A stream, amiben a halálba kínoztak egy embert - mit lehet tudni a Pormanove botrányról?

A francia ügyészség vizsgálatot indított a Jean Pormanove néven ismert 46 éves francia streamer halála ügyében, aki élő közvetítés közben hunyt el, miután nézői adományokért kínozták.

Nincs most elég időd?

  • Augusztus 18-án halt meg élő adás közben Raphaël Graven, alias Jean Pormanove, egy 46 éves francia streamer.
  • A Kick platformon közel 300 órás stream alatt fizikai és verbális bántalmazásnak volt kitéve, amit a nézők adományokkal jutalmaztak.
  • A tragédia nemcsak a közösséget sokkolta, hanem európai szintű vizsgálatot és francia kormányzati pert is elindított a platform ellen.
  • Szülőként fontos beszélgetni a gyerekekkel az élő közvetítések veszélyeiről, és segíteni őket a kritikus médiafogyasztásban, ezt a jelenséget egyetlen felelős ember sem tolerálhatja, szülőként és fogyasztóként sem.
Egy emberi szervezet nem képes több mint háromszáz órányi folyamatos ébrenlétet kibírni. Augusztusban a francia Raphaël Graven – akit a digitális közösségek Jean Pormanove néven ismertek – mégis ebbe pusztult bele. A 46 éves férfi, aki évek óta építette közönségét a videójátékos streamek világában, egy nizzai lakásban omlott össze, kamerái előtt, élőzés közben. Több mint 12 napig tartó élő közvetítése nem csupán a fizikai végkimerülésről szólt: társai megalázó, bántalmazó „feladatokkal” kínozták a végsőkig, amelyeket a nézők adományokkal jutalmaztak.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
A tragédia egész Európát megrázta. A francia ügyészség vizsgálatot indított, a kormány pedig pert kezdeményezett a Kick, az ausztrál tulajdonú streamingplatform ellen. Az ügy középpontjába került a kérdés:

meddig tart a szórakoztatás, és hol kezdődik a bántalmazás, amikor milliók figyelik élőben?

🧠 Miről is van szó pontosan?
Kick: 2022-ben indult, Ausztráliában bejegyzett livestreaming-platform, amely főleg azzal szerzett hírnevet, hogy a riválisaihoz képest lazább moderációt és kedvezőbb bevételmegosztást kínál a streamereknek. Nem ez az első komoly botrány, amely a nevéhez köthető.

Egy ember a képernyő fogságában

Raphaël Graven, vagy ahogy a Twitch és más felületeken ismeretes volt, Jean Pormanove, éveken át építette online jelenlétét, főként videójátékok közvetítésével. Több mint egymillió feliratkozóval rendelkezett különböző platformokon, melyek közül az egyik a Kick videóplatform volt. Ez a platform az utóbbi időszakban az élő streamelés egyik felkapott helyszínévé vált, különösen a gamer és fiatal közösségekben lazább moderálási szabályai miatt.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Twitch: 2011-ben indult amerikai livestreaming-platform, amely főként videójátékok közvetítésére épült, de ma már zenés, művészeti, „just chatting” (közvetlen beszélgetős) és sporttartalmak is helyet kaptak rajta. A nézők valós időben követhetik a streamereket, chatüzenetekkel reagálhatnak, és pénzbeli támogatást is küldhetnek. A Twitch 2014 óta az Amazon tulajdonában áll, és a világ egyik legnagyobb élő közvetítési felülete, amelyhez szigorú közösségi irányelvek és moderációs szabályok tartoznak.

A férfi évekkel ezelőtt ismerkedett meg Owen Cenazandottival és Safine Hamadival (videós nevük Naruto és Safine), amikor munkanélküliként, hetvenéves édesanyjával élt egy háztartásban, és arról álmodott, hogy egyszer majd elég pénzt kereshet ahhoz videósként, hogy családot alapítson. Hamarosan a videójáték-streamek szokatlan fordulatokat vettek.

