2025.10.04. 07:21 Képernyőidő
Ez a színes, pörgős, könnyen tanulható versenyjáték azonnal sikerélményt ad a kisebbeknek, a nagyobbaknak pedig ügyesen adagolja a mélységet. Remek családi címet teszteltünk.

Nincs most elég időd?
- 2025 szeptemberében jelent meg a Sonic Racing: CrossWorlds, minden nagyobb platformon elérhető,
- A hivatalos PEGI-besorolás 3 év felettieknek szól, de az online játék és az in-game vásárlások külön figyelmeztetést kaptak.
- A központi újítás a CrossWorlds-mechanika, amely a második körben új pályára dobja a mezőnyt, így minden futam frissnek és kiszámíthatatlannak hat, a járművek pedig testre szabhatók.
- A hangulat színes, gyors és közösségre építő: a zene nosztalgiát ad a régi rajongóknak, miközben az új játékosokat azonnal bevonja a tempós versenyekbe.
- Szülőként számolni kell azzal, hogy a gyerekek nemcsak a futamok élményét keresik, hanem a kozmetikai extrák és a szezonbérletek felé is nyitottá válnak, ezért a közös szabályalkotás és a költési limitek fontosak.
Amikor 1991-ben a Sega piacra dobta az első
Sonic the Hedgehog-ot, azonnal új szimbólum született: a kék sündisznó a gyorsaság, a vagányság és a kilencvenes évek konzolos ikonja lett. A karakter nem csupán a Nintendóval szembeni piaci verseny emblematikus figurája, hanem egy egész generáció számára vált az első videójáték-hősök egyikévé.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Az évtizedek alatt Sonic
több mint 1,5 milliárd példányban kelt el – ideértve a fizikai és digitális letöltéseket is –, ezzel a világ egyik legnagyobb videójáték-franchise-ává nőtte ki magát. Hatása messze túlterjedt a konzolokon: animációs sorozatok, képregények, sőt hollywoodi filmek is épültek rá, amelyek közül a 2020-ban indult mozifilm-széria milliárd dolláros bevételével az egyik legsikeresebb játékadaptációvá vált.
A popkultúrában Sonic neve a mai napig rövidítése annak, amit a videójáték gyors tempója, zenéje és színessége jelent. Ez az örökség adja az új Sonic Racing: CrossWorlds súlyát is: nem egy egyszerű futamról van szó, hanem egy több generáción átívelő jelenség friss fejezetéről.
Pont úgy is van tervezve, hogy minden generációnak adjon is valamit.
Több mint klasszikus gokart verseny
A Sonic Racing: CrossWorlds első pillantásra egy szokványos gokartversenynek tűnhet (ebben a stílusban a Nintendo nagyon erős a
Mario Kart sorozattal), de gyorsan kiderül, hogy a Sega a megszokott formulát látványos csavarral fejlesztette tovább.
A futamok alapjai egyszerűek: gáz, driftelés, úgynevezett power-upok használata a többi versenyző ellen, a gyerekek néhány perc alatt ráéreznek a ritmusra. Az igazi újdonság azonban a „CrossWorlds” mechanika, amely a második körben váratlanul új pályára repíti át a mezőnyt, majd a harmadik körben megváltoztatott útvonalakkal és akadályokkal tér vissza az eredeti helyszínre. Ezzel
minden verseny egy kicsit más, folyamatos alkalmazkodásra kényszerít, és így a család legkülönbözőbb korosztályainak is tartogat kihívást és meglepetést.
🧠 Miről is van szó pontosan?Drift: A kanyarokban végzett kontrollált csúsztatás, amely a kartversenyekben nemcsak a fordulást könnyíti meg, hanem megfelelő időzítéssel sebességbónuszt is ad. A Sonic Racing: CrossWorlds-ban a drift láncolható ugrásokkal és trükkökkel, így a játékos hosszabb gyorsítási szakaszokat érhet el vele.Power-up: Olyan felvehető tárgy, amely ideiglenes előnyt biztosít a versenyben, például sebességnövelést, pajzsot vagy támadó eszközt az ellenfelek hátráltatására. A CrossWorlds a Sonic-univerzumból ismert Wispeket is power-upként használja, amelyek lézerrel, fúróval vagy sebességboosttal segítik a játékost.
A játékmenet a kartversenyek klasszikus képletére épít, de a részletekben rejlik az ereje. A járművek három alaptípus közül választhatók:
- a gyorsaságra hangolt Speed,
- a könnyebb irányítást biztosító Handling
- és az ütközésekben erősebb Power.
Mindegyik másfajta előnyt kínál, amit a „Gadget Panel” tovább árnyal: hat férőhelyre pakolható fejlesztések szabják át a statokat, extra tárgyakat adnak vagy speciális bónuszokat biztosítanak. Ezek a fejlesztések játékmenet közben nyithatóak meg, tehát a felhasználó értelemszerűen az idejével fizet azért, hogy a lehető legerősebb versenyautót összerakhassa.
