A ChatGPT figyelmeztetni fog, ha túl sokat használjuk

Az OpenAI új funkcióval reagál a mentális egészséggel kapcsolatos aggodalmakra, kicsit atyáskodik majd felettünk a ChatGPT.

Lehet, hogy túl sokat használjuk már a ChatGPT-t? Minden relatív, de azért érdemes látni, milyen súlyú jelenségről beszélgetünk, ehhez pedig statisztikákat hoztunk neked.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
Az elmúlt egy évben a ChatGPT használati statisztikái szerint:

  • 2024 júliusára a ChatGPT-nek világszerte körülbelül 180 millió felhasználója volt, de azóta a havi használók száma kb. 627 millióra nőtt.
  • Éves szinten a felhasználók összesen közel 1000 milliárd kérést (promptot) küldenek a ChatGPT-nek, ami napi szinten kb. 2,5 milliárd kérést jelent.
  • A platform forgalma havi szinten meghaladja a 3,7 milliárd látogatást, az átlagos egy látogatásra fordított idő pedig 6 perc 25 másodperc.
  • A legnagyobb felhasználói bázis az Egyesült Államokból érkezik (17,07%), ezt India követi 8,41%-kal.
  • A regisztrált felhasználók többsége a 18-34 éves korosztályból kerül ki, a felhasználók kb. 66%-a férfi, 34%-a nő.
Azt is tudjuk, hogy sokan baráti hallgatóságot, vagy akár pszichológust keresnek a chatbotban, ami még nagyobb felelősséget ró annak alkotóira. Az OpenAI bejelentette, hogy a ChatGPT ezentúl figyelmeztetni fogja a felhasználókat, ha túl hosszú ideje beszélgetnek a mesterséges intelligenciával. Az új funkció célja, hogy segítsen egészségesebb kapcsolatot kialakítani a felhasználók és a gyakran túlságosan készséges, bátorító chatbot között.

🧠 Miről is van szó pontosan?
OpenAI: Egy amerikai kutatócég, amely mesterséges intelligencia fejlesztésével foglalkozik. 2015-ben alapították, célja olyan MI-technológiák létrehozása, amelyek az emberiség javát szolgálják. Legismertebb terméke a ChatGPT.
ChatGPT: Az OpenAI által fejlesztett szövegalapú mesterséges intelligencia, amely képes emberhez hasonló párbeszédet folytatni, szöveget írni, kérdésekre válaszolni vagy tanácsot adni. A GPT rövidítés a „Generative Pre-trained Transformer” technológiát jelöli.
Chatbot: Olyan digitális rendszer vagy alkalmazás, amely automatikusan válaszol a felhasználók által feltett kérdésekre. A fejlettebb chatbotok, mint a ChatGPT, természetes nyelven kommunikálnak, és képesek összetettebb feladatokat is ellátni.

A figyelmeztetés nem csak kedves gesztus, hanem egy komoly, valós problémára adott válasz. A mesterséges intelligencia néha túlságosan készséges, még akkor is, amikor inkább nemet kellene mondania.

Mi változik pontosan?

Az OpenAI bejelentése szerint mostantól a ChatGPT gyengéd figyelmeztetéseket jelenít meg, ha úgy érzékeli, hogy túl régóta zajlik a beszélgetés. Az egyik példaüzenet így hangzik:

„Már egy ideje beszélgetünk – ez most jó alkalom lenne egy kis szünetre?”

Ez nem csupán udvarias emlékeztető. Az OpenAI azért vezeti be ezt a funkciót, mert a cég felismerte, hogy az AI túl megengedő, és időnként nem megfelelő módon reagált olyan helyzetekben, ahol emberi érzékenységre és határozott korlátokra lett volna szükség.

Tehát nem csak arról van szó, hogy túl sok időt töltünk a robottal. Az OpenAI szerint hamarosan új mechanizmusokat is bevezetnek, amelyek célja, hogy a ChatGPT „segítsen átgondolni a problémát, kérdéseket tegyen fel, és pro-kontra érveket soroljon”, ahelyett, hogy közvetlen tanácsot adna például párkapcsolati, mentális vagy jogi kérdésekben, és akkor is támogató lenne a felhasználóval, amikor ez kifejezetten káros.

Miért fontos ez szülőként?

A gyerekek és fiatalok egyre nagyobb bizalommal fordulnak az olyan „digitális barátokhoz”, mint a ChatGPT. Előfordulhat, hogy olyan kérdésekben kérnek tanácsot tőle, amiket velünk – felnőttekkel – nem mernek megbeszélni. Ha a mesterséges intelligencia nem reagál kellő érzékenységgel, az súlyos következményekkel járhat. A mostani változtatás fontos lépés, de nem pótolja a személyes jelenlétet és az emberi kapcsolódást.

A ChatGPT használatának megszakítása – valamint az, hogy a chatbot bizonyos feladatokat a felhasználó aktív részvétele nélkül végezzen – segíthet abban, hogy ezek a zavaró viselkedések kevésbé legyenek feltűnőek. Legalábbis időt ad a felhasználónak, hogy elgondolkodjon: amit a chatbot mondott, az valóban helyes vagy hasznos válasz volt-e.

Mit tehetünk szülőként?

  • Kérdezzük meg a gyerekünktől: beszélgetett-e már valaha hosszabban valamilyen AI-chatbottal?
  • Tanítsuk meg, hogyan ismerheti fel a bizonytalan, félrevezető vagy túlságosan „bólogató” válaszokat.
  • Segítsünk neki abban, hogy tudja: bizonyos kérdésekkel mindig jobb, ha hozzánk vagy más megbízható felnőtthöz fordul.
  • Mi is telefonozzunk kevesebbet: egy most publikált kutatás szerint nagyon sok időt töltünk képernyővel, holott a legfontosabb szerepmodell mi magunk vagyunk a gyermek életében, és nem azt csinálja, amit mondunk, hanem amit lát tőlünk példaként.