The Sims 5, vagy ilyesmi: mi lesz a világ leghíresebb életszimulátor-játékának sorsa?

Laura Miele, az Electronic Arts szórakoztatóipari divíziójának elnöke a rendkívül népszerű The Sims játékok jövőjéről, és a készülő filmadaptációról nyilatkozott.

Miért jó dolog más életét élni? Nem biztos, hogy erre könnyű válaszolni, de Will Wright, aki 2000-ben elhozta nekünk az első The Sims játékot, egészen biztosan sejtett valamit. A The Sims egy kiemelkedő életszimulációs játéksorozat, amelyet a Maxis fejlesztett, és az Electronic Arts jelentetett meg.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
A játékosok itt virtuális emberek, úgynevezett simek életét irányítják, akiknek életútját a születéstől a halálig követhetjük. A játék nyitott, nem lineáris, így nincs végső cél, a szabad alkotás, társas kapcsolatok és mindennapi élet élménye áll a középpontban - gyerekek körében is rendkívül népszerű.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Maxis: Amerikai játékszoftver-fejlesztő stúdió, amely a SimCity és a The Sims sorozatokkal vált ismertté. 1997 óta az Electronic Arts tulajdonában működik.
Electronic Arts (EA): Az egyik legnagyobb globális videójáték-kiadó és -fejlesztő vállalat, számos ismert sorozat, köztük a FIFA, Battlefield és The Sims mögött áll.
Életszimulátor: Olyan videójáték-műfaj, amely a hétköznapi élet szituációit modellezi – a játékos virtuális karaktereket, kapcsolatokat, lakókörnyezetet épít és élethelyzeteket irányít, döntéseivel formálva a digitális világ alakulását.

The Sims, a siker receptje

Ez a franchise nemcsak játék, hanem kiterjedt közösségi és kreatív platform is, amely folyamatosan bővül és fejlődik, beleértve a multiplayer fejlesztéseket és mobil kiadásokat is. A The Sims célja, hogy a játékosok virtuális életüket saját ízlésükre formálhassák egy élő és dinamikusan változó világban. A játékmenet nem agresszív, mindenki a saját tempójában élvezheti, egyedülállóan ötvözi a kreativitást, stratégiát és társas interakciókat, így nem véletlen, hogy a The Sims több mint 25 éve az egyik legnépszerűbb játéksorozat.

A legutóbbi fő rész, a The Sims 4 2014-ben jelent meg, ebben az érzelmek, a személyiség fejlesztése, valamint a karakterek testreszabhatósága kapott hangsúlyt. Elképesztő siker lett, mutatunk pár számot, amelyek elég jól tükrözik ezt:

  • A The Sims 4 játékosbázisa 2024 márciusában 85 millió játékos volt világszerte, ami növekedés a 2023 áprilisi 70 millióhoz képest. Ez egy 11 éves játék esetében komoly eredmény.
  • A játék 2014-es megjelenése óta több mint 36 millió egyedi játékos játszott vele.
  • Éves szinten a The Sims 4 körülbelül 457 millió dolláros bevételt generál, még úgy is, hogy egy ideje az alapjáték maga ingyenes lett.
  • Az elmúlt években több mint 30 millió kiegészítő csomagot töltöttek le hozzá.
  • 2025-ben a The Sims 4 a legnépszerűbb PC játékok között a 4. helyen szerepelt havi aktív játékosok alapján, és az egyik legjövedelmezőbb játék is volt, felkerült a 10 anyagilag legjobban teljesítő cím listájára.
  • A Steam PC-s játékplatformon 2025 elején átlagosan 50 ezer ember játszott egy adott időben egyszerre a játékkal.
  • Az elmúlt 10 évben több mint 85 tartalomcsomagot adtak ki a The Sims 4-hez. A franchise 2019-ig elérte az 5 milliárd dolláros összbevételt.

De akkor hol a The Sims 5? 

