2025.09.09. 10:34 Képernyőidő
Egy tizenéves fiú, aki Pokémon- és Halo-partik mellett a szegények támogatására és az interneten való hittérítésre fordította az életét, most a katolikus egyház új szentje lett.

A 2006-ban mindössze
15 évesen elhunyt Carlo Acutis története példátlan gyorsasággal vezetett a szentté avatásig, és megmutatja, hogy a videójátékok nem vezetnek a romlás útjára.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Carlo 1991-ben született Londonban, majd olasz szüleivel Milánóban nevelkedett. Kiskorától kezdve mély vallásosság jellemezte, de mindemellett lelkes videójátékos is volt: családja felidézi, hogy játszott Halo-val, Super Mario-val és Pokémonnal is. Nyolcévesen kapott PlayStationt, ám
fegyelmezetten napi egy órában korlátozta a játékot.
🧠 Miről is van szó pontosan?Halo: A Microsoft és a Bungie stúdió által 2001-ben elindított, majd később a 343 Industries által folytatott, ikonikus belső nézetű lövöldözős játéksorozat. Nemcsak látványos akciójeleneteiről híres, hanem mélyen kidolgozott sci-fi világáról, az Xbox konzol egyik legmeghatározóbb exkluzív játékává vált.Pokémon: A Nintendo, Game Freak és Creatures által 1996-ban indított japán játék- és médiabrand, amelyben a játékosok különféle „zsebszörnyeket” gyűjtenek, edzenek és egymás ellen harcoltatnak. A Pokémon mára a világ egyik legsikeresebb szórakoztatóipari sorozata, amely videójátékokon túl animéket, kártyajátékokat és filmeket is magában foglal.Super Mario: A Nintendo legismertebb sorozata, egy ikonikus vízvezetékszerelő kalandjaival. Az 1985-ben megjelent Super Mario Bros. óta a játékplatformok legendás hőse, akinek ugrálós, ügyességi pályái nemcsak a videójáték-történelem alapkövei, hanem generációk meghatározó élményei is.
Acutis nem csak a képernyőn élt: kilencévesen kezdett hajléktalanokat segíteni, és ragaszkodott ahhoz, hogy csak egyetlen pár cipőt birtokoljon, a megspórolt pénzt pedig a rászorulóknak adta. Saját honlapot is készített, amely a katolikus csodákat dokumentálta, innen ered a „God’s influencer” (Isten influenszere) becenév.
A szentséghez vezető út
A katolikus egyházban a szentté avatás hosszú és szigorú folyamat. Acutis esetében ez szokatlanul gyorsan zajlott:
- halála után hat évvel, 2012-ben indult a folyamat,
- 2018-ban „tiszteletreméltónak”,
- 2020-ban „boldoggá” nyilvánították.
Most pedig, XVI. Benedek és Ferenc pápa után a frissen megválasztott pápa, Leo vezetésével,
hivatalosan is szentté avatták a Szent Péter-téren.
Ehhez két, az egyház által elismert csodára volt szükség:
- egy súlyos hasnyálmirigy-betegséggel küzdő brazil fiú akkor gyógyult meg, amikor édesanyja Acutis közbenjárásáért fohászkodott,
- Costa Ricán egy lány súlyos fejsérülésből épült fel, miután anyja imát mondott Acutis sírjánál Assisiben.
A játékok nem rontanak el
Acutis alakja különösen azért hat sokakra, mert a hétköznapi fiatal képe villan fel benne: játszott, kedvelte a konzolokat, ugyanakkor példát mutatott önmérsékletben, empátiában és a digitális eszközök tudatos használatában.
„A tény, hogy el tudjuk képzelni, ahogy egy szent ugyanazokkal a játékokkal játszott, mint mi, sokkal közelebb hozza őt hozzánk, mint a múlt szentjeit” – mondta a BBC-nek egy fiatal rajongó.
Anyja, Antonia Salzano így fogalmazott: „A szentség nem a múlt, hanem a jelen is, még ebben a digitális korszakban is.”
Miért fontos ez szülőként?
Carlo Acutis története emlékeztet arra, hogy a képernyők és a hit, a játék és a morális értékrend nem szükségszerűen egymás ellentétei. A videójátékok iránti rajongás nem zárja ki az önfegyelmet vagy a közösségért végzett szolgálatot, sőt, tudatos keretek között gazdagíthatja a fiatalok életét.
Szülőként kulcsfontosságú, hogy ne csak tiltásban gondolkodjunk, hanem együtt teremtsünk értelmes egyensúlyt: engedjük a játék örömét, de közben adjunk példát az időkeretek betartásában és az önzetlenségben. Ez vallástól független érték, ha nem is érezzük a kereszténység értékeit magunkénak, ez a történet akkor is fontos üzenetet hordoz az egyensúly fontosságáról.