2025.08.06. Képernyőidő
A disztópikus ifjúsági regényekben a szegényeket uszítják egymásnak a gazdagok szórakoztatására, de persze MrBeast ebből is tudna valóságshowt csinálni, még ha nem is értette meg az eredeti mű üzenetét.

Jimmy Donaldson, vagy ahogy a világ ismeri,
MrBeast, a YouTube koronázatlan királya újabb grandiózus ötlettel állt elő: szerinte működne
egy igazi „éhezők viadala”, ahol „természetesen” nem halnának meg a játékosok, de egy szigeten, lézerfegyverekkel felszerelve „küzdenének meg” egymással az utolsó túlélő címéért – és az egymillió dolláros nyereményért.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
🧠 Miről is van szó pontosan?MrBeast (Jimmy Donaldson): ellentmondásos amerikai influenszer, YouTuber, aki grandiózus versenyeket, tévéket megszégyenítő műsorokat gyárt. Több mint 414 millió előfizetővel rendelkezik, videóit több mint 90 milliárd alkalommal nézték meg összesen. Gyakran pénznyereményekért versenyezteti résztvevőit, de karitatív tevékenységéről és gigantikus adományairól is ismert.
Az ötlet a The Today Show egyik élő adásában hangzott el, ahol MrBeast a korábbi projektjeiről beszélt, szerinte most jöhetne egy újabb szimbolikus világ, épp csak a legfőbb üzenetétől megfosztva.
„Szerintem ez hatalmas siker lenne, mert igen, már megcsináltuk a Squid Game-et, de felépítettük Willy Wonka csokigyárát is” – mondta Donaldson a műsorban – „Van egy csokigyáram, kiosztottuk az aranyjegyeket, meghívtuk az embereket, imádták. Gyakran csak életre keltjük ezeket a fiktív ötleteket, az emberek szeretik ezt látni.”
🧠 Miről is van szó pontosan?Az éhezők viadala (The Hunger Games): Suzanne Collins 2008-ban indult regénytrilógiája egy disztópikus jövő Amerikájában játszódik, ahol a Kapitólium nevű központi hatalom évente megrendez egy brutális játékot: minden tartományból két tinédzsert sorsolnak ki, hogy egy arénában életre-halálra küzdjenek egymással, élő adásban. A regények főszereplője, Katniss Everdeen, akinek küzdelme fokozatosan lázadássá válik az elnyomó rendszer ellen. A könyvek hatalmas kritikai és közönségsikert arattak, több mint 100 millió példányban keltek el világszerte, számos nyelvre lefordították őket. A történet egyszerre akcióregény, felnövéstörténet és politikai allegória. 2012 és 2015 között négy hollywoodi filmadaptáció készült Jennifer Lawrence főszereplésével, Francis Lawrence rendezésében. A mozik látványos formában vitték vászonra a regények világát, megőrizve azok főbb üzeneteit: a hatalom brutalitását, a média manipulatív szerepét, és a társadalmi egyenlőtlenségek tragikus következményeit. Squid Game: Egy nagyon híres és népszerű dél-koreai Netflix-sorozat, amelyben eladósodott emberek vesznek részt élet-halál játékokon pénzdíjért. Erőteljes társadalmi kritika a gazdasági egyenlőtlenségről.
Willy Wonka gyár: Roald Dahl 1964-es klasszikus gyerekkönyve, a Charlie és a csokigyár világából készült YouTube utánérzés MrBeast saját csokoládémárkája, a Feastables népszerűsítésére.
De mi ezzel a gond?
A népszerű videós valóban nem szokott mellényúlni: a Squid Game-et újraforgatva több mint 300 millió megtekintést ért el YouTube-on. Csakhogy a Squid Game és Az éhezők viadala nem játék.
Mindkettő erős társadalmi szatíra, amelyek a szórakoztatóipar brutalitását és a gazdagok hataloméhségét mutatják be – bizonyos értelemben pont olyan szereplőkét, amilyenné most MrBeast szimbolikusan válik.
Az újragondolt „Hunger Games” ötlete pont úgy fest, mint egy
visszafordított tanulság: ahelyett, hogy levonnánk belőle a következtetést, újracsomagoljuk nézhető formátumba, ahol senki sem sérül, de mindenki versenyez. A látvány marad, a tanulság elveszik. Ez a fajta rossz értelemben vett „gamifikált” valóság – ahol az emberek hajlandók bármit megtenni a nézettségért, pénzért, egy perc hírnévért – pont az, amit az eredeti művek erőteljesen kritizáltak, görbe tükröt tartva elénk.
Lássuk be: az ilyen történetek újrajátszása – még ha nem is jár fizikai, „legfeljebb” mentális veszéllyel – továbbra is
azok kihasználását jelenti a nézettség érdekében, akiknek szükségük van a pénzre.
Miért fontos ez szülőként?
A gyerekeink nem csak nézik ezeket a videókat,
azonosulnak velük. MrBeast nem egy showman számukra, hanem példakép: a jószívű milliárdos, aki osztogatja a pénzt. Amikor ő újrajátssza az általa választott művet, az álommá válik, eltűnik az eredeti mondanivaló, a kritika, a tanulság. Erről érdemes otthon beszélgetni, ütköztetni a nézőpontokat ebben a kérdésben, ami feltehetően komoly kihívás a videó népszerűségét ismerve.
MrBeast filantróp tevékenysége innovatív és nagy hatású, de az etikusság és a hosszú távú fenntarthatóság kérdései is fontosak, valamint az általa szerepeltetett emberek méltóságának megőrzése és a segítő vagy éppen versenyeket kínáló projektekről készült videók etikája is éles vita tárgya. Nem árt ezzel tisztában lennünk, és gyermekünkkel is megpróbálni beszélgetni az ellentmondásos célokról.