2025.10.26. 08:03 Képernyőidő
Bolygók közti kalandozás sok okos humorral, földönkívüli lényekkel, és váratlanul leszakadó végtagokkal – a The Outer Worlds 2 zseniális játék, nagyrészt ártalmatlan, de mégis 18 éven felülieknek ajánlott. Elmondjuk, mire érdemes figyelni.

Nincs most elég időd?
- A több mint 20 éve aktív Obsidian Entertainment fantasztikus szerepjátékokat alkotott ezen idő alatt, köztük a Fallout: New Vegas-szal és Star Wars: Knights of the Old Republic II-vel
- Mióta a Microsoft videójátékos divíziója, az Xbox Game Studios szárnyai alá kerültek, olyan sikeres címeket szállítottak, mint a Grounded, a Pentiment, vagy a 2019-es The Outer Worlds.
- Utóbbi kapott most folytatást, ami nagyobb, tartalmasabb elődjénél, megőrizte annak humorát és hangulatát, de sok mindennel kiegészült.
- Mivel szerepjáték, a főszereplő testreszabható, képességei, készségei fejleszthetők.
- Emellett rengeteg a párbeszéd számos választható opcióval, így idegennyelv-tudás nélkül nehéz élvezni. Nyelvgyakorláshoz viszont remek.
- Pár apróságra érdemes figyelni viszont szülőként.
A
Fallout-franchise-ért milliók rajongtak már évekkel ezelőtt is, és további milliók csatlakoztak hozzájuk akkor, amikor az Amazon bemutatta
sorozat-adaptációját, melynek folytatását egyébként decemberben láthatjuk.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
A széria gyors említése két dolog miatt fontos:
- egyrészt az ezen cikk alapjául szolgáló játékot fejlesztő csapat (az Obsidian Entertainment) dolgozott a New Vegas alcímet viselő részen, aminek névadó helyszínét a sorozat főszereplője, Lucy is meglátogatja majd a második évadban,
- másrészt pedig a rajongók által nagy becsben tartott Fallout játékot hivatott megidézni a The Outer Worlds, több-kevesebb sikerrel.
🧠 Miről is van szó pontosan?Obsidian Entertainment: 2003-ban alapított amerikai videójáték-fejlesztő stúdió, amely elsősorban történetközpontú, szerepjátékos (RPG) címeiről ismert. Az Obsidian korábbi tagjai olyan legendás projektekben dolgoztak, mint a Fallout 2 vagy a Planescape: Torment, később pedig saját sikercímeket készítettek, például a Star Wars: Knights of the Old Republic II, Pillars of Eternity vagy a The Outer Worlds. A stúdió 2018 óta a Microsoft tulajdonában áll, és az Xbox Game Studios részeként működik.
The Outer Worlds: 2019-ben megjelent szerepjáték (RPG), amelyet az Obsidian Entertainment fejlesztett és a Private Division adott ki. A játék egy alternatív jövőben játszódik, ahol a megakorporációk uralják az űrkolóniákat. A játékos egy felébresztett telepest alakít, aki egy összeomló kolóniában próbál rendet tenni, miközben döntései befolyásolják a történet kimenetelét. A The Outer Worlds jellemzője a szatirikus társadalomkritika, a morális döntések rendszere és a klasszikus, dialógusvezérelt RPG-játékmenet, amely a Fallout: New Vegas szellemi örökösének tekinthető.
Nem lett rossz, nem volt kiemelkedő sem, és szerencsére nem kell bepótolni, mielőtt belevágunk a The Outer Worlds 2-be, ami jó folytatáshoz híven nagyobb, kidolgozottabb, izgalmasabb is.
A videók alapján gondolhatnánk, hogy könnyed kalandba vág bele, aki nekilódul, mert barátságosnak tűnik a borítón pózoló holdfejű ember, de a rajzfilmeket idéző külső egy olyan élményt rejt, amiben
bőven jut terep 18+-os pillanatoknak – nem véletlenül virít a PEGI 18-as jelzés a játék tokján (a PEGI rendszerről
itt találsz magyarázót).
Ugyanakkor olyan is, mint egy interaktív könyv:
nagyban segítheti a nyelvtanulást, mert rengeteg dialógust le kell folytatnunk a továbbhaladáshoz, a története pedig képes fenntartani a figyelmet, ha értjük, miről van szó.
Hasadékok térben és időben
A
történetről és a világról alapjáraton annyit érdemes tudni, hogy miután az emberiség számára lehetővé vált távoli bolygók meghódítása, megavállalatok vették magukra ezt a feladatot, akik válogatott, nem minden esetben baráti módszerekkel operálnak.