A pályák közben nemcsak kanyarokkal és rövidítésekkel tesztelik a reflexeket, hanem időről időre hajóra vagy repülőre váltják a járművet, hogy a verseny tempója sose legyen egysíkú, mindez tényleg nagyon szórakoztató élményt kínál.
A játék erőssége, hogy a
kisebb gyerekek is gyors sikerélményt szerezhetnek a boost-panelek és látványos trükkök révén (ráadásul kormányzást segítő funkció is bekapcsolható, hogy valóban mindenki versenyezhessen, olyan is, akinek még nincs rutinja a vezetős játékok irányításában). A nagyobbak (vagy profibbak) pedig elmélyülhetnek a taktikai döntésekben: milyen beállítással érdemes nekiindulni, mikor tartsák meg a megszerzett tárgyat, és hogyan reagáljanak a második kör váratlan pályaváltásaira.
Mindehez magával ragadó látvány, a Sonic játékok hangulatát tökéletesen visszaadó körítés, és zenei aláfestés társul, hogy a széria rajongói a lehető legjobb élményt kapják ömlesztve.
Nem csak Sonic és a haverok
A CrossWorlds egyik legnagyobb vonzereje a játszható karakterek széles sora: már a rajtnál 24 Sonic-szereplő érhető el, a klasszikus Team Sonic (Sonic, Tails, Knuckles) triótól a régi kedvenceken át (Amy, Shadow, Rouge) egészen az újabb generációk hőseiig, mint Silver vagy Blaze.
A Sega azonban nem áll meg itt: az első évre ígért havi bővítésekkel új vendégek érkeznek, köztük olyan ikonok, mint Hatsune Miku, Joker a
Persona 5-ből vagy Ichiban a
Yakuza: Like a Dragonból.
🧠 Miről is van szó pontosan?Persona 5: A japán Atlus stúdió 2016-ban megjelent szerepjátéka (JRPG), amely világszerte kultikus státuszba emelkedett. A történetben középiskolás diákok kettős életet élnek: nappal a valódi világban, éjjel pedig „Phantom Thieves” néven álomszerű palotákban harcolnak az igazságtalanság ellen. Különlegessége a társas kapcsolatok és a stratégián alapuló harcrendszer ötvözése.Yakuza: Like a Dragon: A Sega 2020-as Yakuza-sorozatának fő része, amely új hőst, Ichiban Kasugát állít a középpontba. A játék Tokió alvilágát mutatja be, de a korábbi verekedős akció helyett körökre osztott szerepjáték lett, humorral és drámával vegyítve. A Yakuza-játékok a japán hétköznapok és a bűnszervezetek világát egyaránt megjelenítik, egyszerre realisztikusak és karikaturisztikusak, sőt, európai szemmel néhol elborultak.
A fizetős szezonbérlet ennél is messzebb merészkedik: különleges pályákkal és karakterekkel kapcsolja össze a Sonic-univerzumot más ismert világokkal, így találkozhatunk majd például a
Minecraft kockás világából ismerős motívumokkal és karakterekkel, a
Nickelodeon-hősökkel (SpongyaBob Kockanadrág, Tini Nindzsa Teknőcök) vagy az
Avatar: Aang legendája szereplőivel. Ezek a vendégszereplések nemcsak játékos csalogatók, hanem olyan popkulturális kapuk is, amelyek új közönségeket vonnak be – és amelyeknél
a gyerekek könnyen extra pénzköltésre ösztönző extrákba botlanak.
A közös játék öröme
A CrossWorlds igazi ereje a
többjátékos módban mutatkozik meg:
- a nappaliban négyen ülhetnek a képernyő elé osztott képernyőn,
- online pedig akár tizenkét játékos is összemérheti a tudását.
A közösségi élményt a rugalmas beállítások teszik élővé: választhatunk hagyományos körversenyeket, csapatmódokat, ahol a legtöbb gyűrűt vagy boost-panelt gyűjtő alakulat győz, de saját szabályrendszert is építhetünk, amelyben megszabjuk a power-upok elérhetőségét vagy a pályák sorrendjét.
A cross-play funkció biztosítja, hogy a különböző konzolokon játszó barátok is összefuthassanak egy futamra, a fair play pontszám pedig visszatartja a játékosokat attól, hogy idő előtt kilépjenek a versenyből.
Ugyanakkor szülői szempontból fontos látni:
az online csatlakozás egyben azt is jelenti, hogy idegen játékosokkal kerülhetünk közös térbe, így a PEGI „online interakció” figyelmeztetése nem puszta formalitás, hanem emlékeztető arra, hogy érdemes előre megbeszélni, milyen szabályok mellett engedjük a gyerekeket online futamokra (például tud-e beszélni idegenekkel közben).
