Egy amerikai anya pert indított a Roblox ellen, miután a platformon keresztül egy férfi kis híján elérte, hogy el tudja rabolni 5 éves kisfiát. A történet számtalan kérdést felvet, próbálunk tippeket is adni.

A Roblox nagyon ellentmondásos játék, finoman fogalmazva sem gyerekbarát hely, pedig gyerekek számára készült alkotói platformról beszélünk. Ha többet akarsz tudni ennek hátteréről, olvasd el ezt a Képernyőidő cikket, alaposan kivesézzük a jelenséget.
A mostani történet egy kaliforniai család mindennapjaiból indul, onnan, ahol a videójátékok jelentik a délutáni kikapcsolódást. A kisfiú – ahogy sok kortársa – rendszeresen használta a Robloxot, ezt a hatalmas, saját készítésű világokra épülő platformot.
A perben szereplő iratok szerint 2024-ben egy felnőtt férfi gyereknek álcázva magát „barátkozott össze” vele, majd hosszú hetek alatt olyan bizalmi kapcsolatot épített ki, amelynek célja egyértelmű volt: személyes adatok megszerzése, és végül a személyes megközelítés.
A férfi „jól dokumentált grooming taktikákat” használt, vagyis olyan módszereket, amelyek lépésről lépésre bontják le a gyerek védekező mechanizmusait. A kisfiú végül elárulta, melyik iskolába jár. Innen már csak egy lépés volt a valódi veszély, kiderült, hogy egy ismeretlen felnőtt férfi a környéken követte is a gyerekeket.
Grooming: Olyan manipulatív, bizalomerősítő folyamat, amelyben egy felnőtt tudatosan épít kapcsolatot egy gyerekkel azért, hogy később visszaéljen vele. A digitális térben különösen alattomos, mert a felnőttek könnyedén gyereknek álcázhatják magukat.
Amikor az anya számon kérte a történteket, a kisfiú elmondta, hogy az ismeretlen férfi megközelítette őt és a testvérét, azt állítva, hogy „a Robloxos barátjuk”. A gyerek azonban észrevette az ellentmondást, és visszautasította, hogy elmenjenek vele. A férfi ezután megpróbálta őket magával vinni. A gyerekek ellenálltak, a kiérkező rendőrök elől a támadó elmenekült, de később letartóztatták.
A most indult per nemcsak az egyéni traumát tárja fel, hanem a platform ökoszisztémájának sötét oldalát is. A beadvány szerint a Roblox több száz olyan felhasználói játékot enged működni, amelyek valós bűncselekményeket vagy szexuális kontextusokat idéznek meg, köztük olyanokat, amelyek a bukott zenei producer, Sean Combs körüli botrányokat parodizálják.
Művésznevén Puff Daddy / P. Diddy / Diddy: Amerikai rapper, producer és üzletember, aki a 90-es évektől a hiphop egyik legismertebb alakja. Az elmúlt években több nő – köztük volt partner és alkalmazott – indított ellene polgári pereket olyan súlyos vádakkal, mint szexuális bántalmazás, fizikai erőszak, megfélemlítés és emberkereskedelem jellegű kizsákmányolás. Ezek a perek részben peren kívüli megállapodással zárultak, a nyilvánosság számára pedig fontos példává váltak arra, hogyan találkozhat a popkultúra és a hatalmi visszaélés problémája.
A per emellett közel ezer olyan felhasználói profilt is említ, amelyek a nemzetközi hírű elítélt szexuális bűnöző, Jeffrey Epstein nevét variálják, illetve olyan játékokat, mint az „Escape to Epstein Island”.
Amerikai pénzügyi szakember és befektető, akit 2019-ben letartóztattak kiskorúak szexuális kizsákmányolásának és emberkereskedelemnek a vádjával. Epstein évtizedeken át olyan hálózatot működtetett, amelyben fiatal, sokszor tizenéves lányokat toboroztak és kényszerítettek szexuális helyzetekbe, gyakran befolyásos ismerősei számára is. Ügye világszinten hívta fel a figyelmet arra, hogy a hatalmi pozíció, a pénz és a társadalmi kapcsolatok hogyan tehetik láthatatlanná vagy elnyomottá a bántalmazásról szóló jelzéseket.
A fiú édesanyját képviselő ügyvédek szerint a platform üzleti logikája túlzottan engedékeny környezetet teremt azoknak, akik a gyerekek sebezhetőségét használják ki. A beadvány egyenesen úgy fogalmaz:
„A kapitalista mohóság felülírta az emberséget.”
A Roblox közben hangsúlyozza, hogy mélyen megrázta az eset, és szerintük is folyamatosan bővítik a biztonsági funkciókat.
A vállalat szerint szigorúbb szabályokat alkalmaznak, mint sok más online platform, többek között a fiatal felhasználók chatfunkcióinak korlátozásával, a képmegosztás tiltásával és a személyes adatok szűrésére kialakított rendszerekkel. A cég állítja, hogy az idei évben 145 új biztonsági kezdeményezést vezettek be. Hozzáteszik:
„Tudjuk, hogy nincs tökéletes rendszer.”
Az elmúlt években azonban több amerikai állam és szülő is pert indított a Roblox ellen, szintén gyermekszexuális kizsákmányolásra hivatkozva. A mostani ügy minden eddiginél drasztikusabb, mert a digitális manipuláció fizikai támadással ért véget.
A történet mindennél élesebben mutatja meg, milyen könnyen átjárható a digitális és a valós tér határa, ha egy gyerek személyes információt ad ki magáról. Ezért is muszáj leszögeznünk:
Egy 5 éves gyerek számára az online tér szülői felügyelet nélkül egyre komolyabb veszélyforrás.
A szülői jelenlét, a beszélgetés, a gyerekek játékélményének ismerete nem egyszerűen ajánlás, hanem biztonsági alapfeltétel. Az a gondolat, hogy „a gyerek csak játszik”, ma már illúzió. A platformokon való lét kapcsolati helyzet is, kitettséggel, sérülékenységgel és sokszor a gyerek saját határain túlmutató felelősséggel.
A történet azt is megmutatja, mennyire korán kezdődhet a digitális közegben való aktív jelenlét, és hogy a videójátékok világa nem pusztán technikai téma. A szülőnek folyamatosan fel kell mérnie, hogy a gyerek milyen típusú interakciókba keveredhet, kik írnak neki, milyen világokba lép be, és hogyan reagál olyan helyzetekre, amelyekről korábban nem is feltételeznénk, hogy egy óvodás gyermek életében felmerülhetnek.
Ezzel nem az áldozatot akarjuk hibáztatni, de a Roblox kaotikus rendszere és világosan hibás vezetői döntései mellett a szülői felelősséget is muszáj ilyen esetben firtatni. Kizárólag azért, hogy tanuljunk belőle és felkészüljünk hatékonyan a családunk védelmére.