2025.10.25. 12:43 Képernyőidő
A sportközvetítések évtizedek óta a hagyományos tévézés utolsó bástyáját jelentik. Ám az UEFA új tenderében a Bajnokok Ligája jogaiért már nemcsak tévétársaságok, hanem streamingszolgáltatók is indulhatnak – köztük a Netflix.

A legújabb UEFA-pályázati kiírásból
Magyarország ugyan egyelőre kimaradt, de ez csak átmeneti állapotnak tűnik. Az UC3 – az UEFA és az európai klubokat tömörítő ECA közös vállalata – által meghirdetett új tender az öt legnagyobb nyugat-európai piacra, vagyis az Egyesült Királyságra, Németországra, Franciaországra, Olaszországra és Spanyolországra vonatkozik.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Ezekben az országokban a szolgáltatók már egységes csomagban licitálhatnak a Bajnokok Ligája (BL) közvetítési jogaira, ami a Netflixhez és más globális streamingszolgáltatókhoz hasonló szereplőknek kedvez.
🧠 Miről is van szó pontosan?Netflix: 1997-ben alapított amerikai médiavállalat, amely eredetileg DVD-kölcsönzőként indult, majd a 2010-es évek elejére a világ egyik legnagyobb streamingszolgáltatójává vált. Előfizetéses rendszerben működik: filmeket, sorozatokat, dokumentumokat és egyre több saját gyártású tartalmat kínál interneten keresztül, letöltés nélkül. 2025-re a Netflix több mint 300 millió előfizetővel rendelkezik világszerte, és egyre aktívabban terjeszkedik az élő közvetítések – köztük a sport – piacán is.
Magyarország viszont jó eséllyel a következő ciklusban csatlakozhat, hiszen a
hazai jogokat jelenleg birtokló RTL Magyarország szerződése 2027-ben jár le. Ez azt jelenti, hogy aki most megszerzi a nyugati országokra vonatkozó jogokat, néhány év múlva akár nálunk is piacra léphet.
A szakértők szerint nem valószínű, hogy az összes BL-meccs kizárólag egyetlen streamingplatformon legyen elérhető, az viszont az UEFA kimondott célja, hogy minden fordulóban legyen legalább egy olyan mérkőzés, amelyet a világ bármely pontján ugyanazon a felületen nézhetnek a szurkolók.
A magyar nézőkkel mi lesz?
A magyar piac szempontjából ez nem elhanyagolható kérdés: a Bajnokok Ligája a hazai televíziós nézettség egyik legerősebb tartalma.
- A 2024–25-ös idény döntőjét az RTL-en a 18–59 éves korosztályban 27,8 százalékos közönségarány mellett közvetítették, amivel az adott hónap legnézettebb műsora lett.
- A Sport1 és Sport2 csatornákon a 2024-es szezon során 27 százalékkal nőtt a BL-meccsek átlagos nézettsége az előző évhez képest, az össznézettség pedig majdnem megduplázódott.
- Egy évvel korábban, 2023-ban az M4 Sporton sugárzott döntőt közel 700 ezer néző követte egészen a lefújásig, ami a magyar televíziózás egyik kiemelkedő sportesemény-eredményének számít.
Ezek az adatok jól mutatják, hogy a magyar nézők továbbra is élőben, hagyományos képernyőn követik a klubfutball csúcsát, miközben a világ lassan áthelyezi a súlypontot a streamingre.
De a helyzet nem ilyen egyszerű: az RTL+ kísérlete azt is megmutatta, milyen
érzékeny kérdés a magyar nézők számára az online exkluzivitás. Amikor a csatorna a legnézettebb meccseket csak saját streamingplatformján adta, tömeges felháborodás követte, és a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot is indított. A tiltakozások hatására az utolsó öt mérkőzést, köztük a döntőt végül visszahozták a tévébe.
Ez világosan jelezte, hogy a magyar közönség még nem áll teljesen készen a fizetős, kizárólag online sportfogyasztásra – de az irány egyértelműen efelé tart.
Miért pont most?
A Netflix az elmúlt években egyre bátrabban kísérletezik élő sporttartalmakkal. Az NFL karácsonyi meccseinek közvetítéséért mintegy 150 millió dollárt (≈ 50 milliárd forintot) fizetett, és átlagosan 24 millió nézőt ért el. Az amerikai példát az UEFA is figyeli: ha a futballmeccsek egy része világszinten, azonos felületen jelenne meg, az hatalmas reklámértéket jelentene.
A pályázat tehát nem titkoltan „Netflix-barát”. Az európai szabályozás korábban hároméves ciklusokat írt elő a verseny fenntartása érdekében, de a szövetség most hosszabb időre – akár hat évre – is hajlandó lenne elköteleződni, hogy csökkentse a folyamatos újrapályáztatás költségeit.
Kik játszanak még a pályán?
A Netflix mellett más streamingóriások is terjeszkednek a sportban:
- Az Amazon Prime Video már most is közvetít BL-meccseket az Egyesült Királyságban, Németországban és Olaszországban.
- Az Apple TV+ a teljes amerikai labdarúgó-ligát (MLS) közvetíti, tízéves, 2,5 milliárd dolláros szerződéssel.
- A Disney+ pedig 2030-ig megszerezte a női Bajnokok Ligája jogait.
Miért fontos ez szülőként?
A sportközvetítés az
egyik utolsó kapocs a lineáris tévézéshez. Ha a Bajnokok Ligája is átkerül a streamingplatformokra, az újabb lökést adhat annak a generációs váltásnak, amelyben a fiatalok már nem csatornákat, hanem alkalmazásokat választanak. A szülők számára ez két dolgot is jelent:
- Új költségtípus jelenik meg a családi büdzsében – nem egyetlen tévé-előfizetés, hanem több párhuzamos streaming-szolgáltatás formájában.
- Megváltozik a közös sportélmény: az egyidőben zajló „tévénézés” helyét átveheti az aszinkron, egyéni fogyasztás.
A futball így nemcsak a pályán, hanem a nappalikban is új korszakba léphet. A kérdés már csak az, hogy készen áll-e rá a közönség, velük együtt a családok, akiknek eddig elég volt egyetlen távirányítót kézbe venni.