Nem teszi le a gyerek a mobilt? Mutatunk olyan társasjátékokat, amelyekhez szükség lesz telefonra

Mi a legkönnyebb módja annak, hogy átcsábítsuk a gyerekeinket a közös asztalhoz a digitális világból? Találhatunk közös családi élményeket úgy, hogy a mobiltelefon a kézben marad?

Nincs most elég időd?

  • A társasjátékok reneszánszukat élik, és sok család épít a képernyők helyett az asztal körül közösséget.
  • Hogy könnyebb legyen ezt a lépést megtenni, lehet olyan játékokat választani, amelyekhez a családtagoknak használni kell a mobiltelefonjukat, így könnyebb a gyereket is rávenni új élmények kipróbálására, közös játékra.
  • Ebben a cikkben bemutatunk pár olyan társasjátékot, amelyekhez applikáció szükséges - de használatukkal mégis csökkenthetjük a képernyőidőt, a fókusz továbbra is a közös játékélményen lesz.
„Tedd le a telefont, gyere társasjátékozni!” – hangozhat el a mondat olyan háztartásokban, ahol a szülők, nagyszülők a társasjátékokat használják arra, hogy a gyerekeket az online felületekről, a táv-szociális közösségekből a valós térbe csábítsák.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
Jóval könnyebb lehet ez a feladat, ha a mondat így hangzik:

„Ne tedd le a telefont, gyere társasjátékozni!”

Ugyanis több sikeres társasjáték használ applikációt arra, hogy vagy a játékosoknak egyenként titkos információt adjon, vagy hogy a csapat könnyebben haladjon végig a játék történetén, menetén.

Ezek a társasjátékok arra is rávilágítanak, mik is voltak eredetileg a mobil készülékek: kisegítő eszközök, amelyek a hétköznapokat hivatottak megkönnyíteni. A folyamatot, amely a kisegítőből főszereplőt csinált, ezekkel a játékokkal kicsit vissza lehet fordítani. A modern asztali társasjátékok ugyanis arra használják a telefonokat, hogy segítségükkel a játékosok

  • könnyebben tanulhatják meg a társasjáték használatát,
  • gyorsabban oldhassák meg a játék nyújtotta kihívásokat,
  • nem utolsó sorban egy semleges segítőként, játékmesterként lendítheti túl a csapatot, ha megrekednének a játék folyamán.
Mutatunk pár játékot, amelyek remek családi programot nyújtanak és a mobilt is használhatjuk közben, ami új szintre emeli az élményt.

Szabadulószobák telefonnal?

Nem nagyon akad olyan téma, amelyet a klasszikus szabadulószobák még nem dolgoztak fel, beléphetünk mesék világába, híres filmek vagy könyvek történetének kulisszái között kell záros határidőn belül feladatokat megoldanunk, rejtett információkat észrevennünk és azokat összekapcsolnunk, hogy időben kijussunk egy szobából vagy szobarendszerből. 

De rengeteg asztali szabadulószobás játék is készült már, és van közöttük olyan, amelyben „telefonos segítséget” kaphatnak a játékosok. Az Unlock! játékcsaládban például találkozhatunk kalózokkal, eljuthatunk a Vadnyugatra, vagy híres mesehősöknek kell az útját egyengetni, és játék közben kialakul egy izgalmas történet is.

Néha az applikációban is kapnak információt, amely akár hang vagy kép is lehet, vagy egy „gépezetbe” kell egy kódot megadni, mint egy széf számzárában. És ha a történet egyes pontjain tanácstalanok a játékosok, az applikációban rákérdezhetnek egy-egy kártyára, amelyen nem találtak információt, vagy csak utal arra, hogy mit kell keressenek az eddigi helyszíneken.

A krimi élménye asztalon és képernyőn

Még fontosabb és központibb a szerepe az applikációnak a Bűnügyi krónikák történeteiben. Az applikáció nem segítő, inkább mesélő: a játékosok minden információt, útmutatást a mobiltelefon felületén kapnak meg (játékszabályt sem kell olvasniuk), hogy aztán azt egymás között megvitathassák, együtt dönthessenek arról, hogyan és merre haladjanak tovább.

