A Perudo először az 1800-as években bukkant fel, szerepelt A Karib-tenger kalózaiban is. Ideje volt egy friss kiadásnak, ami még néhány variációt is kínál az alap játékmenet mellé.

Játékosszám: 2-6
Játékidő: 30 perc
Ajánlott életkor: 8+
Kategória: Partijáték minden korosztálynak
Összetettség: 1/5
Nem csak sakkot vagy dámát játszottak évszázadokkal ezelőtt, a Perudo is egyike a legrégebbi társasjátékoknak. Mivel a koncepciója közkincs, időről időre megjelenik belőle egy új variáció - az 1993-as kiadás például az Év játéka lett az egyik legrangosabb társasjáték-díjátadón, a Spiel des Jahresen, de későbbi változatai is közkedveltek.
Nem kell hozzá sok komponens, de úgy az igazi, ha nem szedett-vedett kockákat és poharakat használunk, hanem szépen megtervezett, színes elemeket. Ebben segít a Perudo legújabb, itthon a Gémklub kiadó gondozásában megjelent változata.
Minden játékos kap egy poharat, valamint öt kockát, melyek oldalai 2-től 6-ig vannak számozva, az 1-es helyét pedig egy tukán vette át, aki jokerként szolgál.
A kockákat a poharakba kell tenni, jól összerázni, majd lerakni az asztalra. Mindenki megnézheti, miket dobott (rázott?), de ügyelni kell arra, hogy a kockák értéke eközben véletlenül se változzon meg, illetve a többi játékos ne lássa azokat.
A kijelölt kezdőjátékos ezután bemondja a tippjét, például azt, hogy úgy gondolja, az asztalon összesen legalább 4 darab 3-as értékű kocka van. Azt tudja, hogy mennyi ebből az övé, ám azt csak blöfföli, hogy másoknál mennyi lehet, figyelembe véve, hogy a tukán is az általa megjelölt értéknek számít (tehát a példában 3-as).
A következő játékos vagy felüllicitálja, vagy kétségbe vonja az állítást. Ha előbbit választja, dönthet úgy, hogy azt mondja, szerinte több 3-as kocka van, vagy mondhatja azt is, hogy változatlanul 4 darab, de nagyobb értékű kocka van (pl. tippelhet 4 darab 4-esre, 5-ösre vagy 6-osra). Harmadik lehetőség, hogy azt állítja, legalább feleannyi tukán van az asztalon, mint amennyi kockára korábban tippeltek (tehát itt legalább 2), és innentől mehet a tukánok számának tippelgetése.
Vissza is lehet térni a kockaértékekhez, ekkor kétszer annyit plusz egyet kell legalább tippelni (ha valaki azt mondja, 3 tukán van, de a következő játékos ismét kockaértékre tippelne, legalább 7-nek kell lennie a kockák számának).
A forduló mindaddig megy tovább, míg valaki úgy nem gondolja, hogy meg kell állni. Ekkor kétségbe vonja az előtte lévő licitjét („kétlem, hogy 4 db 6-os lesz az asztalon"), majd mindenki felfedi a poharát, és kiderül, igaz volt-e a tipp vagy sem.
Ha valóban volt annyi és olyan kocka, amilyen a tippben szerepelt, az ezt kétségbe vonó játékos elveszít egy kockát, de ha nem, a tippet adó játékosnak kell kevesebb kockával folytatnia.
A játék addig tart, míg végül csak egy játékosnál marad kocka.
A Perudo ezen változata két opcionális szabályt is kínál:
Kb. két kör után mindenki érteni fogja már a szabályokat, de a játék az ezredik parti után sem lesz unalmas, hiszen egymásra licitálni, blöffölni, kombinálni mindig remek móka. Pont ezért játszák ezt a játékot évszázadok óta.