2025.07.05. Képernyőidő
Tudjuk az aranyszabályt: 6 éves kor alatt semmi képernyő! De mi van, ha mégis használjuk, csak nem digitális bébiszitterként? Lehet okoseszközökkel tanulni? Mire figyeljen a szülő, és mit engedhet meg?

A babák beszélni kezdenek, még mielőtt egyetlen szót kimondanának. Egy vidám kézmozdulat, egy "aaaaa" hang a kiságyból: ezek már a nyelvi kommunikáció kezdetei. A felnőttek gyakran fel sem fogják, hogy egyfajta beszélgetésbe bonyolódnak a pici babával, pedig pontosan ez történik.
Amikor válaszolunk egy csecsemő hangjára, visszamosolygunk vagy utánozzuk, amit csinál, akkor indítjuk be igazán a nyelvi fejlődés motorját.
Ebben a korai időszakban a környezet minden eleme tanít. A gyerekek szavakat tanulnak tőlünk, a nagymamájuktól, a játékaiktól, a mesekönyvekből, és persze a képernyőről is. Csakhogy az nem mindegy, hogy mikor, hogyan és mit. A kutatások ugyanis egyre inkább azt mutatják, hogy a digitális tartalmak segíthetnek ugyan a nagyobb gyerekek tanulásában, de a legkisebbeknél soha nem váltják ki ugyanazt a hatást, mint az élő, személyes kapcsolatok.
Kés, villa, mobil...
Több szakember (köztük logopédusok szerint) a virtuális tartalomhasználat hátráltatja a nyelvi fejlődést kisgyermekkorban: különösen a 3 év alatti gyermekeknél a képernyő előtt töltött idő nemcsak nem bővíti a szókincset, hanem akár vissza is vetheti a beszéd- és nyelvi fejlődést.
Ennek oka, hogy a digitális tartalmakban gyakran gépi hangokat hallanak, amelyek nem biztosítanak valódi párbeszédet vagy visszacsatolást, ami pedig elengedhetetlen a nyelvtanuláshoz. Arról nem is beszélve, hogy a képernyő előtt eltöltött idő alatt a gyermekek gyakran elveszítik a környezetük tudatos figyelését, nehezebben követik az utasításokat, és romlik az önszabályozó képességük, ami a beszédfejlődésre is hatással van.
Egy amerikai felmérés szerint a családokban átlagosan napi mindössze hét perc jut a gyermekkel való kommunikációra, ami nagyon kevés a gazdag nyelvi környezet kialakításához, és a gép nem helyettesíthet ebben minket.
Körülbelül hároméves kor alatt a gyerekek nehezen alkalmazzák a képernyőn tanultakat a valóságban. Egy tableten látott „kacsa” még nem lesz azonos azzal, amit a parkban látnak, mert hiányzik az a szenzoros tapasztalat, ami az ismerethez kell.
Ez az átvitelhiány természetes, de fontos tudnunk róla, ha tanítani akarjuk a gyerekeinket érintőképernyőn keresztül – magyarázza Sarah Kucker, a Southern Methodist University pszichológus kutatója.
🧠 Miről is van szó pontosan?Átvitelhiány (transfer deficit): Az a jelenség, amikor a kisgyerek nem tudja a képernyőn tanultakat átvinni a való életbe.
Akkor tényleg veszélyes minden okoseszköz?
Ha a gyermek elmúlt már 3 éves, azt meg kell jegyeznünk: nem feltétlenül minden képernyőidő ártalmas. Sőt, a jól megválasztott, interaktív tartalmak, amelyeket a szülő a gyerekkel közösen néz és megbeszél, segíthetik a szókincs bővülését és a nyelvi tudás elmélyülését. Csakhogy ez már nem passzív fogyasztás, hanem kapcsolat, közös gondolkodás.
Amikor a gyerek egy appban csak kattintgat, hogy továbbjusson, az ritkán jelent valódi tanulást.
Rebecca Dore, az Ohio State University kutatási igazgatója szerint a média színes világa könnyen megtévesztő: a szülők gyakran azt látják, hogy a gyerek figyel, látszólag leköti a tartalom, és ebből arra következtetnek, hogy tanul is.
