Olcsó játék, drága döntés – mit jelent a Steam Summer Sale egy szülőnek?

A PC-s játékosok nyári fesztiválja: gyermeked a Steam nyári akció keretében akár 90%-os leárazással is megveheti álmai játékát – vagy épp egy olyat, amiről neked fogalmad sincs.

Minden évben, június végén indul be a játékvilág egyik legnagyobb online vására: a Steam Summer Sale. Ilyenkor több ezer játék kerül leárazásra a digitális boltban, gyakran akár 80–90%-os kedvezménnyel. A gyerekek izgatottan böngészik a kínálatot, videókat néznek, kívánságlistát írnak – és gyakran a szülő pénztárcájára is számítanak. De mit is jelent ez pontosan, hogyan működik a vásárlás, és miért érdemes most jobban figyelni?

🧠 Miről is van szó pontosan?
Steam: A világ legnagyobb digitális játékplatformja, amelyben a felhasználók (gyerekek és felnőttek egyaránt) letölthetik, telepíthetik, frissíthetik a játékokat, beszélgethetnek más játékosokkal, és ami a legfontosabb: vásárolhatnak. Használatához regisztráció kell, de ehhez nem szükséges hitelesített életkor. Egy e-mailcím, egy jelszó, és már indulhat is a játékletöltés. A vásárlás is egyszerű: bankkártya, PayPal, ajándékkártya – minden ott van, ami egykattintásos fizetéshez segít hozzá. És nincs figyelmeztetés, ha egy 13 éves gyermek 18+-os játékot szeretne megvenni, a rendszer csak ajánlásként mutatja a korhatárt, nem kér igazolást, hacsak a szülő nem állítja be külön.

Amikor elindul egy úgynevezett fesztivál, akkor a Steamen több ezer játékot is leáraznak, akár napokig el lehet lenni azzal, hogy az ember átnyálazza a kínálatot, és keresi a jó akciókat (kicsit hasonló élmény ez a ruhaboltok nyáreleji nagy leárazásaihoz, vagy a Glamour-napokhoz, ahol maga a kedvezmény a legnagyobb motivációs erő a vásárlásnál).

A gyermekek esetében ilyenkor a szociális nyomás is erősebb: ha egy baráti társaság minden tagja megvesz egy többjátékos címet, könnyen úgy érezheti magát valaki, hogy kimarad a közös élményből – ez az úgynevezett FOMO-jelenség.

🧠 Miről is van szó pontosan?
FOMO: A Fear of Missing Out (magyarul: a kimaradástól való félelem) egy pszichológiai jelenség, amely azt az érzést írja le, amikor valaki szorong vagy frusztrált, mert úgy érzi, mások valami élvezetes vagy fontos dologban vesznek részt, amiből ő kimarad. 

A hatalmas Steam leárazásban olyan címek is vannak, amelyek olcsók ugyan, de tartalmuk miatt egyáltalán nem valók gyereknek. Számtalan többjátékos, lövöldözős játék, horror, vagy erőszakos alkotás található a kínálatban, és ha nincs szülői felügyelet beállítva az online boltban, akkor a Steam nem tilt, csak jelez.

A tartalom szűrése nem automatikus, a vásárlás pedig gyors és szinte ellenőrizhetetlen. Ezért fontos, hogy szülőként értsük, és jelen legyünk a kiválasztásnál. 

Hol látom, mi való a gyereknek?

Sokan úgy kérnek játékot, hogy a barátok már játsszák, vagy streamerek épp azt mutatják be – és a leárazás jó ürügy lehet meggyőzni a szülőt. De nem biztos, hogy tudjuk, mit kér a gyerekünk – és még kevésbé, hogy valóban neki való-e. Nem lehet mindent egyenként megismerni, ellenőrizni, de a korhatárbesorolás viszonylag könnyen azonosítható, ez jó kiindulópont lehet az értékeléshez. 

