Egyre több szülő engedi, hogy kisgyereke ChatGPT-vel vagy más MI-alkalmazásokkal beszélgessen. A szakértők figyelmeztetnek: a varázslat könnyen összetéveszthető a valósággal.

Egyre több szülő szembesül azzal, hogy a gyermeke nemcsak rajzfilmekkel és játékkal tölt időt a képernyő előtt, hanem „beszélget” is vele. Egy négyéves fiú órákon át társalog egy MI-programmal, amely vonatokat dicsér és vicceket mesél; egy hatéves kislány a gép segítségével illusztráltatja a saját meséit. Sok szülő megkönnyebbül, hogy a gyerek végre csendben, elfoglalva van, mások viszont nyugtalanul figyelik, hogy a mesterséges intelligencia mintha lassan baráttá, tanárrá vagy épp mesemondóvá lépne elő.
A Guardian cikke érdekes, elgondolkodtató történeteket mesél, ezért is dolgoztuk fel, hogy párbeszédet indítsunk ebben a témában is.
🧠 Miről is van szó pontosan?
Mesterséges intelligencia (MI): Gyűjtőfogalom mindazon technológiákra, amelyek az emberi gondolkodáshoz hasonló feladatokat – például tanulást, problémamegoldást, nyelvértést vagy képfelismerést – képesek elvégezni. Az MI nem „gondolkodik” vagy „érez”, hanem algoritmusok segítségével dolgoz fel adatokat, hogy mintákat ismerjen fel és döntési javaslatokat adjon.
Josh, egy negyvenéves ohiói apuka egy átlagos délutánon csak egy kis csendet akart. Négyéves fia már háromnegyed órája mesélt a Thomas, a gőzmozdony-univerzum legújabb kalandjáról, amikor Josh végül átadta a telefonját a gyereknek. „Azt hittem, majd befejezi a történetet, és a telefon kikapcsol” – mesélte később a Guardiannek.
Két órával később, amikor visszatért a nappaliba, a kisfiú még mindig boldogan beszélgetett – de nem vele. A ChatGPT hangmódjával folytatott beszélgetés átirata több mint tízezer szóból állt. „A fiam szerint ChatGPT a világ legmenőbb, vonatokat imádó embere. Most már sosem fogok tudni versenyezni vele” – írta később Josh egy Reddit-bejegyzésben.
🧠 Miről is van szó pontosan?
ChatGPT: Az OpenAI által fejlesztett, úgynevezett nagy nyelvi modell (Large Language Model, LLM), amely emberi nyelven képes kommunikálni, kérdésekre válaszolni, szöveget írni, magyarázni vagy akár párbeszédet folytatni. A ChatGPT hatalmas mennyiségű szöveges adaton tanul, és statisztikai minták alapján „jósolja meg”, mi lehet a legvalószínűbb következő szó vagy mondat. Bár a válaszai sokszor emberinek tűnnek, nem értéssel, hanem valószínűségi számításokkal dolgozik.
Reddit: Egy nemzetközi online közösségi platform, amely tematikus fórumokból – úgynevezett subreddit-ekből – áll. A felhasználók itt posztokat, képeket vagy kérdéseket oszthatnak meg, amelyekre mások szavazhatnak és kommentelhetnek. A Reddit különlegessége, hogy a közösségek önszerveződők, moderálásukat maguk a tagok végzik. Gyakran innen indulnak el azok a történetek és viták, amelyek később a nemzetközi sajtóban is megjelennek.
A történet azonnal vírusként terjedt, és egy generációs kérdést élesített ki:
mit kezdjenek a szülők azzal, hogy az MI immár nemcsak eszköz, hanem „társ” is lehet a gyerekek számára?
Nem először történik, hogy a technológia betör a gyerekszobába. A múlt században az anyák attól féltek, hogy a rádió „túlstimulálja és megijeszti” a gyerekeket. A televízió és a videójáték is hasonló pánikokat keltett, majd az okostelefonok és tabletek érkeztek, újabb vitákkal a képernyőidőről.