A hétköznapi emberek feje fölött több szervezet, a hataloméhes Protectorate, a matematikában minden erejével hívő Order, és a két megavállalat összeolvadásával megszületett gigavállalat, az Auntie's Choice csatája zajlik, amibe itt-ott belekeveredünk, láthatjuk hatását, de elsődleges dolgunk nem az, hogy köztük rendet tegyünk.
A kereskedelmi ügyeket intéző és vitákat rendezni hivatott Earth Directorate ügynökeként kezdünk, aki azt a feladatot kapja, hogy vizsgálja meg, mik azok a gyanús tér-idő hasadékok, amik bizonyos kolóniákat elvágtak a Földtől, de egy váratlan árulás után egy vad kergetőzés közepében találja magát, és bolygóról bolygóra haladva próbál megakadályozni egy katasztrófát.
Az
általunk alakított ügynök megalkotásánál szabad kezet kapunk, ahogy a szerepjátékokban az már megszokott, külsejét ízlésünk szerint alakíthatjuk. Emellett kiválaszthatjuk, milyen készségekben legyen kiemelten ügyes, de azt is, hogy miben nem.
A játék során, bizonyos események hatására felbukkannak úgynevezett jellemhibák, hiányosságok, amiket elfogadhatunk vagy elutasíthatunk – ha előbbi mellett döntünk, egyszerre kapunk valami pozitívat és negatívat, például hogy többet sebeznek ránk a lövegek, de mi is jobban bántjuk őket, vagy hogy szintlépésenként több pontot oszthatunk el képességeink között, de muszáj azokra is allokálnunk, amikre addig kevésbé.
Társak a bajban
A játékmenet két fő komponensből áll: nagyjából ugyanannyit kell csatangolnunk és válogatott fegyverekkel lövöldöznünk mindenféle minket támadó teremtésekre, mint a világ mindenféle lakóival diskurálnunk.
Magyar nyelv sajnos nem elérhető, így legalább közepes angoltudás (vagy más támogatott nyelvek ismerete) szükséges ahhoz, hogy értsük, mi történik, és olyan válaszokat tudjunk adni, olyan döntéseket hozni, amik célunkhoz és karakterünkhöz illeszkednek.
Lehetünk barátságosak és segítőkészek, vagy bunkók és elutasítóak – elvégre ez egy szerepjáték.
Az írók munkáját akkor értékelhetjük igazán, ha jól beszéljük a nyelvet, így jönnek át a poénok, a különböző karakterek saját stílusai.
A kaland során folyamatosan
kísérnek minket társak, akik amellett, hogy szintén támadnak mindenkit, aki nekünk rosszat akar, a beszélgetésekhez is hozzászólnak, és hasznos egyedi képességekkel segítik életben maradásunkat. Nem mindenki ugyanolyan érdekes, de mivel egyszerre csak ketten jöhetnek velünk, lehet, hogy pont azokat kell visszaküldenünk az űrhajónkra, akik szimpatikusak ugyan, de nem annyira hasznosak számunkra a harcokban.
Itt hosszú órákat tölt el a játékos
A fő történetszál mellett érdemes minden mellékküldetést elvállalni, mindenkivel beszélgetni, aki úgy szól hozzánk, hogy abból egy kaland kerekedhet. Így egyrészt alaposan felfedezhetjük a bolygókat (amik nem mind ugyanolyan érdekesek, de rejtenek izgalmas zugokat), másrészt hasznos eszközökhöz és információkhoz is juthatunk, akár új válaszopciókat oldhatunk fel, amik egy bonyolultnak tűnő kihívást jelentősen leegyszerűsíthetnek.
Környezetünk feltérképezése is nagyon fontos. Volt például egy olyan eset, ahol egy ajtó kinyitásához vagy magasabb technikai szakértelem, vagy nagyobb erő kellett volna, de ha a játékos odafigyel, talál egy egészen kényelmes megoldást: egy kapcsolót a következő sarkon. Tele van a játék hasonló kreatív ötletekkel, tényleg úgy érezhetjük, hogy
döntéseink hatással vannak a történésekre minden pillanatban.
Ezzel együtt viszont az részben visszaveti a felfedezés örömét, hogy nincs "GPS", csak annyit tehetünk, hogy elindulunk egyenesen egy feladatjelölő felé (ami mutatja, hogy hol található a következő tennivaló), ám lehet, hogy ekkor egy áthidalhatatlan szakadéknál találjuk magunkat, és akár egy egész hegyet is meg kell kerülnünk, hogy jó helyre lyukadjunk ki. A futás a leggyorsabb közlekedési mód, ami rendelkezésünkre áll, járművek nincsenek.
