2025.10.30. 05:38 Képernyőidő
A csalók ezúttal nyereményjátékkal és banki biztonsági hívással csaptak be gyanútlan embereket. A hatóságok szerint a módszerek egyre kifinomultabbak, de a védekezés kulcsa továbbra is ugyanaz.

Nemrég számoltunk be arról, hogy egy online csalásokra szakosodott újságírót is sikerült
majdnem megtéveszteni, annyira profik már a telefonos próbálkozások. Hazánkban még nem feltétlenül ennyire kifinomult a módszertan, de sajnos hatásos, mert az embereket könnyű félrevezetni, olyan érzelmi helyzetbe sodorni, hogy ne gondolkodjanak.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Közel 13 millió forint tűnt el két zalai áldozat számlájáról néhány nap alatt –
közölte a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság. Állításuk szerint már „nem telik el úgy nap, hogy ne érkezne bejelentés kibertérben elkövetett csalásról”. A két legutóbbi eset is azt mutatja, hogy a csalók szinte bárkit meg tudnak téveszteni, ha elég gyorsan, profin és meggyőzően kommunikálnak.
Mivel sikerült tőrbe csalni az áldozatokat?
Az egyik áldozat egy férfi volt, akit azzal kerestek meg, hogy
500 ezer forintot nyert egy nyereményjátékon. A hívó fél közölte vele a „jó hírt”, majd arra kérte, hogy a nyeremény átutalásához adja meg a banki adatait, és emelje meg az utalási limitet 10 millió forintra. A férfi eleget tett a kérésnek, mire a körülmények gyanússá váltak, már késő volt: közel 9 millió forintot elutaltak a számlájáról a csalók.
A második esetben egy nő tett bejelentést, miután férjét felhívta egy magát a bank biztonsági szolgálatának kiadó férfi. A csaló azt állította, hogy
adathalászatot és gyanús pénzmozgásokat észleltek a számlán, és ezeket csak a hívott fél tudja visszavonni. Ennek érdekében arra kérte a férfit, hogy töltse le az AnyDesk nevű alkalmazást, majd olvassa vissza az SMS-ben kapott azonosító számokat, amelyekkel „megelőzhető” a károkozás. A hívás többször megszakítva több mint négy órán keresztül tartott, ezalatt a csaló teljes hozzáférést szerzett a férfi számlájához, és 4,2 millió forintot utalt el róla.
🧠 Miről is van szó pontosan?Adathalászat: Olyan megtévesztő módszer, amelynek célja, hogy a csaló megszerezze az áldozat személyes vagy pénzügyi adatait – például bankkártyaszámát, jelszavát vagy biztonsági kódjait.AnyDesk: Távoli hozzáférést biztosító program, amellyel egy másik személy az engedélyünkkel irányíthatja a számítógépünket vagy telefonunkat. A csalók gyakran ezzel veszik át az irányítást az áldozat eszköze felett.
A zalai rendőrség rendszeresen szervez figyelemfelkeltő kampányokat és lakossági programokat, hogy segítse a kibercsalások felismerését. Az esetek azonban továbbra is szaporodnak, egyetlen pillanatnyi figyelmetlenség is elég ahhoz, hogy több millió forint tűnjön el egy kattintás vagy egy rosszul időzített válasz miatt.
Miért fontos ez szülőként?
A csalók ma már nem csak az időseket, hanem a digitálisan aktív fiatalokat is célba veszik. Egy tinédzser, aki könnyen letölt bármilyen alkalmazást, vagy reflexből megadja az adatait, éppúgy áldozattá válhat, mint egy kevésbé gyakorlott felnőtt.
Ez most generációkon átívelő kérdés, ugyanúgy szükség van a nagyszülők edukációjára, mint a fiatalok és szülők éberségére, a családon belüli digitális biztonság közös felelősség.
Beszéljünk nyíltan arról, hogyan ismerhetők fel a hamis hívások, e-mailek vagy weboldalak, és állítsunk be közösen banki limiteket, kétlépcsős azonosítást.
Mit tehetünk szülőként?
A rendőrség tanácsait szülőként is érdemes megfogadnunk, hiszen a gyerekeink is könnyen találkozhatnak hasonló kísérletekkel:
- Legyünk óvatosak az ismeretlen telefonálókkal. Ne engedjük, hogy sietséggel vagy ígéretekkel manipuláljanak bennünket.
- Ne telepítsünk ismeretlen alkalmazásokat a telefonunkra vagy számítógépünkre, különösen, ha valaki telefonon kéri ezt tőlünk.
- Soha ne adjuk meg bankkártya- vagy fiókadataikat, jelszavainkat sem e-mailben, sem SMS-ben, sem telefonon.
- Ha bárki banki adatainkat vagy kódjainkat kéri, vagy a számlánkkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődik, bontsuk a hívást, majd mi magunk hívjuk vissza bankunk hivatalos ügyfélszolgálatát.
Ha a családban közösen beszélünk a digitális veszélyekről, és megtanítjuk, hogyan reagáljon mindenki a gyanús hívásokra vagy üzenetekre, sok tízezres, sőt akár milliós veszteségeket is megelőzhetünk.
A
Kiberpajzs oldalán részletesen bemutatják a csalások formáit, érdemes ezt is tanulmányoznia az egész családnak.