Képernyőidő, e-sport és a szerencsejáték-elemek vizsgálata - ott voltunk az E-sport Tudásbázis konferencián

Az e-sport immár nemcsak a versenyekről szól, hanem arról is, hogyan válhat a játék a tanulás, az önismeret és a közösségépítés eszközévé. Ennek lett része a Képernyőidő és az ELTE új projektje is.

Stratégiai partnerünk, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) által szervezett idei E-sport Tudásbázis konferencián hivatalosan is megalakult a Magyar E-sport Akadémiai Hálózat (MEAH), amely a hazai e-sport utánpótlás-nevelés és oktatás új korszakát nyitja meg. Az eseményen nemcsak az akadémiai együttműködések és a fiatal játékosok fejlesztése került a középpontba, hanem az is, hogyan segíthetjük a szülőket abban, hogy jobban megértsék az e-sport világát.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
Ezért is tartottuk fontosnak, hogy a Képernyőidő itt mutassa be az ELTE-vel közös kutatását.

Vizsgáljuk a szerencsejáték elemeket

A konferencián a Képernyőidő is bemutatkozott: Horváth Péter, az oldal alapítója ismertette a projekt fókuszát, a tudatos digitális nevelés gyakorlatait, a tudatosság fontosságát. Nem titok, hogy oldalunk a tudományos munkával is kiemelten foglalkozik, így Koncz Patrik, az ELTE PPK Pszichológiai Intézet oktatója elsőként itt mutatta be azt a hamarosan induló közös kutatást, amely a szerencsejátékszerű elemek jelenlétét és hatását vizsgálja a népszerű játékokban.

🧠 Miről is van szó pontosan?
ELTE PPK: Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kara; pszichológiai, neveléstudományi és mentálhigiénés képzéseket és kutatásokat folytat.
Szerencsejátékszerű elemek: Olyan videójáték-mechanizmusok, amelyek a szerencsejáték logikáját követik (véletlenszerű kimenetel, kockázat-jutalom dinamika, pénzbeli vagy játékon belüli ráfordítás), de jogilag nem feltétlenül minősülnek szerencsejátéknak.

A szerencsejátékszerű megoldások egyre elterjedtebbek, sokszor nehezen beazonosíthatók, és korábbi vizsgálatok összefüggést jeleztek a problémás használattal. Felmerül, hogy ezek a mechanizmusok a klasszikus szerencsejátékok elfogadását is normalizálhatják a kiskorúak körében.

A most induló kutatás a pszichológiai összefüggéseket vizsgálja: hogyan kapcsolódik e megoldások használata a személyiségjellemzőkhöz és a mentális egészséghez?

A vizsgálat érintett címei között szerepel a GTA Online, az EA FC, a Counter-Strike 2, a PUBG, a Dota 2, a League of Legends és a Genshin Impact. A részvétel önkéntes és bármikor megszakítható, a válaszokat bizalmasan kezelik, az adatközlés összesített formában történik tudományos felületeken.

A kitöltők visszajelzést is kapnak saját eredményeikről, de fontos leszögezni, hogy ez nem minősül orvosi vagy pszichológusi szakvéleménynek, viszont tudományosan megalapozott tükröt tart majd a kutatásban részt vevők elé.

Ha indul a kutatás, kérjük a segítséged, a fenti játékokkal aktívan játszó kitöltőket keresünk majd.

Közösség, tudás és felelősség

A konferencia egyik különleges eleme a Conflict Night – Nem csak játék című improvizációs színházi előadás volt, amelyben színészek és e-sport szakértők közösen dolgozták fel azokat a mindennapi helyzeteket, amelyek a játékidő, a teljesítménykényszer vagy a digitális elismerés köré szerveződnek. A produkció célja az volt, hogy empatikus, párbeszédalapú megközelítéssel közelebb hozza egymáshoz a fiatal játékosok és a szülők nézőpontját.

A nap csúcspontja a Magyar E-sport Akadémiai Hálózat alapító chartájának ünnepélyes aláírása volt. A HUNESZ által koordinált szervezet célja, hogy egységes szakmai, pedagógiai és mentálhigiénés szemlélet mentén támogassa a magyar e-sport akadémiákat, és segítse a fiatal tehetségek biztonságos, fenntartható fejlődését.

„Az e-sport ma már jóval túlmutat a versenyzésen – a digitális térben szerzett tapasztalatok, a csapatmunka, a koncentráció és az önismeret fejlesztése olyan értékek, amelyek az élet számos területén kamatoztathatók. Az E-sport Tudásbázis célja, hogy ezek az értékek a társadalmi diskurzusban is helyet kapjanak. A HUNESZ ezen programok mentén a jövő játékos generációjának fejlesztésében kiemelt szerepet szán az új akadémiai hálózatnak” – mondta Biró Balázs György, a HUNESZ főtitkára.