Robloxozik a gyereked? Ez az interjú mutatja meg a legjobban, mennyire védtelen a ragadozókkal szemben

Minden eddiginél keményebb ellenőrzési rendszert vezet be a Roblox, hogy enyhítse a rémisztő helyzetet, ami a játékban uralkodik, de a cég ügyvezetőjének nyilatkozata alapján komoly aggályok maradhatnak a szülőkben.

Nincs most elég időd?

  • A világ egyik - főleg fiatal gyerekek körében - legnépszerűbb videójátéka egy Minecrafthoz hasolnó közösségi tér, ahol a felhasználók alkothatnak játékokat és játszhatnak közösen benne másokkal. A pedofil ragadozók, zaklatók és bántalmazók gyűjtőhelye lett az elmúlt évek során közösségi jellege és a célcsoportja miatt. Ennek egyik oka a közel sem megfelelő biztonsági intézkedések.
  • A fejlesztő cég nemrég bejelentette, hogy mesterséges intelligenciával működő arcfelismeréshez köti a csetelést a platformon.
  • A Hard Fork podcast feszült interjújában az ügyvezetőről kiderült, hogy ezt a kérdést egyáltalán nem tartja fontosnak, példátlan módon kerülte a felelősséget, szinte tagadta, hogy komoly ragadozóproblémája lenne a platformnak.
  • Közben amerikai államok és családok tucatjai perlik a céget, itthon pedig már a rendőrséghez is érkeztek Robloxhoz köthető bejelentések.
  • Szülőként most nem elég „bejelölni a szülői felügyeletet”, ez a probléma mélyebb, elmondjuk, miért.
A Roblox első pillantásra játékplatform, valójában azonban egy hatalmas, széttartó digitális ökoszisztéma, amelyben több tízmillió gyerek és kamasz mozog naponta.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
Egyszerre virtuális játszótér, programozható világépítő rendszer és közösségi tér: a felhasználók saját játékokat, minivilágokat és szerepjátékokat hozhatnak létre, amelyeket mások azonnal kipróbálhatnak, miközben az avatárok testreszabása és a Robux nevű virtuális valuta köré szerveződő gazdaság tovább mélyíti a bevonódást.

A platform legnagyobb ereje – a gyors alkalmazkodás a trendekhez, a villámgyors terjedés és a könnyű kapcsolódás – egyben a legnagyobb sebezhetősége is:

a Roblox olyan nyitott rendszer, ahol a játék és a kommunikáció határai elmosódnak, a gyerekek között uralkodó spontaneitás pedig könnyen összeérhet olyan szereplőkkel, akiknek nem játék a céljuk.

Nemrég a Telex írt egy nagyon nehéz cikket arról, milyen veszélynek vannak kitéve a magyar gyerekek is a Roblox platrormján. Bár a rendszer egyszerű regisztrációt kínál és villámgyorsan terjed a fiatalok körében, moderációja évek óta alulkapacitált: a több tízmillió kiskorú felhasználóra mindössze néhány ezer moderátor jut, a szűrők könnyen kijátszhatók, a tiltott felhasználók pedig új fiókokkal térnek vissza.

A cikk amerikai és magyar eseteket sorol fel, köztük súlyos szexuális visszaéléseket, csalásokat és manipulatív megkereséseket, amelyek közös jellemzője, hogy a Robloxból kiindulva Discordon, Messengeren vagy más platformokon folytatódtak.

Bár a cég látványos fejlesztéseket ígér, belső források szerint a biztonsági részleg évek óta erőforráshiánnyal küzd, és a valós védelem nagy részét ma is a közösség önszerveződő tagjai végzik el.

Most soha nem látott szigor jön

Legalábbis ezt ígéri a Roblox alkotója. Rövid átmeneti időszak után minden felhasználónak kötelező lesz „age checket”, vagyis életkor-ellenőrzést végeznie, ha csetelni szeretne. Ez két módon történhet:

  • arcalapú életkorbecsléssel
  • vagy személyi igazolvány feltöltésével.
A felhasználó ezután hat korcsoport egyikébe kerül (5 év alatt eleve nincs Roblox-fiók, a többiek U9, 9–12, 13–15, 16–17, 18–20, 21+ sávokba esnek), és alapértelmezés szerint csak a saját, illetve a szomszédos korosztállyal cseveghet.

A cég különösen hangsúlyozza, hogy az arcképet „nem tárolja”, a becslés „átmeneti”, a cél pedig az, hogy gyerekek és felnőttek ne kerülhessenek egymással privát beszélgetésbe. Az ausztrál felhasználóknál már decemberben kötelezővé teszik a rendszert, 2026 elején pedig fokozatosan világszerte is be akarják vezetni.