A streamer egy lakást kapott Narutótól, valamint azt a hírnevet, amelyre mindig is vágyott. Társai segítségével ő lett a legnépszerűbb francia tartalomgyártó – csakhogy a „tartalom” abban merült ki, hogy a lakhatásért és a nézettségért cserébe megalázó, sokszor embertelen „kihívásokba” kényszerítették.

Társai paintballal lőtték, vízzel öntötték le, sőt, fojtogató versenyeket rendeztek vele. Mindez nem titokban, hanem élőben zajlott, a nézők pedig pénzzel, virtuális adományokkal jutalmazták a legdurvább jeleneteket. Az interneten ma is tömegével találhatók azok a felvételek, amelyekben fizikailag és érzelmileg bántalmazzák. Halálát nagy valószínűséggel az utolsó, tíznapos élő közvetítés okozta.

A végzetes stream 2025. augusztus 6-án kezdődött, és közel háromszáz órán át tartott. A legutóbbi közvetítés során a streamerek egy közös hálószobában tartózkodtak, ahol egy motorzúgáshoz hasonló zaj tartotta őket ébren, így kellett végigjátszani egy videójátékot. A stream közben többször is erőszakosan, vizet locsolva ébresztgették az egyre gyengébb férfit.

A 298. órában Pormanove hirtelen abbahagyta a mozgást, de társai nem reagáltak, mivel valamennyien elaludtak. A közvetítés nézői közül többen pénzt küldtek, hogy figyelmeztessék a streamereket Pormanove állapotára (mivel adomány érkezésénél hangjelzést ad a rendszer), de azok nem ébredtek fel időben. Később Cenazandotti jelentette be Instagramon a 46 éves streamer halálát.

Vizsgálatok és jogi következmények

A francia ügyészség azonnal eljárást indított, célkeresztjükbe a Kick platform került. A hatóságok azt vizsgálják, hogy a cég megsértette-e a DSA előírásait: időben észlelte-e a veszélyt, és fellépett-e a tartalom eltávolítása érdekében. A francia kormány gondatlanság miatt pert indított a platform ellen.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Digitális Szolgáltatási Rendelet (DSA): Az Európai Unió 2024-ben életbe lépett szabályozása, amely kötelezi a nagy platformokat a veszélyes tartalmak kezelésére, és előírja, hogy életveszélyes közvetítések esetén a hatóságokat értesíteni kell.

„Jean Pormanove-ot a Kick platformon hónapokon át élő adásokban alázták meg és bántalmazták. Ennek se Franciaországban, se Európában, se bárhol máshol nincs helye.”

– jelentette ki Clara Chappaz, Franciaország digitális és mesterséges intelligenciaügyi miniszterhelyettese.

Sajtóértesülések szerint akár 49 millió dolláros bírság is kiszabható, bár a Kick vezetése vitatja a jogsértést. A platform közleményben fejezte ki részvétét, jelezte, hogy eltávolította az érintett csatornákat, és együttműködik a hatóságokkal. A közösség azonban kritikus: sokak szerint a Kick tudatosan építette fel „szabadságmárkáját” a Twitch szigorúbb szabályaival szemben, de ezzel teret adott a bántalmazó tartalmaknak.

Az igazságügyi orvosszakértői jelentés szerint a halál közvetlen oka nem külső erőszak, hanem egészségügyi problémák – szív- és pajzsmirigybetegség – lehettek. A hosszú alvásmegvonás és bántalmazás azonban közvetlenül hozzájárult a tragédiához. Owen Cenazandotti és Safine Hamadi tagadják felelősségüket Pormanove halálában, és állításuk szerint a korábbi videókban látható megalázások csupán előre megrendezett jelenetek voltak.

Az esemény nemzetközi visszhangja is hatalmas volt: Adin Ross, a Kick egyik nagy sztárja, együttes erővel az ismert rapper Drake-kel, vállalta, hogy segít finanszírozni Pormanove temetését. Francia politikusok és jogvédők „digitális rémálomnak” nevezték az esetet, és szigorúbb tartalomszabályozást sürgetnek. 

Mit ír elő az Európai Digitális Szolgáltatási Rendelet (DSA)?

