A YouTube most már velünk beszélgetne, hogy mit akarunk látni a kezdőlapon

A YouTube rendszere sokunk számára jól ismert módon tartja magánál a felhasználót: percenként változó videók, rövid impulzusok, végtelennek tűnő görgetés. A platform most egy új kísérlettel próbál finomítani ezen a sodráson.

A YouTube egy olyan új módszeren dolgozik, amely nagyobb kontrollt ad a felhasználóknak afelett, milyen videók jelennek meg a kezdőoldalukon. A kísérlet lényege egy feed-személyre szabási opció „Your custom feed” néven, ahol a felhasználó beszélgetésszerű promptokkal módosíthatja az algoritmus ajánlásait, vagyis egy egyszerű beszélgetés formájában mondhatja el, milyen videókat szeretne látni. A YouTube azt ígéri, hogy ezzel valódi kontroll kerül a kezünkbe – a kérdés csupán az, élünk-e vele.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
🧠 Miről is van szó pontosan?
Feed: Folyamatosan frissülő tartalmi sáv vagy kezdőoldali lista egy platformon – például a YouTube-on, Instagramon vagy TikTokon –, ahol az algoritmus által kiválasztott videók, bejegyzések vagy ajánlások jelennek meg. A feed jellemzője, hogy személyre szabott: a rendszer a korábbi nézési, keresési és kattintási mintáink alapján állítja össze, milyen tartalmakat tesz elénk, és milyen sorrendben. A felhasználó általában görgetéssel halad rajta végig, az algoritmus pedig folyamatosan igazítja a tartalmat a viselkedése alapján.

Az újítás kísérleti fázisban van, csak bizonyos Prémium (vagyis havidíjat fizető) felhasználók számára elérhető. A funkció első ránézésre hasonló az X (korábban Twitter), az Instagram vagy a Threads kísérleteihez, amelyek szintén mesterséges intelligenciával működő beszélgetőfelületeket vonnak be az ajánlórendszerbe. A cél közös: emberibb hangú kommunikációval javítani a tartalmi kontrollt.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Mesterséges intelligencia (MI): Olyan számítógépes rendszerek gyűjtőfogalma, amelyek képesek olyan feladatokat ellátni, amelyekhez korábban emberi gondolkodásra volt szükség. Ide tartozik a mintázatok felismerése, a szövegértés, a tanulás, a döntéshozatal és az összetett problémák megoldása. A mesterséges intelligencia működése adatokon végzett elemzésre épül: a rendszer ezekből tanul, következtetéseket von le, majd az így szerzett „tapasztalatok” alapján új helyzetekre is képes reagálni.

A YouTube már próbálkozott ilyesmivel 

A vállalat korábban is többféle beállítást tesztelt. Volt idő, amikor a felhasználó kis kártyákból választhatta ki, milyen videók tetszenek neki, és ez alapján módosult az algoritmus működése. Később a Premium-felhasználók tematikus, színkódolt feedeket kaptak. Ezek inkább játékos megoldások voltak, mint valódi, átlátható beállítások.

A mostani változás annyiban más, hogy beszélgetésszerű bevitelt használ. Mintha nem kapcsolót állítanánk, hanem elmagyaráznánk a platformnak, mire vágyunk.

De sikerült?

Sajnos a felhasználói tudatosság luxus. Hiába nyitott lehetőség a nagyobb kontroll, a valóság az, hogy a felhasználók túlnyomó része nem fog élni vele.

A platformoknál évek óta megfigyelhető, hogy:

  • a felhasználók többsége soha nem nyúl bele a beállításokba,
  • hiába mondják, hogy szeretnének több kontrollt, amikor ténylegesen ott a lehetőség, egyszerűen nem használják,
  • belépnek, görgetnek, és elfogadják, amit az algoritmus eléjük tesz.
Ez pedig a cégeknek is tökéletes. A YouTube és más közösségi platformok azért is építenek egyre erősebb algoritmusokat, mert ezek hozzák a legtöbb aktivitást. Az ajánlórendszer mindig olyan videókat tesz a felhasználó elé, amelyekhez hasonlót korábban már nézett vagy kedvelt – ez pedig növeli a képernyő előtt töltött időt. A személyre szabási lehetőség inkább kommunikációs gesztus, mint valódi hatalomátadás.