A modell kényelmes történetet kínál a szülőknek: ha a gyerek vállalja a kamerás azonosítást, akkor „biztonságban lesz”, mert a ragadozók nem férnek hozzá. A gond az, hogy az elmúlt évek ügyei nagyon mást mutatnak. A legtöbb esetben a kapcsolat ugyan a Robloxon indul, de gyorsan átcsúszik más platformokra, elsősorban a Discordra, Messengerre vagy más csevegőappokra.

Az életkorbecslés tehát fontos lépés, de semmiképpen sem jelent áthatolhatatlan védőfalat.

Sokkal inkább egy újabb technológiai réteget, amelyet a cég büszkén kommunikálhat, miközben a legnehezebb kérdésekre továbbra sincsenek meggyőző válaszai.

Miért vagyunk ennyire szkeptikusak?

Miközben a Roblox vezetése az innovációról beszél, a cég körül szinte havonta bukkannak fel új perek. 2025-ben Texas, Kentucky és Louisiana állam főügyészei is pert indítottak a platform ellen, azt állítva, hogy a vállalat félrevezette a szülőket a biztonsági kockázatokról, és nem védte meg megfelelően a gyerekeket a szexuális kizsákmányolástól.

Emellett ügyvédi irodák egész hálózata épült arra, hogy a Robloxot és a vele gyakran együtt emlegetett Discordot perelje gyerekek szexuális kizsákmányolása és grooming-esetei miatt. Floridától Indianáig sorakoznak azok a történetek, amelyekben a gyerek először a Robloxon találkozik a felnőttel, aztán a beszélgetés áttevődik egy másik platformra, és végül offline bántalmazásban végződik.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Grooming: A grooming egy manipulatív folyamat, amelynek során egy felnőtt bizalmat épít ki egy gyerekkel azért, hogy később kihasználhassa, kizsákmányolhassa vagy szexuális helyzetbe terelje. A folyamat gyakran ártalmatlannak tűnő üzenetekkel indul, majd fokozatosan tolódik egyre intimebb irányba, miközben a felnőtt igyekszik elszigetelni a gyereket a környezetétől és titoktartásra bírni.

A kép nem fekete-fehér: a cég valóban üzemeltet mesterséges intelligenciával működő figyelőrendszert (Roblox Sentinel), amely a saját állítása szerint 2025 első felében több mint 1200 jelentést továbbított az amerikai gyermekvédelmi hatóságoknak potenciális bántalmazási ügyekről.

A kérdés mégsem az, hogy léteznek-e ilyen rendszerek, hanem az, hogy mindezek mellett miért történnek még mindig ennyire súlyos, gyerekeket tönkretevő esetek.

A magyar Roblox-közösségben is vannak már hasonló történetek. A Telexnek nyilatkozó csoportadmin arról beszél, hogy nálunk is előfordult olyan felhasználó, aki nőnek kiadva magát kért képeket kiskorúaktól, akit végül ők tiltottak ki és ők értesítették a hatóságokat.

A magyar rendőrség megerősítette, hogy érkeztek hozzájuk Robloxhoz köthető bejelentések, és azt ígérik, ezeket soron kívül vizsgálják ki.

Az NMHH Internet Hotline-ja és a rendőrség is kiemeli, hogy a Robloxhoz hasonló ügyeknél a nyomozás kiemelt prioritás, de az első lépést itt is a szülőnek vagy a gyereknek kell megtennie: menteni a bizonyítékot, bejelentést tenni.

Amikor maga az ügyvezető a gond

A Hard Fork podcast vonatkozó epizódja első hallásra „csak” egy technológiai interjú. David Baszucki, a Roblox Corp. ügyvezetője beszélget benne meghívott vendégként, akit figyelve hamar kiderül, hogyan gondolkodik a Roblox élén álló csapat a felelősségről. Leginkább sehogy.

Az interjú első percei még úgy indulnak, ahogy egy nagy technológiai cég vezetőjével készült beszélgetés rendszerint indulni szokott: udvariasság, bevezető mondatok, némi önbizalommal átitatott optimizmus.

De ahogy Casey Newton az első valódi kérdést felteszi (mit gondol a Roblox arról, hogy évek óta felnőtt ragadozók keresnek gyerekeket a platformon), a levegő hirtelen megtelik feszültséggel.

Baszucki reflexből átfogalmazza a problémát: nem kellemetlen, hanem „egyben lehetőség” is, mondja, hogy a fiatalok együtt építsék „a jövő kommunikációját”.

Ez az apró hangsúlyváltás később vissza-visszatér: mintha a platform saját víziójának magasztossága önmagában válasz lehetne a biztonsági dilemmákra. 

Baszucki a felhasználók életkorának eloszlásáról szóló kérdésre az önbevallott adatokkal válaszol. Szerinte a felhasználók kétharmada már 13 év feletti, a leggyorsabban növekvő korcsoport pedig a 21 éven felüliek.

