2025.07.23. Képernyőidő
Függőleges videókkal kísérletezik az Amazon tulajdonában lévő streamingplatform, és ezzel nemcsak a nézői élményt, hanem a gyerekek képernyőhasználati szokásait is megváltoztathatja.

A Twitch nevű streamingszolgáltatásról legtöbben úgy tudjuk, hogy gamer élő közvetítésekre való: főleg tinédzserek és fiatal felnőttek használják, hogy másokat nézzenek játék, főzés, tánc vagy beszélgetés közben, esetleg ők maguk streameljenek tartalmat. Eddig ez főképp a
monitor előtti elfoglaltság volt, hosszabb műsorok, nagyobb képernyőre optimalizálva.
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
Ám a Tiktok is kínál jó ideje livestream lehetőséget, és világosan látszik, hogy telefonon is van igény ilyesmi tartalomra.
🧠 Miről is van szó pontosan?Twitch: Egy élő videóközvetítésekre (livestreamingre) specializálódott platform. A felhasználók itt valós időben nézhetnek másokat, vagy közvetíthetnek kamerával és mikrofonnal saját adást. A Twitchet 2014-ben vásárolta meg az Amazon, és azóta az egyik legnépszerűbb streamingszolgáltatássá vált a tinédzserek és fiatal felnőttek körében. Egy ilyen műsorban az úgynevezett streamer játék, vagy más tevékenység közben valós időben osztja meg a képernyőjét és hangját a nézőkkel, akik valós időben követhetik az eseményeket. A stream tehát nemcsak tartalomszolgáltatás, hanem interaktív élmény is, amelyben a közönség élőben reagálhat, kérdezhet, kommentelhet.
TikTok: Egy rövid videók megosztására épülő közösségimédia-platform, amelyet 2016-ban indított a kínai ByteDance cég, és mára az egyik legnépszerűbb alkalmazás lett világszerte – különösen a tinédzserek és fiatal felnőttek körében. A TikTok lényege, hogy a felhasználók maximum 10 perces (de jellemzően 15–60 másodperces) videókat töltenek fel, amelyekben táncolnak, énekelnek, beszélnek, viccelnek, oktatnak vagy különféle trendeket követnek. A TikToknak van élő közvetítés funkciója is (TikTok Live), ahol a tartalomkészítők valós időben kommunikálhatnak a közönségükkel.
A cég már a rotterdami TwitchCon eseményen beharangozta, hogy kísérletezni kezd a függőleges videós formátummal. Most az AppSensa nevű piaci elemzőcég kiszúrta, hogy a kódba bekerült az új tesztfunkció: néhány kiválasztott csatornánál már elérhetővé vált az úgynevezett „vertical theater mode”, azaz függőleges megtekintési mód, amely újfajta felhasználói élményt kínál a telefonos nézőknek. Egyelőre csak pár streamer vesz részt a próbában, de hamarosan várhatóan szélesebb körben is elérhető lesz a funkció.
🧠 Miről is van szó pontosan?TwitchCon: A Twitch hivatalos éves közösségi rendezvénye, amelyet általában Európában és Észak-Amerikában is megtartanak. A TwitchCon célja, hogy személyes találkozási lehetőséget teremtsen a streamerek, nézők, fejlesztők és márkák számára.

Az újítás lényege, hogy a felhasználók egy gombnyomással válthatnak a klasszikus, vízszintes Twitch-közvetítés és az új, függőleges videós formátum között. A rendszer ráadásul mikrofonnal és kamerával kapcsolatos jogosultságokat is bekér, vagyis nemcsak nézni lehet a videókat ebben az új módban, hanem potenciálisan streamelni is telefonnal.
Miért fontos ez szülőként?
A vertikális videók nemcsak egy új formátumot jelentenek, hanem egy teljesen más felhasználói viselkedésmintát is. A TikTok és a Reels példája megmutatta, milyen gyorsan függőséget tudnak kialakítani ezek a formátumok, különösen a tinédzserek és fiatalabb gyerekek körében. Ha telefonon is kényelmesen és gyorsan lehet majd streamereket követni, egészen biztosan növekedni fog a képernyőidő is, ha nem figyelünk oda.
A
Bethesda Gyermekkórház szakértői anyaga szerint már napi 5-8 órás képernyőhasználat sem túlzás a tinédzserek körében, és ez az új forma csak fokozhatja az időtartamot, különösen, ha „csak pár percet akartak nézni” egy közvetítésből, de természetesen hosszabb idő lesz belőle, ahogy TikTokon sem pár perc ez.
Csak hogy legyen összehasonlítási alapunk:
- a TikTok Live nézett óráinak száma 30%-kal nőtt 2024 negyedik negyedévéhez képest 2025 első negyedévében,
- összesen 8,027 milliárd órányi nézettséget generált,
- ez az iparági totalitás kb. 27%-a volt,
- így a TikTok a második legnézettebb livestream platform lett YouTube mögött.
Nem véletlen tehát, hogy a Twitch is szeretne minden lehetséges formátumot megragadni, ami sajnos szülőként újabb kihívás lehet.