Most azonban valami gyökeresen másról van szó. A mesterséges intelligencia nem pusztán tartalmat közvetít, hanem válaszol, kérdez, reagál. Egy négyéves gyerek számára pedig ez a különbség nem elméleti, hanem egzisztenciális: a képernyő mögött végre valaki visszabeszél.
Egy Yorkshire-ben élő szoftvermérnök, Saral Kaushik hasonlóan kísérletezett: a ChatGPT-t arra kérte, hogy hívja fel négyéves fiát, mintha egy űrhajós lenne a Nemzetközi Űrállomásról. A program azt állította, hogy fagyasztva küldött neki „űrfagyit”, amit az apa aztán tényleg elővett a hűtőből.
„A fiam ujjongott, kérdezősködött, hogy hogyan alszanak az űrben. Annyira boldog volt, hogy szinte lelkiismeret-furdalásom támadt, amikor később elmondtam neki, hogy ez csak egy számítógép volt” – mesélte Kaushik. „Ő tényleg elhitte, hogy valóságos.”
A kisgyerekek természetes módon antropomorfizálnak: lelket adnak a plüssmacinak, szándékot a játékautónak. De amikor egy program válaszol, a képzelet és a valóság határa könnyen elmosódik.
Ying Xu, a Harvard Egyetem oktatáskutató professzora szerint három és hat éves kor között a gyerekek gyakran félig élőként érzékelik az MI-eszközöket. Egy kutatásban a gyerekek többsége például úgy vélte, hogy egy Google Home Mini „tud gondolkodni és beszélni, de nem lát”. Ez a köztes állapot – sem teljesen élettelen, sem igazán élő – pszichológiai szempontból különösen érzékeny.
„Ha egy gyerek úgy érzi, hogy az MI szándékból beszél vele, akkor azt is elhiheti, hogy kapcsolatot épít vele” – magyarázta Xu. „Ez nem játék: érzelmi viszonyt alakíthat ki valamivel, ami nem képes viszonozni azt.”
Josh hatéves lánya „az internetnek” hívja a ChatGPT-t: „Szeretnék beszélni az internettel.” Tudja, hogy nem ember, de szerinte „olyan, mint egy tündér, aki az egész internetet képviseli”. Ez a szürke zóna a legtöbb szülőt zavarba ejti.
A Michiganben élő Ben Kreiter például azért hagyta abba a kísérletezést, mert aggódni kezdett a gyerekeiért. „Minél többet olvastam a híreket, annál inkább rájöttem, hogy nem tudom, ez mit tesz az agyukkal. Talán nem kéne, hogy az én gyerekeim legyenek a kísérleti nyulak.”
Az aggodalom nem alaptalan. 2024-ben egy 14 éves fiú öngyilkossága hozta előtérbe a problémát: a fiú az egyik LLM-alapú chatbotba (Character.ai) „szeretett bele”, és a család szerint ez közvetlenül hozzájárult a tragédiához. Azóta több hasonló per is indult, arról mi is írtunk, hogy egy kamasz szülei beperelték az OpenAI-t, mert szerintük a ChatGPT tanácsokat adott az öngyilkossághoz, ami sajnos sikerült is.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a mesterséges intelligencia gyerekkorba való bevezetése eddig ismeretlen sebességgel zajlik. Azzal együtt is, hogy az OpenAI hivatalosan tiltja a 13 év alatti felhasználást, de tudja, hogy rengeteg kisgyerek használja a ChatGPT-t.
A szülők, akik pozitívumokat látnak a generatív MI-ben, elsősorban a kreativitást emlegetik. „Olyan dolgokat tudnak megrajzoltatni, amiket ők még nem tudnának lerajzolni” – mondta Kreiter. Ying Xu szerint azonban ez félrevezető.
„Az MI nem kreatív, csak valószínűségi minták alapján dolgozik. Kérdés, hogy képes-e valódi kreativitást inspirálni a gyerekekben” – mondja. Egy friss kutatás szerint a generatív MI használata ugyan növeli az egyéni teljesítményt (például egy történetírási feladatban), de csökkenti az összesített kreatív sokszínűséget.
