-világbajnoki mérkőzésre.
Az e-sportban a fogadás sokszor online történik, és mivel a játékosközönség jelentős része fiatal, különösen fontos, hogy milyen módon jelennek meg ezek a lehetőségek – reklámokban, szponzorációkban vagy a közvetítések során. Emiatt is különösen ellentmondásos, ha játékfejlesztők vagy versenyszervezők hivatalosan is együttműködnek fogadóirodákkal. Márpedig most erről van szó.
🧠 Miről is van szó pontosan?E-sport: elektronikus sport, olyan versenyszerű videojáték-versenyt jelent, ahol profi játékosok csapatokban vagy egyénileg küzdenek meg egymással. Ezeket a meccseket gyakran stadionokban vagy online közvetítésekben követi a közönség – hasonlóan a hagyományos sportokhoz. A legismertebb e-sport játékok közé tartozik a League of Legends, a Valorant, a Counter-Strike vagy a Dota 2.Riot Games: egy amerikai videojáték-fejlesztő és kiadó cég, amelyet 2006-ban alapítottak, és leginkább a League of Legends című játékáról ismert. A cég az e-sport egyik úttörője: nemcsak játékokat készít, hanem saját profi ligákat, világversenyeket és közvetítéseket is szervez. A Riot Games működteti a League of Legends és a Valorant nevű játékok hivatalos e-sport rendszereit világszerte. A vállalat jelenleg a kínai Tencent tulajdonában van, és több millió játékosra és nézőre épülő globális közösséget mozgat meg.
A League of Legends és a Valorant nemcsak játékok, hanem globális e-sport márkák is. Most új korszakba lépnek: a Riot Games bejelentette, hogy Észak-Amerikában, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában a legfelsőbb szintű e-sportcsapatok szponzorációs megállapodásokat köthetnek szerencsejáték-cégekkel. Igen, fogadóirodákkal.
A bejelentés John Needham, a Riot kiadási és e-sport-elnökének
hosszú blogposztjában jelent meg, amelyben a cég „fenntartható ökoszisztémát” vizionál – és ehhez szerintük a fogadási szponzorációk is hozzátartoznak. A döntés régóta érlelődött: a csapatok maguk is évek óta szorgalmazzák, hogy beléphessenek a sportfogadási piacra.
A Riot szerint a döntés nem a kapzsiságról, hanem a realitásról szól. A Sportradar adatai alapján 2024-ben több mint 10,7 milliárd dollárnyi tétet tettek League of Legends és Valorant meccsekre – ezek 70 százaléka azonban szabályozatlan piacokon zajlott.
„Úgy hisszük, jobb felelősségteljesen, megfelelő védelmi intézkedésekkel belépni ebbe a világba, mint kívül maradni, miközben a rajongók és a verseny tisztasága veszélybe kerülhet” – írja Needham.
Nincs logó a mezen – de ott van a pénz
A Riot hangsúlyozza: nem nyitják meg teljesen a kaput. A meccsek közvetítései és a hivatalos csatornák továbbra is mentesek maradnak a fogadási reklámoktól, a játékosok mezén pedig nem lehet szerencsejáték-cég logója. A cégek csak a csapatok háttérszponzorai lehetnek, nem a közönség arcába tolt márkák.
A fogadópartnereknek szigorú ellenőrzési folyamaton kell átesniük. Csak hivatalos Riot-adatokkal működő, legális cégek jöhetnek szóba. A Riot szerint ezzel nemcsak a pénzt, hanem az integritást is védik: minél inkább belelátnak a fogadások menetébe, annál könnyebb kiszűrni a csalásokat, bundázásokat.
A közösségi visszhang nem túl lelkes. A Redditen máris több ezer komment alatt zajlik a vita, sokan tartanak attól, hogy a szponzoráció „normálissá” teszi a fogadást a gyerekek és fiatalok számára is. Hiszen ezek a játékok, ezek a versenyek ma már tizenévesek millióinak napi tartalomfogyasztási rutinjába épültek be.
Needham elismeri: „Tudjuk, hogy a sportfogadás nem mindenkinek való, és tiszteletben tartjuk, ha valaki ellenzi. De a fogadások ettől még léteznek – akár részt veszünk benne, akár nem.”
🧠 Miről is van szó pontosan?Reddit: Egy angol nyelvű közösségi fórumoldal, ahol a felhasználók témák szerint csoportosított „szobákban” (ezeket subreddit-nek hívják) oszthatnak meg tartalmakat, kérdéseket, véleményeket. Minden bejegyzést más felhasználók szavazhatnak le vagy fel, így a legérdekesebb, legnépszerűbb hozzászólások kerülnek előtérbe. A Reddit az egyik legnagyobb online közösség a világon, és gyakran szolgál elsőként platformként technológiai, játékos vagy kulturális hírek megvitatására. A videojátékoknak, így a League of Legends-nek és a Valorant-nak is hatalmas, aktív közössége van a Redditen, ahol a rajongók megosztják véleményüket a fejlesztésekről, döntésekről és botrányokról.
Miért fontos ez szülőként?
A kérdés, ami minket, szülőket igazán érint: mit tanulnak ebből a gyerekeink? A játékszerű versengés határát hol húzzuk meg, ha a profizmus mögött már nemcsak pénzdíj, de fogadási piac is van? Mikor válik a szurkolás spekulációvá?
A Riot szerint a „védőkorlátokkal ellátott” modell biztosítja a tisztességet. Oktatási programokat, szabályozási együttműködéseket és rendszeres ellenőrzéseket ígérnek. De a valóságban ez egy piaci nyitás – és nem biztos, hogy mindenki kész erre.
Ha a gyerekeink rendszeresen nézik a Valorant- vagy LoL-meccseket, és mostantól ezek mögött hivatalos szerencsejáték-cégek állnak, az hatással lehet arra is, ahogyan a pénzről, a versenyről, vagy akár a kockázatvállalásról gondolkodnak.
Ezért nem mindegy, hogy a Riot valóban betartja-e a maga által ígért határokat. Ezekről a témákról beszélni kell családon belül is.
Témák közös beszélgetéshez
- Szerinted miért szeretnek az emberek fogadni sportokra vagy játékokra?
(Ezzel elindítható egy beszélgetés a kockázatvállalásról, a nyerés izgalmáról és a pénz szerepéről.)
- Te mit gondolsz: igazságos, ha egy játékon belül valódi pénzzel lehet „szerencsét próbálni”?
(Meg lehet beszélni, hol húzódik a határ játék és szerencsejáték között.)
- Láttál már játékban vagy közvetítésben reklámot, ami pénzhez vagy fogadáshoz kapcsolódott? Hogyan hatott rád?
(Ez segíthet tudatosítani, hogyan működik a rejtett reklám.)
- Ha egy híres csapatot szponzorál egy fogadóiroda, szerinted az azt jelenti, hogy az rendben van?
(Kérdés az utánzásról, példaképekről és a normák alakulásáról.)
- Szerinted fair dolog pénzt keresni abból, hogy mások játékára fogadnak? És ha ebből támogatják a kisebb csapatokat?
(Ez morális dilemmát vet fel, amiről érdekes vitát lehet indítani.)
- Mi különbözteti meg a fogadást a nyerőgépezéstől? Hol vannak szerinted ennek a határai?
(Ez segít a gyereknek megérteni a határokat, észrevenni a lehetséges függőség forrásait.)