Felnőttként is nehéz feldolgozni egy háborúról, terrortámadásról vagy erőszakos cselekményről szóló hírt, főleg napjainkban, amikor politikai eszköz is a rémisztgetés. Gyerekként ez még nagyobb kihívás, szükség van a szülő segítségére.

Felnőttként is nehéz feldolgozni egy háborúról, terrortámadásról vagy erőszakos cselekményről szóló hírt. Gyerekként még inkább. Nem azért, mert kevesebbet értenének, hanem mert máshogy értik.
Ma a gyerekek minden korosztályban több forrásból találkoznak a hírekkel: a háttérben szóló tévéből otthon, barátoktól, a TikTokon, a YouTube-on, influenszereken keresztül, vagy éppen az iskolai beszélgetésekben. Képekkel, videókkal, félmondatokkal, gyakran olyan érzelmi töltettel, amelyre sem a gyerek, sem a szülő nincs felkészülve.
Kutatások szerint a sokkoló, erőszakos vagy katasztrófákról szóló hírek ismételt nézése gyermekkorban fokozott stresszreakciót vált ki:
Szorongás, félelem, düh, bűntudat is megjelenhet, különösen akkor, ha az eseményekről újabb és újabb részletek látnak napvilágot. Hosszabb távon ez a „krónikus készenléti állapot” összefüggésbe hozható tanulási nehézségekkel, alvászavarral, fokozott szorongással és érzelmi labilitással.
A hírekben látott fenyegető események – terrorcselekmények, háborús képsorok, természeti katasztrófák – a gyerekekben erősebb tehetetlenség- és sérülékenységérzést váltanak ki, mert már értik, hogy „rossz dolgok” bárhol történhetnek, de még nincs elég érett kognitív kapaszkodójuk ezek értelmezéséhez.
A negatív hírek gyakori fogyasztása felnőtteknél is kimutathatóan rontja a pillanatnyi hangulatot és növeli a szorongást, a COVID–19 járvány idején például a napi járványhírek követése rövid távon is rosszabb mentális közérzettel járt.
A kutatások arra is rámutatnak, hogy a gyerekek nem csak a konkrét tartalomtól ijednek meg, hanem attól is, ha úgy érzik: a felnőttek maguk is tehetetlenek vagy pánikolnak. Amikor nyugodt, hiteles felnőttként beszélgetünk a hírekről, azzal nem csak információt adunk, hanem érzelmi védelmet is: megtapasztalhatják, hogy mindenki fél, vagy szorong, de együtt fel lehet dolgozni, el lehet viselni.
Az első lépés, hogy otthon ne menjen folyamatosan háttérként a híradó vagy a 24 órás hírfolyam, különösen kisebb gyerekek jelenlétében.
Tudatos döntést hozhatunk arról, hogy mikor és hogyan találkozzunk hírekkel: kijelölhetünk napi egy-két rövid idősávot, amikor együtt nézünk vagy olvasunk híreket, és közben végig jelen maradunk a gyerek kérdései számára.
Kamaszok a hírekkel sokszor közösségimédia-felületeken találkoznak – itt tudatosan beszélhetünk a „doomscrollingról”, vagyis a végtelen szorongáskeltő görgetésről, és közösen kereshetünk arra alternatívákat (szűrt hírforrások, időkorlátok, értesítések lekapcsolása, vagyis a szülői felügyelet formái).
Ez azonban nem oldja meg semmit, ettől még történnek szörnyű dolgok a világban és az emberek beszélni fognak róla. És sokkal jobb, ha mi beszélünk a gyermekünkkel, mintha másokkal próbálja meg feldolgozni a szorongását.
Doomscrolling az, amikor valaki ismétlődően és kényszeresen negatív, fenyegető vagy felkavaró híreket fogyaszt, jellemzően mobilon, közösségi médián vagy hírfolyamokon keresztül, még akkor is, ha ez rossz érzéseket kelt benne.
A jelenség egyik kulcsa az evolúciós túlélési mechanizmus. Az emberi agy eleve érzékenyebb a veszélyre és a fenyegetésre, mint a semleges vagy pozitív információkra. A negatív hírek azt az illúziót keltik, hogy ha még egy kicsit figyelünk, még egy cikket elolvasunk, jobban felkészülhetünk, kontrollt szerezhetünk egy bizonytalan helyzet felett. Valójában gyakran az ellenkezője történik: a folyamatos hírfogyasztás fokozza a szorongást, miközben a cselekvőképesség nem nő.
Gyerekeknél és kamaszoknál ez különösen erős lehet, mert az érzelmi szabályozás és az absztrakció képessége még fejlődésben van. Ők nem mindig tudják leválasztani a „történik valahol a világban” élményt a „velem történik” érzéséről, így a veszély sokkal közelebbinek és állandóbbnak tűnik.
