2025.11.19. 09:50 Képernyőidő
A napokban felhasználók tízezrei szembesültek azzal, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnt a hozzáférésük a Facebookhoz. Nem volt előzetes figyelmeztetés, sem indoklás. Mi történt?

Nincs most elég időd?
- Az elmúlt napokban (de főleg november 19-én este) magyar felhasználók ezrei kaptak váratlan fiókzárolást a Facebooktól.
- A tiltást gyakran egy ártatlan Messenger-link váltotta ki, a rendszer kiberbiztonsági kockázatot érzékelt.
- A fellebbezés csak videós azonosítással lehetséges, a döntések lassúak és teljesen automatizáltak.
- A zárolt privát profilokhoz tartozó üzleti eszközök is elérhetetlenné váltak, teljes munkafolyamatok álltak le.
- Szülőként fontos érteni, hogy egy hirtelen tiltás a gyerek digitális közösségét és mindennapi kapcsolattartását is egyik napról a másikra megszakíthatja. Ha ilyen történik, beszélnünk kell róla közösen.
Hirtelen rengeteg felhasználót letiltott a Facebook. Nem csak Magyarországon, de nálunk is jelentős mennyiségű felhasználó szenvedte el a jelenség hatásait az elmúlt időszakban (a
HVG szerint főleg tegnap este óta).
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
A tiltás mindenkinél ugyanúgy nézett ki. A mobilos push-értesítés mellett e-mail is érkezett: 180 nap áll rendelkezésre a fellebbezésre, különben a profil végleg törlődik. A fellebbezés után a Facebook videós önazonosítást kér, majd bizonytalan időre hivatkozva vizsgálja felül az esetet. Volt, aki egy órán belül visszakapta fiókját, mások napok óta várnak.
Emberi segítséget senki sem kapott: a rendszer minden lépése automatizált.
A jelenség nem elszigetelt technikai hiba. Sokak beszámolója szerint elegendő volt egy ártatlan Messenger-link: egy webshop ajánlata, egy grillkészülék, egy új flipperjáték. Percekkel később már érkezett is a zárolási üzenet, amely a Messengert is letiltotta a profillal együtt.
Mi történhetett?
A közösségi fórumok (különösen a Reddit) megteltek dühös és tanácstalan üzenetekkel. A felhasználók túlnyomó többsége szerint semmi rendkívülit nem tettek, csupán rutinszerűen küldtek linket ismerősnek Messengeren. A zárolások viszont minden esetben azonos mintát követtek, ami erősen arra utal, hogy a háttérben a
Meta mesterséges intelligenciára épülő biztonsági rendszere hibázhatott.
A helyzet súlyosabb annál, mint elsőre gondolnánk. Aki elveszíti privát fiókját, az a hozzá tartozó üzleti eszközökhöz sem fér hozzá.
Marketingesek, közösségimédia-menedzserek, kisvállalkozások tulajdonosai írták: teljes munkájuk állt le, mert nem tudnak hirdetéseket kezelni vagy ügyféltartalmakat frissíteni. Egyetlen automatikus tiltás napokra, akár hetekre is megbéníthat egy digitális vállalkozást.
A jelenség
nem először fordul elő 2025-ben. Nyáron a Meta már elismert egy tömeges csoport- és profiltörlési hibát, amelyet végül korrigáltak. A vállalat 2025 első felében egyébként is mintegy 10 millió fiókot törölt világszerte, spamekre és álprofilokra hivatkozva – a mostani eset azonban olyan felhasználókat is érint, akiknek semmi köze nem volt kétes tartalomhoz.
Mit mond a Facebook?
Egyelőre sem hivatalos magyar, sem nemzetközi közlemény nem jelent meg. Magyar tartalomszolgáltatók – köztük a HVG – várják a Meta tájékoztatását. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a mesterséges intelligencia alapú biztonsági rendszer tévesen azonosít veszélyesnek bizonyos linktípusokat, így rutinszerű kattintások is fiókzárlatot okoznak.
Civil szervezetek, digitális jogvédők és marketinges szakmai közösségek szerint a probléma túlmutat egy technikai bakin:
emberek közösségi élete, digitális egzisztenciája és teljes szakmai működése függhet egy automatikus döntéstől.
Miért fontos ez szülőként?
A közösségi profil ma már nem egyszerű technikai eszköz, még akkor is, ha Facebookot már egyre kevesebb fiatal használ (Messengert azért igen), maga az elv mutatja, mennyire sérülékeny bármilyen social média rendszer.
Egy gyerek számára az ilyen közeg lehet kapcsolattartási felület, az osztályközösség tere, egy kreatív alkotói tér vagy a baráti társaság informális „agórája”. Egy hirtelen felfüggesztés nemcsak technikai probléma:
bizonytalanságot, szorongást, társas elszigetelődést is okozhat.
Szülőként fontos tudni azt is, hogy a fiók visszaállítása kizárólag a platformtól függ. A gyermek úgy érzi, mintha egyik napról a másikra tűnne el mindaz, amit felépített, és nincs emberi felület, akihez fordulhatna. Ez súlyos mulasztás a nagy tech cégek oldaláról, gyakorlatilag ügyfélként szinte semmilyen lehetőségünk nincs vitatni a gép „igazát”, amikor valamiért korlátozzák a profilunkat.
Mit tehetünk szülőként és felhasználóként?
- Hivatalosan ezen a felületen indulhatunk el, ha ilyen történik, csak az itt leírt módokon és kapcsolatokon keresztül lépjünk kapcsolatba az üzemeltetővel, soha ne keressünk külső oldalakat, ilyenkor az adathalászok is aktívan tevékenykedni szoktak.
- Beszéljünk a gyerekekkel az algoritmusok hibáiról. Fontos érteniük: nem feltétlenül ők tettek valamit rosszul. A gépi rendszer is hibázhat.
- Mentsük le a fontos adatokat és képeket. A közösségi platformok nem biztonsági tárolók, nem tartoznak felelősséggel az ilyen helyzetekre.
- Legyen alternatív kommunikációs csatorna. Különösen akkor, ha a család vagy a gyermek napi rutinja a Messengerre épül.
- Ha vállalkozást érint a tiltás, azonnal jelöljünk ki B-tervet. Más platform, más kommunikációs útvonal, hogy ne álljon le a munka.