3 éven felülieknek, de azért figyelnünk kell
A Sonic Racing: CrossWorlds esetében a szülőknek nem a játékmenet lesz a legnagyobb kérdés, hanem a költési logika. Bár maga az alapjáték teljes értékű élményt nyújt, a fejlesztők az első évtől kezdve havi tartalombővítésekkel számolnak: új karakterek, pályák és tematikus csomagok érkeznek, amelyek között ingyenes és fizetős elemek egyaránt szerepelnek.
A legnagyobb vonzerőt a fentebb említett vendégfranchise-ok adják, ezek azonban jellemzően a szezonbérlethez kötődnek. A kozmetikai extrák (ruhák, járműdíszítések, alternatív kosztümök) is külön költségtételt jelenthetnek, ráadásul a játékon belüli „Donpa-jegyek” rendszere lassú gyűjtésre ösztönöz, amit sokan valódi pénzes gyorsítással pótolnának.
A
PEGI 3 éven felülieknek szóló korhatárbesorolása mellett ezért külön ikon jelzi, hogy a játék in-game vásárlásokat tartalmaz. Ez a figyelmeztetés azt üzeni: a tartalom bár gyerekek számára is biztonságos,
a pénzügyi döntéseknél elengedhetetlen a szülői jelenlét és a világos szabályalkotás.
Fontos még azt is megemlítenünk, hogy a Sonic Racing: CrossWorlds gyors, intenzív, pörgős, ingergazdag élmény, amelynek sebessége középtávon is már fárasztó lehet, főleg fiatalabb gyerekek számára. Nyilván bármeddig képesek lennének játszani a játékkal, hiszen színes, látványos, folyamatosan leköti a figyelmet,
de pont ettől addiktív és idegileg megterhelő.
Kellenek szünetek, pihenőidő, a kisebb gyerekeknek sokkal gyakrabban, mint kamaszok vagy felnőttek esetében, mert egész egyszerűen túlpörögnek.
Értékelés
A Sonic Racing: CrossWorlds a
Sega egyik legsokszínűbb versenyjátéka, tökéletes családi játék, elképesztően szórakoztató és mindenki számára élvezetet nyújt, legyen kezdő vagy haladó játékos. A pályaváltások újszerű mechanikája, a gazdag karakterfelhozatal és a többjátékos lehetőségek hosszú órákra képesek lekötni a családot.
Ugyanakkor a szezonbérletekhez kötött extrák, a folyamatos online frissítések és az in-game vásárlások olyan elemek, amelyek tudatos szülői szabályozást igényelnek, különösen, ha fiatalabb gyerekek is részt vesznek a játékban.
Ami működik
- Kreatív CrossWorlds-mechanika, változatos pályaváltásokkal.
- Színes, generációkat összekötő karakterkínálat.
- Együtt játszható a tévé előtt és online is, erős közösségi élményt adva.
- Könnyen tanulható irányítás, sok segítő elem a kezdőknek.
- Gazdag, nosztalgikus és új zenékből álló soundtrack.
Ami zavaró lehet
- A játékon belüli vásárlások és szezonbérletek folyamatos költési lehetőséget kínálnak.
- Online játék során idegenekkel is közös lobbyba kerülhet a gyerek.
- A gadget-rendszer előnyhöz juttatja a sokat játszókat a kevesebb időt befektetőkkel szemben.
- Annyira ingergazdag, hogy figyelnünk kell hatásaira.
Platformok: PC, PlayStation 4 és 5, Xbox One és Series X|S, Nintendo Switch. A Switch 2 verzió később várható.
Mit tehetünk szülőként?
- Állítsunk be költési limitet vagy PIN-kódot a konzolon, hogy a szezonbérletek és kozmetikai extrák ne jelentsenek állandó csábítást.
- Az első hetekben játsszunk együtt osztott képernyőn, így a gyerek a biztonságos családi térben tanulja meg a szabályokat.
- Az online futamok előtt beszéljük át, mit jelent idegenekkel közösen versenyezni, és milyen hangnemben viselkedünk más játékosokkal.
- Egyezzünk meg közös nehézségi és eszközbeállításokban, hogy a sokat játszó gyerek se kerüljön előnybe a kevesebbet gyakorló testvérrel szemben.
- Határozzunk meg világos keretet (például „három verseny és vége”), hogy a futamok ne csússzanak át végtelen maratonba. Fontos, hogy ne időkorlát legyen, mert a versenyek eltérő hosszúságúak, a futamok számában érdemes gondolkodnunk, így nem kényszerítjük arra gyermekünket, hogy megszakítson egy versenyt, ami felesleges frusztráció lenne.
- Kérdezzük meg a gyereket, melyik pályaváltásnál érezte magát ügyesnek, vagy hogyan reagált egy váratlan helyzetben – így a játékélmény tanulási élménnyé is válhat.