Három év munkája, reklámok nélkül, egyedül készítve: az Operative Division új irányt mutat a mobilstratégiák világában.

A legtöbb mobiljáték ma már nem a képzeletre, hanem a pénzünk, időnk és figyelmünk szipkázására épül. Vásárlások, reklámok, időzített jutalmak – mind az impulzusra tervezett figyelemgépezet részei, erről a GVH írt egy részletes elemzést nemrégiben, amelyről a Képernyőidő is beszámolt.
Ezért is különleges, amikor valaki egyedül, kompromisszumok nélkül készít el egy olyan játékot, amely egyszerűen csak játszható. Internet és extra költések nélkül is.
A Operative Division című RTS és TPS játék három év fejlesztés után jelent meg, és egyetlen magyar alkotó munkája. Alkotója nem engedett a modern mobiltrendeknek: az ő játéka offline működik, nem kér pénzt apróságokért, és nem mutat reklámokat. Csak stratégiát, döntéseket, kockázatot – és a gondolat szabadságát.
🧠 Miről is van szó pontosan?
RTS (Real-Time Strategy): Valós idejű stratégiai játék, amelyben a játékos egyszerre irányít több egységet, miközben az események folyamatosan, nem körökre osztva zajlanak. A döntéseknek azonnali következményük van, ezért a stratégiai tervezés mellett a gyors reakció is kulcsszerepet kap. Az RTS-játékok fejlesztik a koncentrációt, a helyzetfelismerést és az erőforrás-gazdálkodást.
TPS (Third-Person Shooter): Olyan lövöldözős játéktípus, amelyben a játékos a karakterét külső nézetből, általában a háta mögül látja. Ez a perspektíva lehetővé teszi, hogy egyszerre figyeljük a környezetet és a mozgást, így a taktikai helyezkedés, a fedezékhasználat és a térérzékelés fontosabb szerepet kap, mint az első személyű (FPS) játékokban.
A történet egy lepusztult jövőben játszódik, ahol két frakció vív háborút: a technológiát istenítő E.P.C., és a természethez visszatérő L.G.R.. A játék világát ez az ideológiai szakadék formálja: egyik oldalon robotika és fegyverrendszerek, a másikon organikus taktikák és terepre építő hadviselés.
Az Operative Division nemcsak a csatáról, hanem a döntésről szól. A pályákon található emlékdobozok szöveges történetdarabokat rejtenek – tíz nyelvre lefordítva –, amelyekből fokozatosan kirajzolódik a civilizáció bukásának oka. A kérdés, amely átszövi az egész játékot: hogyan őrizhető meg az emberi természet a technológiai hatalom árnyékában?
Az Operative Division különleges hibrid: egyszerre valós idejű stratégia (RTS), építéssel, fejlesztéssel, nyersanyag kereséssel és összecsapásokkal, valamint külső (vagy inkább felső) nézetes lövöldözős játék (TPS). A játékos nemcsak parancsokat oszt, hanem közvetlenül is beavatkozhat a harcba.
A rendszer a klasszikus kő–papír–olló egyensúlyra épül: minden egységnek megvan a maga gyengéje, és a győzelem azon múlik, mikor melyiket vetjük be. A játékmenet valósághűen kényszerít taktikázásra, hiszen az egységek lőszer- és üzemanyagkészlete véges.
Az RPG-elemek – rangok, fejlődés, új képességek – pedig finoman mélyítik a rendszert. Nem jutalomként, hanem a tanulás következményeként épülnek be, így a fejlődés a stratégia része, nem a pénzköltésé.
🧠 Miről is van szó pontosan?
RPG-elemek: Olyan játékelemek, amelyek a szerepjátékokból származnak, és a karakterfejlődést, tapasztalatszerzést, valamint a döntések hosszú távú következményeit hangsúlyozzák. Az RPG-elemek révén a játékos nemcsak irányítja, hanem alakítja is karakterét – például új képességek, rangok vagy felszerelések megszerzésével –, így minden játékmenet egyéni fejlődéstörténetté válik.
A mai gyerekek többsége mobilon játszik, és gyakran olyan címekkel találkozik, amelyek szándékosan késleltetett jutalmakkal, mesterséges hiányérzettel vagy napi „belépési bónuszokkal” próbálják magukhoz kötni a játékost. Ezek a mikrotranzakciókra épülő mechanizmusok a dopaminrendszert célozzák, nem a játékélményt.
Az Operative Division ezzel szemben az önálló döntésre tanít: hogyan gazdálkodjunk erőforrással, hogyan értékeljük a kudarcot, és hogyan építsünk stratégiát. Ez a játék nem manipulál, hanem gondolkodásra késztet.
Ráadásul egy mára már kevésbé ismert és játszott műfajt éleszt fel a mobilok világában, amit minden régivonalas játékos értékelni fog, ráadásul így a gyerek is könnyebben ismerkedhet meg vele.
A játék Androidra jelent meg, és egyszeri vásárlással szerezhető be a Google Play Áruházból. Internetkapcsolat nélkül is fut, így ideális választás utazáshoz, vagy ha a gyereknek biztonságos, offline játékot keresünk.