2025 legjobb játékai nem is idei címek - tarolnak a felújított klasszikusok

Nem az a legjobb, ami friss, hanem ami most a legjobban működik. A 2025-ös év legtöbbre értékelt játékai között feltűnően sok a régi ismerős, az ok pedig a Nintendo Switch 2 megjelenés.

Miközben minden évben izgatottan várjuk a legújabb címeket, 2025-ben a játékpiac éppen az ellenkező irányból lepte meg a közönséget. A kritikusok által legmagasabbra értékelt játékok között sorra bukkannak fel olyan címek, amelyek valójában nem is ebben az évben születtek.

A MetaCritic idei toplistája egyértelműen jelzi ezt a változást: az élmezőnyt újrakiadások és felújított változatok uralják, olyan játékok, amelyek már évekkel korábban belopták magukat a játékosok szívébe – de most végre a technológia is felnőtt hozzájuk.

🧠Miről is van szó pontosan?
MetaCritic: Egy ismert és befolyásos nemzetközi weboldal, amely kritikákat gyűjt össze videojátékokról, filmekről, sorozatokról, zenékről és más szórakoztatóipari tartalmakról. Az oldal az egyes szakmai véleményekből egy súlyozott átlagpontszámot számol ki (Metascore), amely segít gyorsan megítélni egy adott alkotás kritikai fogadtatását. A játékosok és vásárlók gyakran használják tájékozódásra, mivel jól látható, összehasonlítható formában mutatja meg, hogyan értékelték az adott címet a legnagyobb játékoldalak újságírói.

A lista élén nem más áll, mint a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Nintendo Switch 2 Edition, amely ugyan 2025 júniusában jelent meg, de valójában egy korábbi játék újrakiadása. A Switch 2 konzolra optimalizált verzió a 2023-as Tears of the Kingdom felújított, újabb generációs konzolra kiadott verzió, ez a játékiparban igen gyakori jelenség. Jobban néz ki, gyorsabb, simább és gazdagabb élményt kínál. A játék nem kapott új történetet vagy új küldetéseket, de ami technikailag hozzáadódott, az radikálisan megváltoztatja az élményt: stabil 60 képkocka/másodperc, felskálázott 4K felbontás, HDR támogatás és látványosan gyorsabb töltési idők. Egy új kiegészítő funkció is helyet kapott: a Zelda Notes alkalmazás, amely lehetővé teszi a játékosoknak, hogy jegyzeteljék, rendszerezzék és megosszák a játékbeli felfedezéseiket.

🧠Miről is van szó pontosan?
Nintendo: Japán székhelyű videojáték-gyártó és konzolfejlesztő vállalat, amely 1889-ben alapult, eredetileg kézzel készített kártyajátékokat gyártott, majd később vált a szórakoztatóipar meghatározó szereplőjévé, játékkonzolokkal és videojátékokkal.  Olyan ikonikus karaktereket és sorozatokat köszönhetünk neki, mint Mario, Zelda, Donkey Kong, Pokémon vagy Animal Crossing. A Nintendo a játékélményre és a kreativitásra helyezi a hangsúlyt, nem elsősorban a nyers technikai teljesítményre. Konzoljai – például a Game Boy, Wii, Nintendo DS, Switch és most a Switch 2 – mindig sajátos, innovatív megközelítést kínáltak, és gyakran teljesen új játékélményt teremtettek.

Nintendo Switch 2: A Nintendo 2025-ben bemutatott új generációs játékkonzolja, amely a korábbi Switch utódja. Megőrzi a hibrid működési módot – tehát hordozható, saját képernyővel rendelkező kézikonzol, de tévére csatlakoztatva is használható –, jelentős technikai fejlődést kínálva. A Switch 2 erősebb processzort és grafikai egységet kapott, így képes 4K felbontású megjelenítésre, stabilabb képkockaszámra (60 fps), HDR-támogatásra és gyorsabb betöltési időkre. Emellett kompatibilis a korábbi Switch-játékokkal, és számos címhez külön „Switch 2 Edition” is elérhető, amely kihasználja az új hardver lehetőségeit.
Képkockaszám (fps): A másodpercenként megjelenített képkockák (frame per second, rövidítve: fps) száma, amely a mozgókép folyamatosságát és simaságát határozza meg. Minél magasabb az fps érték, annál simábbnak látjuk a játék mozgását. A 30 fps már elfogadható élményt nyújt, de az igazi folyamatos játékélményhez 60 fps az ideális. A Switch 2 például lehetővé teszi, hogy olyan játékok is elérjék ezt a magasabb képkockaszámot, amelyek korábban csak akadozva futottak a régi hardveren.
HDR (High Dynamic Range): Olyan képmegjelenítési technológia, amely megnövelt fényerőtartományt és élénkebb színeket biztosít. Az HDR segítségével a játékok világos részei valóban ragyogóak, a sötét részek pedig részletgazdagok maradnak – ez életszerűbb, valósághűbb látványt eredményez. Fontos, hogy a HDR-élményhez nemcsak a játék támogatása, hanem HDR-kompatibilis tévéképernyő is szükséges.