Mindebből látszik, hogy a The Outer Worlds 2 nem könnyed, párperces játékélmény.
Hiába lehet benne lövöldözni, nem azon van a tényleges hangsúly, sokkal karakteresebb a történetmesélés, a felfedezés, a karakterek elmélyítése. Gondolkodós, odafigyelős alkotás, nem való mindenkinek, de ha képes beszippantani az embert, akkor remek élményben lesz része, sokféle megoldással, kifejlettel, amiket érdemes felfedezni.
Oké, hogy színes, de szagos is
Kérdés persze, hogy akkor gyereknek mennyire érdemes játszania ezzel?
Hivatalosan csak 18 éven felülieknek szól, de érettebb kamaszoknak semmi baja nem lesz tőle (Németországban eleve csak 16-os karikát tettek a dobozra). Komplex, sok területre ható játék, oda kell rá figyelni, de tartalmas és értékes alkotás, nem tudunk ellenérvet, amiért - szülői felügyelettel persze - ne lehetne tenni vele egy próbát, ha gyermekünk szereti a komolyabb kalandokat.
Ami a lövöldözést és az akciót illeti, itt is fő szempont a kreativitás. Számos különböző fegyver közül válogathatunk, és kütyüket is kapunk, mint például a hullákat eltüntető zselé (érdemes használni, pláne lopakodásnál) vagy az időlassító szemüveg. Az esetek többségében a célpontjaink egyszerűen összeesnek, ha elfogy az életerejük, azonban – olykor teljesen váratlanul – előfordulhat, hogy darabokra hullanak, elvesztik egyik-másik vagy az összes végtagjukat, ami nem szép, erősen korhatáros látvány.
Az erőszakosság ezen formája nem a játék lényege, csak amolyan mellékes elem, ez némileg indokolja a 18 éven felülieknek szóló besorolást, de nem gondoljuk, hogy ez jelentős mentális károkat okozna egy játékokkal játszó kamasz életében. Persze mindenki máshogy működik, itt fontos a szülői ítélőképesség.
Értékelés
A The Outer Worlds 2 retrofuturisztikus körítése, inkább erős, néha bénácska humora, lenyűgöző látványvilága és szerepjátékos elemei könnyen magukkal ragadhatják a játékosokat 20-30 (vagy még több) órára, de nyelvtudás-igénye, nyomokban előforduló erőszakossága, és felnőttes témái miatt inkább érettebb, felnőtt gamereknek ajánlott.
Ami működik
- Izgalmas történet, ami előre haladva csak még érdekesebbé válik
- Felfedezésre érdemes világ, tele kreatív ötletekkel
- Igazi szerepjáték, a műfaj minden fontos elemével
Ami zavaró lehet
- Nincs benne magyar nyelv, ellenben sok a fontos szöveg és döntési lehetőség
- Olykor leszakadnak végtagok, indokolatlanul brutális, miközben egyébként túlzottan erőszakosnak egyáltalán nem mondható a játék.
Platformok: PC, Xbox Series X|S
Mit tehetünk szülőként?
- 16 év alatt semmiképp ne engedjük a gyereket egyedül játszani, de mindenképpen érdemes együtt játszani akár, közösen döntéseket hozni.
- Segítsünk az angol szövegek megértésében, fordításban – jó közös program lehet, és az olvasni kedvelő szülők számára remek kapcsolódási pont.
- Ismerjük meg a játék tartalmát: nézzünk bele videókba vagy olvassuk el a korhatár-leírást, mielőtt megvesszük.
- Használjuk a szülői felügyeleti beállításokat: a konzolokon és a Microsoft-fiókban korlátozható a hozzáférés vagy a játékidő. Utóbbi főleg azért fontos, mert a játék jellege miatt is könnyű elmerülni benne, hamar elveszíti a játékos az időérzékét, az egyensúlyra pedig figyelnünk kell.
- Beszéljük meg együtt a történetben felmerülő erkölcsi döntéseket, felelősséget és következményeket.
- Keressünk alternatívákat: ha a világépítés vagy a sci-fi vonal érdekli a gyereket, választhatunk erőszakmentesebb, fiataloknak is ajánlott űr- vagy kalandjátékokat, mint például a No Man’s Sky, az Astroneer, a Journey to the Savage Planet, vagy a Kerbal Space Program.