Az Európai Digitális Szolgáltatási Rendeletet (DSA) az Európai Parlament és a Tanács 2022. október 19-én fogadta el. A rendelet alkalmazása 2024. február 17-étől vált kötelezővé valamennyi uniós tagállamban. 

A DSA alapvető célja:

  • az internetes tartalmak szabályozásának egységesítése és megerősítése az EU-ban, különös tekintettel a felhasználók biztonságára,
  • az online felületeken megjelenő jogellenes tartalmak, gyűlöletbeszéd és online zaklatás elleni küzdelem. 
A rendelet értelmében a digitális platformoknak kötelességük azonnal értesíteni a hatóságokat, amennyiben olyan tartalom jelenik meg, amely veszélyezteti a felhasználók életét vagy testi épségét. Ugyanakkor a DSA nem írja elő a platformok számára a folyamatos, teljes körű tartalomfigyelést, mivel ez technikai és etikai aggályokat vet fel, többek között az alkotói szabadság védelme miatt.

A szabályozás célja, hogy a közösségi médiaplatformok és egyéb digitális szolgáltatók felelősségteljesen járjanak el, elősegítve a biztonságos és kiszámítható online környezet kialakítását, miközben tiszteletben tartják a felhasználók alapvető jogait.

Az érintett platformoknak, így a Kicknek is, együtt kell működniük az illetékes hatóságokkal, és be kell tartaniuk a közösségi irányelveiket, amelyek az alkotók és a közösség védelmére irányulnak. Mindazonáltal a hatóságok és az érintett társadalmi szereplők egy része kritizálta a Kick platformot, mert szerintük nem lépett időben vagy nem elég hatékonyan a bántalmazó viselkedés és a veszélyes tartalmak eltávolítása érdekében, ami hozzájárult a tragédiához.

Pszichológiai háttér: hol végződik a szórakoztatás, hol kezdődik a bántalmazás?

A „trash streaming” – vagyis magyartalanul a kukába való minőségű élő közvetítés, amely leginkább a valóságshowk elemeit idézi  – jelensége egy modern, különösen extrém és provokatív tartalomkészítési forma. Pszichológiai háttere összetett és több veszélyt rejt magában, különösen az érintettek, mint Jean Pormanove esetében.

Az élő közvetítések, a streamer-kultusz népszerűsége a fiatal korosztály körében töretlen, hiszen az interaktív, valós idejű tartalmak nagyobb bevonódást tesznek lehetővé, mint a hagyományos média. Ugyanakkor a valós időben zajló közvetítések megnehezítik a tartalom szűrését és moderálását, szinte lehetetlen ellenőrizni, hogy éppen ki milyen tartalmat élőzik és mit is néznek a fiatalok.

A műfaj (és az ipar) sajátossága, hogy a közönség adományokkal, üzenetekkel kapcsolódik be az adásba, ezzel közvetlenül formálva a tartalmat. Ez azonban könnyen átcsúszhat veszélyes spirálba: minél szélsőségesebb a helyzet, annál több figyelmet és pénzt kap a közvetítő, így gyakran kialakul egy bizarr, toxikus dinamika, amikor a nézők az extrémitásokra, megalázásokra, sőt veszélyes helyzetekre reagálnak nagyobb adományokkal vagy figyelemmel. 

A pszichológusok ezt a jelenséget a bántalmazás normalizációjának nevezik: ha egy megalázó jelenet újra és újra előfordul, a közösség szemében elfogadottá válhat, vagy - ahogy itt is - szórakoztató elemmé lép elő. 

A pszichológiai elemzések szerint az ilyen formátumokra jellemző a határok elmosódása: a résztvevők gyakran nem képesek megfelelő mértékben felismerni saját mentális és fizikai korlátaikat, mert a nézői elismerés és anyagi támogatás motivációja felülírja az önvédelmi mechanizmusokat. Ez a helyzet szorongást, krónikus stresszt, önértékelési problémákat, izolációt és akár kiégést is okozhat, ami végül a testi egészség romlásához, mentális összeomláshoz vezethet. A közösségi térben zajló bántalmazás – legyen az verbális vagy fizikai – súlyos traumákat okozhat, hiszen a nyilvánosságban megélt megalázás mély, hosszú távú pszichés sérülést jelent.