Miért fontos ez szülőként?

Nemzetközi kutatások világosan mutatják, hogy a YouTube a gyerekek digitális tereinek egyik fő szervezője. A Pew Research Center 2024-es adatai szerint a tinédzserek 90 százaléka használja a YouTube-ot, és háromnegyedük naponta.

És ami külön sokkoló: a 0–8 éves korosztály 36 százaléka néz naponta YouTube-ot.

Ilyen környezetben nem mindegy, mi kerül a kezdőoldalra. A „Your custom feed” lehetőséget ad arra, hogy a gyerek ne kizárólag azt lássa, amit a rendszer tökéletesen kiszámított.
Ugyanakkor a funkciót a legtöbben valószínűleg nem fogják használni, a gyerekek még kevésbé.

Szülőként ezért két szinten kell gondolkodnunk.

  • Az egyik, hogy milyen technikai eszközök vannak a kezünkben (feed-személyre szabás, felügyeleti fiókok, időkorlátok).
  • A másik – és talán fontosabb –, hogy a gyerek tudatosan érti-e, mi történik vele, amikor megnyitja az alkalmazást.

Mit tehetünk szülőként?

  • Nézzük meg együtt, hogy egyáltalán elérhető-e a „Your custom feed” nálunk
    Mivel kísérleti funkcióról van szó, nem biztos, hogy minden fióknál megjelenik. Ha a gyerek saját Google-fiókkal használja a YouTube-ot, lépjünk be vele közösen, és nézzük meg, látjuk-e a „Your custom feed” chipet a kezdőlapon. Ha igen, ez jó ürügy egy beszélgetésre arról, hogyan működnek az ajánlások.
  • Közösen fogalmazzuk meg a „promptokat”
    A funkció lényege, hogy egyszerű szöveges kérésekkel jelezhetjük, milyen témákból kérünk többet vagy kevesebbet. Ezt használhatjuk arra, hogy a gyerek maga mondja ki, mire vágyik: több rajzfilm, több tudományos videó, kevesebb durva vagy túl hangos tartalom. Már az is érték, ha ezeket a kategóriákat szavakba tudja önteni.
  • Ne dőljünk be az illúziónak, hogy ez önmagában elég
    Fontos látnunk, hogy a YouTube elsősorban nem azért vezeti be ezeket a kontrollokat, mert le akar mondani az algoritmusok erejéről. Ezek a funkciók részben arra is szolgálnak, hogy a cég elmondhassa: „a felhasználó bármikor belenyúlhat a feedjébe, ha akar”. A gyakorlatban a platform továbbra is az elköteleződést, vagyis az ott töltött időt maximalizálja, ez az üzleti érdeke.
  • A technikai beállítás mellé tegyünk mellé értékalapú szabályokat is
    Akár van „Your custom feed”, akár más módszerekkel, szülői felügyeletet használva felügyeljük a képernyőidőt és a tartalmakat, érdemes rögzíteni néhány családi digitális házirend pontot: mikor lehet YouTube-ot nézni, meddig, milyen tartalmak férnek bele (például életkorhoz kötve), és mi az, ami biztosan nem. Ezeket időnként felül is vizsgálhatjuk.
  • A szülői példamutatás a legerősebb algoritmus-ellenes eszköz
    Ha mi sem engedjük, hogy a kezdőlapi ajánlások vezessenek, a gyerek is hamarabb érti meg, hogy a videóválasztás döntés kérdése, nem sodródás.

Témák közös beszélgetéshez

  • Szerinted ki dönt arról, mit látsz a YouTube-kezdőlapon: te vagy a gép?
  • Milyen videókból szeretnél többet látni? Mik azok, amikből kevesebbet?
  • Ha lenne egy gomb, amely letilt egy bizonyos témát, te mit tiltanál le?
  • Érezted már úgy, hogy túl sok idő ment el egy videóval, mégsem tudtad abbahagyni, pedig már igazából szívesen otthagytad volna?
  • Te tudod, hogy egy videó mitől érdekes számodra? Szerinted irányítanak téged közben?
  • Felismered a figyelmeztető felirat nélkül is, ha egy videós szponzorált tartalmat készít?
  • Láttál már olyan videót, ahol a címmel átvertek?