Az ausztrál kormány által bevezetett, 16 év alattiakat érintő közösségimédia-tilalom első napjai alapján a szabályozás hatása egyelőre korlátozott. Bár egyes fiatalokat kizártak a platformokról, sok tinédzser továbbra is hozzáfér a szolgáltatásokhoz, illetve alternatív megoldásokat használ a kapcsolattartásra.

2025. december 10-én lépett életbe Ausztráliában az a jogszabály, amely a 16 év alattiak számára tiltja a közösségi média-alkalmazások használatát, ennek kapcsán írtunk egy nagy összefoglaló cikket, ha érdekel a téma, érdemes elolvasnod.
Néhány nappal később a helyi tapasztalatok alapján nem történt érdemi törés a fiatalok online jelenlétében. A hatóságok is elismerték, hogy a teljes életkori hitelesítés bevezetése időigényes folyamat, miközben a platformok és a felhasználók egy része már most alkalmazkodik a korlátozásokhoz.
Néhány nappal a tiltás hatályba lépése után a tapasztalatok azt mutatják, hogy a 16 év alatti fiatalok továbbra is hozzáférnek a közösségi média-fiókjaikhoz. Bizonyos felhasználókat valóban kizártak, de sokan nem érintettek, mások pedig olyan megoldásokat találnak, amelyekkel kicselezik a korlátozást. A szabályozás hatása tehát egyelőre korlátozott – legalábbis a fiatalok mindennapi használatában.
Az ausztrál kormány ezt maga is elismerte, jelezve, hogy „december 10. után is lesznek gyerekek aktív közösségimédia-fiókokkal, ez valószínűleg még egy ideig így marad”.
A kormány ugyanakkor úgy véli, hogy idővel a jogsértésekért kiszabható, akár 50 millió dollárig terjedő bírságok arra kényszerítik majd a platformokat, hogy szigorúbban lépjenek fel a fiatal tinédzserek használata ellen, és megakadályozzák a 16 év alattiak hozzáférését a legtöbb alkalmazáshoz.
A fő probléma az, hogy a közösségi média mára a modern kapcsolattartás olyan meghatározó eleme lett, amelyről nem lehet reálisan feltételezni, hogy a gyerekek egyszerűen nem fogják használni.
Az ausztrál kormány erre gyakran azzal érvel, hogy a gyerekek az alkoholt is kipróbálnák, mégis a tiltás jelentős hatással volt a fogyasztásra. A közösségi média azonban más: információhoz, szórakozáshoz és kapcsolatokhoz juttatja a fiatalokat, és bár a negatív hatások valósak, ezek sokszor helyzetfüggők. Egyes felhasználók számára kifejezetten értékes, míg másoknál problémákat okozhat.
Ezért egy általános tiltás valószínűleg nem a legjobb megoldás, szemben az alkohollal, amelynek használata minden esetben egészségügyi kockázatokat hordoz.
Ez az egyik érve a Reddit keresetének is, a cég ugyanis a Legfelsőbb Bíróság előtt támadja meg az ausztrál kormány 16 év alattiakra vonatkozó közösségimédia-tilalmát. Emellett néhány ausztrál tinédzser is saját keresetet nyújtott be, arra hivatkozva, hogy a tiltás alkotmányellenes, mivel sérti a szabad politikai kommunikációhoz való jogot.
Reddit: Egy közösségi alapú online fórumplatform, ahol a felhasználók tematikus aloldalakon, úgynevezett subredditeken (subreddits) osztanak meg tartalmakat, vitáznak és szavaznak egymás bejegyzéseire. A rendszer sajátossága az anonim vagy álnéven történő részvétel, valamint az, hogy a láthatóságot és a tartalom rangsorát nagyrészt a közösségi visszajelzések határozzák meg.
A digitális tér ma már a fiatalok társas életének, információszerzésének és tanulásának szerves része. Amikor egy jogszabály egyszerre próbálja korlátozni a hozzáférést és figyelmen kívül hagyni a mindennapi valóságot, akkor könnyen olyan helyzetet teremt, ahol a gyerekek kerülőutakat találnak, a szülők pedig tanácstalanul állnak a szabály és a gyakorlat között.
A kutatók és maguk a platformok is azt javasolják, hogy a tiltás helyett az digitális műveltségre helyezzük a hangsúlyt – megtanítva a fiatalokat arra, hogyan gazdálkodjanak az idejükkel, hogyan ismerjék fel a káros tartalmakat, és hogyan használják tudatosan az online eszközöket.
Ausztrália tehát nemcsak jogi kísérletet hajt végre, hanem társadalmi párbeszédet is indított arról, hogy mit jelent ma tinédzserként digitális polgárnak lenni. A történet korántsem zárult még le – és a következő fejezetekben a bírósági eljárások eredményei is döntően befolyásolhatják, hogyan gondolkodunk a közösségi média és a fiatalok kapcsolatáról.