A videójátékok korhatári besorolása hasonló a filmekéhez.  Két fő nemzetközi rendszer létezik:

  • PEGI (Európában): A Pan European Game Information rendszer 3, 7, 12, 16 és 18 éves korhatár-kategóriákat használ, piktogramokkal (pl. erőszak, félelem, durva beszéd, szerencsejáték stb.).
  • ESRB (Észak-Amerikában): A Entertainment Software Rating Board például az „E” (Everyone), „T” (Teen), vagy „M” (Mature – 17+) jelöléseket használja.
    A besorolás célja, hogy segítsen eldönteni, egy játék tartalma életkornak megfelelő-e.
Fontos: ezek ajánlások, nem jogi korlátozások – a vásárlás nincs automatikusan életkorhoz kötve, különösen digitális platformokon.

Amikor egy játék adatlapját megnyitjuk a Steam-en, a korhatár-besorolás az oldal jobb oldalán, az úgynevezett „Tartalom és értékelés” mezőben látható (angolul: Mature Content Description és Rating). Itt olvashatjuk el, ha a játék például „violence”, „strong language” vagy „sexual content” címkékkel rendelkezik, ezek nem véletlenül vannak ott, fiatalkorúakra veszélyes tartalmakra hívják fel a figyelmet.

Ha a játék rendelkezik hivatalos PEGI vagy ESRB besorolással, akkor az automatikusan megjelenik oldalon – viszont nem minden címnél szerepel mindkét rendszer.

A www.pegi.info és az www.esrb.org oldalakon külön is rákereshetünk a játék címére, és részletes magyarázatot kapunk a besorolás hátteréről. Ezek az oldalak magyarul nem elérhetők, de az ikonok és a kategóriák könnyen értelmezhetők.

 💡 Lehetőségek és kockázatok a Steam nyári akciója kapcsán

Lehetőségek:

  • Kiváló minőségű játékokhoz juthatunk olcsón.
  • Megtaníthatjuk a gyereket a tudatos költekezésre, akár lehet online költésekre zsebpénze, amelyet tudunk követni (általunk kezelt, de külön bankkártyával)
  • Jó alkalom a közös játékra, együtt töltött időre.
  • Téma lehet a digitális pénzkezelés és az értékalapú választás.
  • Lehetőséget ad a digitális szülői jelenlét erősítésére.

Kockázatok:

  • A leárazott játékok között sok a 16+ vagy 18+ tartalom.
  • A vásárlás gyors és ellenőrizetlen lehet, ha nincs szülői beállítás.
  • Mikrotranzakciók révén egy ingyenes vagy olcsó játék is sokba kerülhet hosszú távon.
  • A társasági nyomás hatására a gyerek olyan játékot is kérhet, ami nem neki való.
  • A szülők sokszor nem ismerik a címeket, így nehéz döntést hozni.
🧠 Miről is van szó pontosan?
Mikrotranzakció: Olyan valódi pénzért végzett vásárlás, amelyet a játék használata közben ajánl fel a rendszer. Ezek nem a játék megvásárlásához, hanem annak kiegészítéséhez kapcsolódnak. A játék ingyenes vagy már megvan a gyereknek, de a mikrotranzakciók segítségével extra tartalmakhoz – például egyedi kinézetű karakterekhez, különleges felszerelésekhez, új pályákhoz vagy gyorsabb fejlődést biztosító kiegészítőkhöz lehet hozzájutni.

Mit tehetünk szülőként?

  • Kérjük meg a gyereket, hogy mutassa meg, mit szeretne – beszéljük meg, miért pont azt.
  • Állítsunk be Családi nézetet a Steamen: ezzel korlátozhatjuk, hogy mit láthat és mit vásárolhat gyermekünk. Erről részletesebbe ide kattintva olvashatsz.
  • Nem elég mindig a korhatár-megjelölés egy játék megismerése kapcsán, nézzünk videót, olvassunk szülői véleményt is.
  • Használjuk ki az alkalmat egy pénzügyi és digitális tudatosságot fejlesztő beszélgetésre.

Témák közös beszélgetéshez

  • Mit gondolsz, egy játék mennyit ér meg neked? És mitől lesz „jó” egy játék?
  • Milyen játékokban szeretsz másokkal együtt játszani – és miért?
  • Mit tennél, ha egy játékban erőszak vagy durvaság van, de mindenki ezzel játszik?
  • Hogyan döntöd el, hogy egy játék tényleg neked való-e?