A doomscrolling nem pusztán egyéni gyengeség kérdése. A közösségi platformok algoritmusai arra optimalizálnak, hogy minél tovább a képernyőn tartsanak. Ehhez azokat a tartalmakat részesítik előnyben, amelyek erős érzelmi reakciót váltanak ki. A félelem, a düh és a felháborodás statisztikailag jobban „teljesít”, mint a kiegyensúlyozott magyarázat vagy a jó hír.
Ha egy gyerek vagy felnőtt megáll egy erőszakos vagy krízisről szóló videónál, esetleg újra és újra hasonló tartalmakat néz meg, az algoritmus ezt érdeklődésként értelmezi, és még több, még erősebb hangvételű anyagot kínál fel. Így alakul ki egy önmagát erősítő spirál, amelyben a világ veszélyesebbnek, kaotikusabbnak tűnik, mint amilyen valójában.

Ebben az életkorban a képek és videók sokkal erősebben hatnak, mint a szavak. A kisgyerekek könnyen összekeverik a valóságot a félelmeikkel, ezért fontos, hogy a hírek ne kerüljenek a látóterükbe. Ez nemcsak a tévét jelenti, hanem a telefon értesítéseit és azokat a videókat is, amelyek egy kedvenc YouTuber csatornáján bukkanhatnak fel.
A legfontosabb üzenet számukra: a család biztonságban van, együtt vagyunk, számíthat ránk. Ha félnek, ne bagatellizáljuk el az érzéseiket, inkább segítsünk nekik megnevezni és megnyugodni. Sokszor egy közös játék, mese vagy fizikai közelség többet ér, mint bármilyen logikus magyarázat.
Ebben a korban a gyerekek már aktívan találkoznak hírekkel a kortársaikon és a közösségi médián keresztül. Nem lehet őket teljesen kizárni az információáramlásból, de lehet segíteni eligazodni benne. Fontos figyelembe venni az egyéni érzékenységet: a folyamatos, ismétlődő hírek felnagyíthatják a veszélyérzetet.
Ez az az időszak, amikor érdemes rákérdezni: mit hallottál, mit gondolsz erről? Gyakran kiderül, hogy az információk töredékesek vagy pontatlanok. Itt lehet beszélni előítéletekről, konfliktusokról, történelmi háttérről, és arról is, hogy a hírek világa nem értéksemleges. A médiatartalmak szűrése, a képernyőidő tudatos alakítása ilyenkor kulcskérdés.
A kamaszok jellemzően önállóan fogyasztanak híreket, és gyakran véleményt is formálnak róluk. Ezek a beszélgetések sokat elárulnak arról, hogyan alakul az igazságérzetük, a politikai és erkölcsi gondolkodásuk. Fontos, hogy ne söpörjük le az álláspontjukat, még akkor sem, ha nem értünk vele egyet.
Ebben az életkorban már nemcsak a hírfogyasztásról, hanem az önkifejezésről is szó van. A kamaszok nemcsak nézik a híreket, hanem kommentelnek, posztolnak, videókat készítenek. Beszélgessünk velük arról, hogyan lehet mindezt felelősen, biztonságosan és másokat tiszteletben tartva tenni.
Ha azt látjuk, hogy a gyerek hetek óta gyakran emleget egy-egy hírt, visszatérő rémálmai vannak, kerüli a bizonyos helyzeteket (például utazást, nagyobb tömeget), vagy tartósan szorongó, sírós lett, érdemes gyermekpszichológushoz fordulnunk.
Különösen indokolt szakember bevonása, ha a gyerek korábban is szorongóbb, traumatizált volt, mert ilyen előzmények mellett a negatív hírek még erősebben „rákapcsolódhatnak” a meglévő félelmekre.
Fontos, hogy szülőként ne várjuk meg, amíg „magától elmúlik” minden: már az is sokat számít, ha közösen beülünk egy tanácsadásra, ahol iránymutatást kapunk, milyen szavakkal segítsük a gyereket a hírekkel való megküzdésben.
Így a nyomasztó hírekből kiindulva végső soron azt üzenhetjük: nincsenek egyedül a félelmeikkel, és mindig van felnőtt, aki segít eligazodni a világ történései között.
És ami még fontosabb: a saját érzéseinket is ismerjük fel, kérjünk segítséget, ha nehéz megbirkózni a világ szörnyű dolgaival.
Nem attól leszünk erős szülők, hogy elnyomunk minden félelmet, hanem azzal válunk erőssé, ha saját magunkkal is törődünk, elmegyünk szakemberhez és megfelelő támaszt nyújtunk, ahogy mi is kérhetünk támaszt másoktól.
Ez nem gyengeség, nem hiba, hanem egymásból merített erő, amire most mindenkinek szüksége van, amikor számtalan szörnyű hírrel, egyéni és kollektív szorongással kell megbirkóznia abban a világban és mentális környezetben, amelyben élünk.