De a kutatások szerint az érdeklődés nem azonos a tanulással. Egy vidám, zenés, gyors vágásokkal operáló mese ugyan lekötheti a gyerek figyelmét, de nem biztos, hogy értelmileg is feldolgozza a tartalmat. „Csak mert valami újszerű vagy látványos, még nem jelenti, hogy a gyerek valóban tanul” – figyelmeztet.
A legfontosabb tanulási eszköz a beszélgetés. A kölcsönös párbeszédek, ahol a szülő és a gyerek felváltva szólalnak meg, a nyelvi fejlődés legfőbb hajtóerői. Ezekből napi több tucat kellene, átlagosan 40 oda-vissza fordulat óránként - ezt Angie Neal logopédus, a dél-karolinai oktatási hivatal egyik szakértője fogalmazta meg a
childrenandscreens.org tananyagában. A babákkal folytatott "beszélgetés" is beszélgetés: egy mutatás, egy mosoly, egy bólintás is ide tartozik.
A játék éppoly fontos. A gyerekek nem csak a szókincset, hanem az összefüggések megértését, a következtetést, a történetalkotást is a játékon keresztül tanulják. Egy kartondoboz vagy plüssállat többet érhet, mint egy „oktatóapp”, amely megmondja a helyes választ és nem hagy helyet a gondolkodásnak.
„Egy dobozt meg lehet fogni, meg lehet kóstolni, lehet belőle házat vagy autót építeni – ez mind olyan élmény, amit a képernyő nem tud visszaadni” – mondja Kucker.
A képernyőt ne önmagában értékeljük
Nem a percek száma a lényeg, hanem a mód, a kontextus, az, hogy mit vált ki. Ha a képernyőidő elvonja a figyelmet a beszédről, az interakcióról, a játékról, akkor gátolhatja a nyelvi fejlődést. De ha kiegészíti az életet, témát ad a beszélgetéshez, játékhoz, akkor lehet hasznos is. A kulcs mindig az emberi kapcsolat marad.
Lehetőség vagy kockázat?
Lehetőségek:
- Az interaktív, szülői részvétellel kísért médiatartalom támogathatja a szókincs bővülését, de 3 éves kor alatt ez sem ajánlott.
- A közösen nézett tartalom témát adhat a beszélgetéshez.
- A médiában látott karakterek, történetek szerepjátékban folytathatók.
- Egyes alkalmazások játékos formában tanítanak új szavakat, ha a gyerek aktívan válaszol rájuk.
- A minőségi, ismétlésen alapuló tartalom (pl. heti több alkalommal ugyanaz az epizód) segíti a megértést.
Kockázatok:
- A háttérzaj (tévé, rádió, videó) csökkenti a szülői reakciók minőségét és mennyiségét.
- A „passzív képernyőnézés” kiszoríthatja a játékot, beszélgetést, mesélést, rontja a fejlődési és tanulási képességeket.
- A gyerek érdeklődése nem azonos a tanulással – a vizuális vonzerő félrevezető lehet.
- Az oktatónak mondott tartalmak nem mindig valóban fejlesztők – fontos a forrásellenőrzés.
Mit tehetünk szülőként?
- Beszéljünk sokat a gyerekhez – már babakorban is.
- Ne csak kérdezzünk, meséljünk is.
- Használjuk a médiát közösen, ne bébiszitterként.
- Mondjuk ki hangosan, mit csinálunk – a főzés, pakolás, séta is lehet tanítási helyzet.
- Kerüljük az egy szavas válaszokat csábító kérdéseket: kérdezzünk úgy, hogy történetet mesélhessen.
- Adjunk gondolkodási időt – ne sürgessük a válaszokat.
- Hívjuk játékba a gyereket a képernyőn látott karakterekkel, szerepjátékkal.
- Ne féljünk a több nyelven történő kommunikációtól: a kétnyelvű gyerekek nem elmaradottak, csak máshogy fejlődnek.
- Ismétlés = tanulás: ne bánjuk, ha újra és újra ugyanazt nézi.
- Kapcsoljuk fekete-fehér módra a telefont, ha túl erős az ingervonzás.
- Készüljünk „elfoglaló csomaggal” azokban a helyzetekben, amikor eddig telefont adtunk volna a gyereknek.
- Figyeljük meg, hogy a gyerek valóban tanul-e – vagy csak szórakozik.
- Kérjünk segítséget, ha a beszédfejlődésben elmaradást tapasztalunk.