„Lehet, hogy az egyén szintjén javítja a produktumot, de társadalmi szinten szegényíti a kifejezésformákat” - teszi hozzá a szakértő.
Arról korábban mi is írtunk már, hogy a mesterséges intelligenciával működő fizikai gyerekjátékok kapcsán mennyi mindenre kell figyelnie és ügyelnie egy szülőnek. Olvasd el, fontos írás!
És mi várható? A teljesség igénye nélkül csak pár apróság a tengeren túlról:
Nehéz nem észrevenni, hogy a startup-világ versenyt fut az idővel: minél előbb piacra lépni, mielőtt a szülők megunják a plüsschatbotokat vagy túlságosan félni kezdenek a mesterséges intelligenciától.
Fontos, hogy tudjuk, itt is a pénz diktál, szülőként pedig nekünk kell védekezni, mint mindig. Jöjjön tehát a szokásos kérdés:
A mesterséges intelligencia ma már nemcsak a felnőttek munkaeszköze, hanem a gyerekkor új tere is. Egy négy- vagy hatéves számára a ChatGPT nem „nyelvi modell”, hanem egy hang, amely figyel rá, kérdez, válaszol. A pszichológiai kutatások szerint ez az élmény könnyen olyan érzelmi kapcsolatnak tűnhet, amelyben a gyerek biztonságot talál – még akkor is, ha valójában egy algoritmussal beszél.
A Harvard Egyetem kutatója, Ying Xu szerint a kisgyerekek három és hat éves kor között gyakran „félig élőként” érzékelik a beszélő eszközöket: valahol az élettelen tárgy és az élő személy között. Ez az úgynevezett antropomorfizálás természetes fejlődési szakasz, de ha az MI-programok túlságosan emberi viselkedést mutatnak, könnyen megtéveszthetik a gyermeket. Egy 2024-es kutatás kimutatta, hogy az ilyen eszközök iránt kialakuló bizalom mélyen befolyásolhatja, hogyan tanulja meg a gyerek megkülönböztetni a valóságot a képzelettől.
Az UNICEF szakértői szerint az MI-vel való korai találkozás az érzelmi és kognitív fejlődésre is hatással lehet. Ha egy kisgyermek „valakiként” kezdi látni a technológiát, az hosszú távon befolyásolhatja, hogyan gondolkodik a felelősségről, az empátiáról vagy éppen a társas kapcsolatok valódiságáról. Az antropomorf technológiák ezért nem pusztán szórakoztatók: formálják a bizalom, a kötődés és az önállóság fogalmát is.
A kreativitás terén szintén ellentmondásosak az eredmények. Egy 2023-as nemzetközi vizsgálat szerint a generatív MI rövid távon fokozhatja az egyéni teljesítményt – például amikor egy gyerek történeteket ír vele közösen –, ugyanakkor hosszabb távon csökkentheti a kifejezésmódok sokszínűségét. Ying Xu szerint ez a „homogenizáló hatás” a gyermeki képzelőerő ellaposodásához vezethet, ha a gyerekek mindenre az MI-től várják az ötletet.
Mindezek miatt a szülők szerepe kettős: egyrészt védeni, másrészt tanítani kell. Az MI-eszközöket nem elzárni érdemes, hanem közösen felfedezni. A beszélgetés után megkérdezni: „Szerinted ez tényleg egy ember volt?”, „Honnan tudta, mit válaszoljon?” Az ilyen reflexív pillanatok segítik a gyereket, hogy saját mentális modelljét – vagyis elképzelését arról, mi az MI és mit tud – fokozatosan reálisabbá formálja.
A legfontosabb, amit a kutatások egybehangzóan üzennek:
a mesterséges intelligencia nem lehet társ, csak eszköz.
A szülő dolga, hogy a varázslatot értelmezze, ne elvegye. Mert ha a gyerek megérti, hogy a gép nem érez, csak utánoz, akkor az MI nem a képzelet helyét foglalja el, hanem a tanulás és a közös felfedezés új kapujává válhat.