Nem ez az egyetlen ilyen cím. A The Talos Principle: Reawakened például a filozófiai puzzle-játék újracsomagolt és tartalmilag bővített változata, míg a Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition egy régóta várt, látványosan felújított szerepjáték, amelynek világa és játékmenete most először válik igazán zökkenőmentessé a Nintendo új konzolján. Ezek a kiadások nem egyszerűen nosztalgiára építenek: teljes értékű, korszerű játékélményt nyújtanak a mai közönség számára, miközben az eredeti alkotások szellemiségét hűen őrzik.

A technikai újítások nem öncélúak. A felújított verziók többsége olyan vizuális és teljesítménybeli javulást kínál, amely új játékosokat is vonz. Aki még sosem játszott a Tears of the Kingdom-mal, az most minden korábbi kompromisszum nélkül élheti át Hyrule világát. Aki pedig már végigjátszotta egyszer, annak újraélhető, ezúttal sokkal simább, mélyebb élmény. A Nintendo ezzel nem csak rajongótáborát erősíti meg, hanem új generációknak is utat nyit a klasszikus történetek felé.

A felújított verziók térnyerése komoly kérdéseket is felvet: mi számít „új” játéknak egy toplistán? Hogyan befolyásolja a játékértékeléseket az, hogy valami már évekkel korábban elnyerte a közönség szeretetét? A MetaCritic jelenlegi gyakorlata szerint minden olyan játék, amely új platformra, jelentős technikai változtatásokkal jelenik meg, új címként szerepel – így történhetett meg, hogy a 2025-ös lista élére egy 2023-as játék „új” változata került.

A kritikusok többsége nem bánja ezt, bár a jelenség sok játékos szerint a közönség lehúzása, kis ráncfelvarrással ugyanazt adják el nekünk a kiadók új címek helyett. A Tears of the Kingdom – Switch 2 Edition valóban más élményt nyújt, ebben azért a legtöbben egyetért a szakma és a közönség is.

Miért fontos ez szülőként?

A Tears of the Kingdom – Switch 2 Edition körüli figyelem túlmutat egy egyszerű újrakiadáson. A technikailag felturbózott címek, mint ez is, azt jelzik, hogy a gyerekek – akár tudatosan, akár csak a barátaik példáját követve – egyre gyakrabban játszanak olyan alkotásokkal, amelyek látszólag újak, de valójában évekkel ezelőtti játékélményeket kínálnak új csomagolásban. Ez szülőként fontos tudatosítani, mert a látszólag „új játék” tartalmilag nem feltétlenül új, de a formája sokkal intenzívebb, magával ragadóbb lehet a modern vizuális élmények miatt.

A Tears of the Kingdom különösen érdekes ebből a szempontból: bár nem tartalmaz erőszakos vagy agresszív elemeket, játékmechanikája összetett, világa hatalmas és időigényes. A gyerekek ebben nemcsak bolyonganak, hanem építenek, kombinálnak, felfedeznek – ami fejlesztő és izgalmas lehet, ugyanakkor órákon át tartó képernyőidőt is jelenthet. Ha nem figyelünk, könnyen előfordulhat, hogy a játék „elnyeli” a délutánokat.

A Switch 2 kiadás ráadásul egy új generációs konzolra készült, így könnyen felmerülhet majd az igény, hogy a gyermekünk szeretne egy új Nintendót. Ez családi döntés lesz.

Mit tehetünk szülőként?

  • Beszélgessünk a gyerekkel arról, mi tetszik neki a játékban – kérdezzük meg, milyen kalandokat élt át, milyen eszközöket épített, mit fedezett fel. Ez segít jobban megérteni, mi vonzza a játékhoz, és lehetőséget ad kapcsolódni hozzá.
  • Állapodjunk meg közösen napi vagy heti játékidő-keretben – figyelembe véve a játék hosszúságát és azt, hogy a nagyobb projektekhez (pl. építések, küldetések) több idő kellhet. Legyen rugalmas, de következetes rendszer.
  • Nézzünk bele együtt a játékba – akár csak nézőként is. A Tears of the Kingdom izgalmas világot kínál, amit együtt felfedezni szülőként is érdekes lehet. Közös élményforrás lehet a beszélgetéshez is.
  • Használjuk ki az olyan új funkciókat, mint a Zelda Notes, hogy segítsük a gyereket a tervezésben, önálló célkitűzésekben. Tanítsuk meg, hogyan követheti nyomon a fejlődését, döntéseit.
  • Segítsünk a játék és a valós élet egyensúlyának megtalálásában – beszéljünk arról, mikor játszunk, és mikor van itt az ideje a pihenésnek, mozgásnak, tanulásnak vagy baráti programoknak. Az élmény akkor is teljes, ha nem egész délután tart.
  • Adjunk teret a játék utáni feldolgozásnak: beszélgessünk a történetéről, a karakterekről, a döntésekről. Ez nemcsak a megértést mélyíti, de a narratív gondolkodást, problémamegoldást és empátiát is fejleszti.
  • Beszéljünk az újrakiadások üzleti modelljéről is – a Switch 2 Edition fizetős frissítés, és nem minden tartalom jár hozzá automatikusan. Tanítsuk meg a gyereket tudatos játékosként gondolkodni: mit érdemes megvenni, mit nem. Ugyanez vonatkozik a Switch 2 vásárlás kérdéskörére is, tisztázzuk, hogy érdemes-e azonnal konzolt újítani, milyen játékokat szeretne megszerezni, és miért. Fontos szempont lehet, hogy mit tudunk közösen játszani, a Nintendo konzolja élen jár a családbarát címekben egyébként.