Könnyen elképzelhető, hogy ezt a kérdést már a te gyereked is feltette már. Nemrég Laura Miele, az Electronic Arts szórakoztatóipari divíziójának elnöke beszélt erről, aki újra megerősítette, hogy a kiadó nem tervez új, teljes értékű részt készíteni. Inkább egy többjátékos univerzum alapjait rakják le, amelyről még csak igen sejtelmesen nyilatkoznak.

Az új platform több lesz, mint klasszikus élet-szimuláció: mobileszközön is működni fog, „cozy games” tartalmakat is kínál majd (különösen Ázsiában, Nintendo-partnerséggel), és a játékosok közösségi alkotóműhellyé alakíthatják. A cél, hogy ne veszítsük el, amit a The Sims 4 alatt felépítettünk, hanem tovább vigyük, élményekben és tartalmakban egyaránt.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Cozy games: Olyan videójátékok, amelyek nyugodt, barátságos és stresszmentes élményt kínálnak. A játékmenetben nincs időnyomás vagy versenyhelyzet, gyakran hétköznapi tevékenységekre (kertészkedés, főzés, lakberendezés) épül, és elsősorban kikapcsolódást, érzelmi biztonságot nyújt a játékosnak.

„Nem szeretnénk, ha a játékosnak nulláról kellene kezdenie mindent, feladva mindazt, amit az évek során létrehozott, amibe befektetett, lemondva az összes tartalomról, amit megvásárolt” – mondta Miele.

„Az elmúlt 10 évben több mint 85 tartalomcsomagot adtunk ki a The Sims 4-hez, és ezek lenullázása nem játékosbarát megoldás, és nem lenne jó ötlet a közösségünk számára.”

Készül a The Sims film, amely visszahat a játékra

A The Sims nemcsak játék, hanem történetmesélés is, jelen esetben szó szerint. A Margot Robbie nevével fémjelzett LuckyChap produkciüs cég és az Amazon MGM Studios készítik a franchise első egész estés filmjét.

Ez nemcsak filmes adaptáció lesz, hanem transzmédia projekt is: a film világához szorosan kapcsolódó játékbeli események, új játékmódok, akár ideiglenes vagy állandó tartalmak érkezhetnek.

Az EA célja az, hogy a film és a játék egymásra reflektáljon, egymást erősítse – és hogy a közösségi visszajelzések alakíthassák a történet alakulását. Ezzel a kiadó szerint dinamikus kapcsolat születik: egyszerre lineáris és interaktív élményt hozva a nézőknek, akik egyben játékosok is. 

Miért fontos ez szülőként?

Mert a The Sims nem csupán játék, és egészen biztos, hogy ha eddig nem is volt dolgod vele, hamarosan lesz. Egy tizenéves számára ez a világ gyakran a szociális és érzelmi önkifejezés eszköze: itt lehet önmaga, kipróbálhat identitásokat, és úgy kapcsolódhat másokhoz, ahogy a való világban talán nem tud.

A multiplayer funkcióval azonban új típusú kihívások is jönnek. Mit jelent majd a „szomszédság”, ha az egy TikTokon szerveződő baráti közösség digitális leképezése? Mit kezdünk a „saját ház” fogalmával, ha azt együtt, valós időben díszíti három kamasz, akár más országokból érkezve? Mit engedhetünk meg az online térben?

Fontos kérdések ezek egy olyan világban, ahol a gyerekek mentális egészségét már most is terheli a túl sok képernyő, az önképzavar, a teljesítménykényszer és a szűrőn keresztül látott élet.

A The Sims univerzuma eddig is formálta a valósághoz való viszonyukat, ez a hatás most lényegesen felerősödhet. 

Konkrét tippeket adni most még korai. Az jól látható, hogy az EA nagy dobásra készül, visszatérünk még erre a kérdésre, amikor már ki tudjuk próbálni, mit is jelent majd a The Sims univerzumának teljes megújulása.