Az ilyen streamelési környezetben a résztvevők gyakran egyfajta kényszerpályát járnak be: a nézői figyelem fenntartása érdekében egyre extrémebb helyzeteket vállalnak be, súlyos üldözési mániára vagy önpusztító magatartásra is hajlamosabbá válhatnak, miközben érzelmileg egyre kiszolgáltatottabbak lesznek.

Jean Pormanove esetében a folyamatos megaláztatás, az élő közvetítés stresszhelyzete és a bántalmazás nem csak pszichológiailag, hanem fiziológiailag is megterhelő volt, amely egy több száz órán át tartó, különösen kimerítő aktivitás közepette végül tragikus kimenetelhez vezetett.

Ez az esemény rámutat arra, milyen fontos a digitális térben zajló közösségi interakciók kritikus vizsgálata, a platformok felelőssége a tartalom moderálásában, és a nézői tudatosság erősítése a toxikus tartalmakkal szemben. Szülők, pedagógusok és szakemberek számára meghatározó, hogy megértsék az online közegben megjelenő bántalmazás pszichológiai dimenzióját, annak hosszú távú hatásait.

Miért fontos ez szülőként?

Az élő közvetítések világa sokszor láthatatlan marad a felnőttek számára, pedig a gyerekek és fiatalok naponta találkoznak vele. A történet arra figyelmeztet, hogy a képernyőn megjelenő „szórakoztatás” mögött nagyon is valós bántalmazás és kockázat állhat.

Szülőként nem elég azt tudni, melyik platformot használja a gyerek:

  • értenünk kell, hogyan működnek ezek a felületek,
  • milyen dinamikák alakítják a tartalmat,
  • és hogyan hatnak a nézőkre.
Ha egy fiatal azt látja, hogy a közönség nevetéssel és pénzzel jutalmazza az erőszakot, könnyen úgy érezheti, ez elfogadható viselkedés. Az ilyen élmények torzíthatják az empátiát, és hosszú távon normalizálhatják a bántalmazást. A Pormanove-ügy azért különösen fontos számunkra, mert emlékeztet:

a digitális tér nem külön világ, ugyanúgy formálja a gyerekek értékrendjét, mint az iskola vagy a család.

Ha nem beszélünk velük ezekről a veszélyekről, egyedül maradnak az ott szerzett élményekkel, traumákkal.

Mit tehetünk szülőként?

  • Nyílt párbeszéd: nem elég egyszer megkérdezni, mit néz a gyerek. Fontos rendszeresen beszélgetni róla, hogyan érzi magát közben, mit gondol a látottakról. Így kiderülhet, ha a szórakozás mögött zaklatottság, félelem vagy feszültség húzódik.
  • Platformismeret: szülőként sokszor ismeretlen világ a Kick vagy a Twitch. Érdemes utánanézni a működésüknek, közösségi irányelveiknek. Ha tudjuk, hogyan működik az adományozás, a chat és a moderáció, könnyebben megértjük, mibe csöppen a gyerek.
  • Kritikus médiahasználat tanítása: segíthetünk a gyereknek felismerni, mikor válik a szórakoztatás megalázássá. A kérdés nem az, hogy „vicces-e”, hanem hogy „kinek fáj”. Ez az egyszerű szemléletváltás megóvhatja a fiatalokat attól, hogy a bántalmazásban szórakozást lássanak.
  • Pszichés jelek felismerése: ha a gyerek ingerlékenyebb, visszahúzódóbb, vagy erőszakosabbá válik, érdemes gyanakodni arra, hogy a fogyasztott tartalom hatással van rá. Ilyenkor nem elég tiltani, hanem szakemberrel kell segíteni feldolgozni az élményt.
  • Alternatívák keresése: a fiatalok az izgalmat, az ingereket keresik, nem feltétlenül a képernyőt. Ha van közös sport, társasjáték, vagy kreatív tevékenység, akkor nem a szélsőséges online tartalmak adják a feszültséglevezetést.
  • A bántalmazás felismerése: olvasd el ezt a szakértői cikket, hogy többet tudj tenni szülőként, emberként.