Ebben ugyanis teljes szabadságuk van. A társasjáték kártyáin látható személyek és helyszínek minden történet esetén más szerepet töltenek be. Aki az egyikben rendőrfőnök volt, a következőben lehet tanú vagy áldozat is.

Minden kártyán QR-kód szerepel, és azokat beolvasva kapnak a játékosok információkat. A nyomozás valóságos, azaz tényleg egymással kell megvitatni, vajon melyik szereplő mondhatott igazat, árulhatott el olyan részletet, ami miatt érdemes egy helyszínre vagy egy korábbi tanúhoz visszatérni. (Persze minden „mozgás”, azaz utazás időbe telik – amit az applikáció természetesen számon tart.)

Vagyis a játék folyamán a játékosok valóban egymással, együtt játszanak, és az applikáció a hátteret nyújtja hozzá.

Egy titokzatos állatfaj felfedezése 

Ha több kutató ugyanazon a szigeten keresne egy addig még ismeretlen állatfajt, a dzsungelben járva gyűjtve az információkat, vetélytársai látnák, merre indul el, tudnák, hogy mit keres – de hogy kapjunk egy ilyen játékban információt úgy, hogy véletlenül se áruljuk el a többieknek, mit találtunk?

Az Eltűnt fajok nyomában című társasjátékban a játékosok egymással versenyeznek, ki zárja ki a kutatás eredményei alapján, a sziget melyik részén milyen állatok élnek, és hol lehet az éppen keresett faj. Hogy minden játékos csak azokat az információkat lássa, amelyet ő maga fedezett fel, mindenki a saját mobilján látja az új adatokat – de egy térkép fölé hajlik mindenki, hogy homlokráncolva azon töprengjen, merre induljon kutatójával, és mit tudna kizárni az addig kapott információk alapján. 

Így az eszköz tehát továbbra is az okostelefon, de a képernyőidő csak arra az időre szűkül le, amíg a soron lévő játékos felviszi az applikációba, merre indult, milyen akciót hajt végre – vagy a végső következtetés után megpróbálja megadni a keresett faj tartózkodási helyét.

És ez az áruló itt van velünk most a szobában?

A játékot irányító, levezénylő szerepét is átveheti az applikáció, így nem kell a mesélőnek passzív szerepet játszania, kimaradnia az élvezetből. A Rettegés éjszakája: Vérfarkas a klasszikus titkos árulós játékok egyiket, amely olyan jól adja meg a keretet a gyanakvó falusiak színjátékához, akik maguk között keresik a vérfarkast, hogy több társasjátékos díj zsűrijének is felkeltette a figyelmét.

A játék változatosságát a különböző szerepek is biztosítják, ezeknek köszönhetően egyes játékosok kicserélhetnek karakterlapokat, vagy megleshetnek bizonyos kártyákat.

És ha a hangulat megtetszik a családnak, A jelszó: Vérfarkas másfajta élményt ad, ebben ugyanis nem a beépült ragadozót kell leleplezni, hanem egy, a fenyegetést mindörökre elűző varázsszót kell kitalálniuk a játékosoknak. És hogy ehhez milyen segítséget tud adni a játék applikációja? Az ingyenes alkalmazás ezernyi szót biztosít a játékhoz, több nehézségi fokozaton, így a játék újrajátszhatósága is megmarad, ráadásul könnyen kezelhető, mindenkit képes lekötni.

Jaj, ezt a számot ismerem... 

A kvízjátékok egyik, vagy talán a legszórakoztatóbb fajtája a könnyűzenei számok felismerése. A Hitster megjelenése után szinte azonnal klasszikussá vált, a játék ugyanis sok magyarázatot nem igényel, és elég hozzá mindössze egy mobiltelefon. 

Segítségével az aktuális kártyán lévő kódot beolvasva az applikáció lejátszik egy rövid részletet, és a soron lévő játékosnak más dolga nincs is, mint felismerni azt, hogy a korábbi kártyái közé időrendi sorrendbe lehelyezhesse.

A profik még a szám címét és az előadóját is megmondhatják, extra pontokért. Elég széles a felhozatal, a klasszikus rock and roll-tól a legfrissebb slágerekig minden előfordul, így kicsik és nagyok egyaránt versenyben lehetnek. Több kiadás is érkezett már a játékból, kortalan, generációkat összekötő szórakozás, csak ajánlani tudjuk.