Hogy ez mennyire fedi a valóságot? A vezérigazgató annyit mond: „van némi valóságalapja”. Mintha maga is tudná, hogy az adatok, amelyekre támaszkodik, valójában azt bizonyítják: évek óta úgy kommunikálják felnőttbarát platformnak a Robloxot, hogy közben maguk sem látják tisztán, hány 9–12 éves lép be naponta.

Amikor a műsorvezetők előhozzák a perekben és a sajtóban dokumentált eseteket, amelyek szerint a ragadozók gyakran éppen a Robloxot használják első lépésként kiskorúak felé, Baszucki kategorikusan elutasítja a felvetést.

Szerint a valóság viszont nem ez, a vádak szerinte túlzóak, hamis képet festenek a Robloxról. A tagadás azonban nem szikár tényekre épül, nem hoz fel más adatokat, kutatási eredményeket, megnyert pereket (nem is voltak ilyenek), szóval ez politikusi retorika, a manapság jellemző szajkozós, visszatámadós tagadás.

A beszélgetés ebben a szakaszban rendre ugyanarra az ívre fut ki. Ahelyett, hogy a moderációs hiányosságokról, a több százezer gyereknek teret adó platform működési kockázatairól beszélnének, Baszucki újra és újra a skáláról beszél: 150 millió napi aktív felhasználó, 11 milliárd játékóra havonta, egyetlen Roblox-játékban 25 millió játékos egyszerre.

Mintha a lépték nem a probléma egyik gyökere lenne, hanem felmentés. 

A feszültség igazán akkor élesedik ki, amikor szóba kerül a Hindenburg Research jelentése, amely szerint a Roblox a növekedés érdekében visszavágta a biztonsági költségeit. Ahelyett, hogy Baszucki világosan tisztázná, mi történt, előbb a forrás hitelességét támadja („a Hindenburg már nem is létezik”), majd visszakérdez, mintha vizsgáztatná az újságírót: „utánanéztél ennek?”. Végül azzal zárja rögtönzött érvelését, hogy a kevesebb emberi munkát több automatizációval váltották ki, és hogy ez szerinte eleve jobb.

A végén a műsorvezető felteszi a legemberibb kérdést: a három és fél éves gyereke pár év múlva megkérdezi majd, játszhat-e Robloxot. Addigra meg tudják oldani a problémákat? Baszucki erre csak annyit mond, hogy a Roblox már most is csodálatos platform, és hogy szívesen mutatna adatokat a színfalak mögül, hogy „átsegítse a félelmén a szülőt”. A fentiek fényében ez a válasz igen kevésnek tűnhet.

Miért fontos ez szülőként?

Szülőként nagyon könnyű belekapaszkodni az egyszerű üzenetekbe.

„A cég most már arccal ellenőrzi a felhasználókat, tuti biztonságosabb lett az egész.”

Vagy éppen az ellenkezőjébe:

„Arcfelismerés? Semmi esetre sem adom oda a gyerek arcképét egy külföldi cégnek.”

A valóság ennél jóval rétegzettebb. A Roblox arcalapú életkorbecslése valóban tud csökkenteni bizonyos kockázatokat:

  • nehezebb lesz teljesen hamis életkorral bejelentkezni,
  • és nehezebb lesz úgy gyereknek álcázni magát egy felnőttnek, hogy közben élő csetet folytat.
De ugyanez a rendszer adatvédelmi kérdéseket is felvet, és semmit nem old meg abból, ami a platformon kívül zajlik: a Discordra, Messengerre vagy más szolgáltatásokra átterelődő beszélgetéseket semmilyen Roblox-szűrő nem látja.

A túl kevés moderátor és a nem eléggé jól tájékozott szülők és felhasználók óriási támadási felületet, gyenge pontot jelentenek.

Ráadásul a Hard Fork interjú dinamikája nagyon egyértelműen megmutatja, milyen szemlélet vezeti a céget. Baszucki számára a Roblox elsősorban hatalmas üzlet és technológiai kísérleti labor, amelyet ugyan „óriási felelősségként” ír le, de ahol a kritikus kérdésekre többnyire poénnal vagy skálára hivatkozással válaszol.

Ebből a szülő számára az a lényeg, hogy a platform alapvető filozófiája nem fog egy varázsütésre megváltozni attól, hogy bevezetnek egy új MI-alapú szűrőt.

Szülőként érdemes inkább abból indulni ki, hogy a Roblox egy olyan online tér, ahol egyszerre van jelen játék, kreativitás, közösség és nagyon komoly kockázat. Nem lehet „csak” technikai beállításokra bízni a gyerek védelmét. Kell mellé beszélgetés, szabály, jelenlét és – ha szükséges – a kilépés lehetősége is, ha pedig megtörténik az, amitől rettegünk, akkor a bizonyítékokat lementve azonnal értesíteni kell a hatóságokat.