Ebben a játékban kerekesszékekkel kell egymásnak menni, és ez nem rossz dolog

A Drag x Drive nem egyszerűen egy újabb sportjáték a Nintendo kínálatában, hanem egy olyan koncepció, amely szándékosan helyezi a reflektorfénybe a kerekesszékes sportot – és ezzel együtt egy olyan játékosközösséget, amelyet a digitális térben ritkán képviselnek.

A játékmenet alapja a kerekesszékes kosárlabda, amely bizonyos értelemben sci-fi hangulatú, dinamikus sportjáték (főleg, mert robotszerű karakterek ülnek a székekben), másfelől fizikailag is intenzív terhelést jelentő, taktikai kihívás, komoly ügyességet, kitartást és csapatszellemet kíván. Ezt a dinamikát ülteti át a Nintendo a Switch 2 képernyőjére, különleges, kétkezes mozgásérzékelős vezérléssel és a trükkökre épülő pontozási rendszerrel.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon és Instagramon!
🧠 Miről is van szó pontosan?
Nintendo Switch 2: A Nintendo 2025-ben megjelent, második generációs hibrid játékkonzolja, amely az elődjéhez hasonlóan kézi és dokkolt, tévés módban is használható. Erősebb hardvert, nagyobb felbontású kijelzőt, fejlettebb akkumulátor-üzemidőt és új, mozgásérzékelésre és érintésre is optimalizált Joy-Con kontrollereket kínál. 

Bár a játék első pillantásra barátságos, színes és jókedvű, ám néhány menet után kiderül:

kíméletlen, taktikus és meglepően erőteljes fizikai kihívást kínál.

A pályán minden ütközésnek súlya van, a meccsek lüktetése könnyen beszippant, és már most látszik, hogy komoly technikai mélységek rejtőznek a játék felszíne alatt.

Az irányítás teljesen a Switch 2 új, „egérszerű” Joy-Con-kezelésére épül: a bal és jobb kéz külön-külön a kerekeket hajtja, a két kéz együtt előre visz, egy kéz használata pedig fordul. A triggerek „ráfogást” adnak a kerékre, ezzel hirtelen irányváltások, döntések, sőt, látványos ugrások érhetők el. A pálya félcsőként ívelt szélei nem díszletek, hanem trükkökre csábítanak, amelyek plusz pontokat hoznak, ha kosárig jutunk velük.

🧠 Miről is van szó pontosan?
Joy-Con: A Nintendo Switch és Switch 2 konzolok moduláris, két részből álló kontrollere, amelyeket a készülék oldalára lehet csúsztatni, vagy vezeték nélkül is használhatók. Mindkét fél rendelkezik saját gombokkal, analóg karral, mozgásérzékelő szenzorokkal, rezgőmotorral és giroszkóppal. A Joy-Conok különlegessége, hogy egyenként is működhetnek önálló kontrollerként, így például két játékos is játszhat velük egyszerre, vagy egy játékban mindkét kéz más funkciót irányíthat, ahogy a Drag x Drive esetében is.

Miért fontos ez szülőként?

Az, hogy a játék egy fogyatékkal élő sportoló szerepébe ülteti a játékost, több szempontból is érdekes és értékes. Egyrészt a reprezentáció – annak a lehetősége, hogy különböző élethelyzetekből érkező emberek magukra ismerjenek – erősíti az inkluzivitást a játékvilágban. Másrészt az élmény képes empátiát építeni azokban, akik talán sosem gondoltak bele, milyen technikai kihívásokkal és fizikai erőfeszítéssel jár egy ilyen sport. Bár egy videójáték természetesen nem helyettesítheti a valóságos tapasztalatot, mégis nyitottabbá és érzékenyebbé teheti a játékost mások élethelyzetére.

Ebben a tekintetben a Drag x Drive túlmutat az egyszerű szórakoztatáson: lehetőséget ad arra, hogy egy sporton keresztül új perspektívát ismerjünk meg, és talán kicsit máshogy nézzünk a mindennapi teljesítményekre, legyen szó egy kerekesszékes kosárlabdázóról vagy bármely más, kitartást igénylő életútról.

Kár, hogy egy kerekesszékes sportra épülő játék vezérlési sémája éppen sok mozgáskorlátozott ember számára nehezen vagy egyáltalán nem használható. A Joy-Con-fizikalitás a játék élményének része, de egyben kizáró tényező is lehet azok számára, akiket a játék bizonyos szempontból reprezentál.

A Drag x Drive intenzív fizikai irányítással dolgozik, ami rövidebb szakaszokban élvezetes, de hosszabb játékidő alatt komoly alkar- és vállterhelést okozhat, főleg fiatalabb játékosoknál.

A játékban egyelőre csak online többjátékos meccsekre van lehetőség, így a családi közös versengés élménye hiányzik, a gyerekek inkább a saját tempójukban, egyedül vagy online barátokkal játszanak majd. Ez növelheti a képernyő előtt töltött, magányos játékidőt, ezért érdemes időkereteket beállítani.