2025.11.12. 17:35 Képernyőidő
Hagyományos játékok kontra digitális kütyük – a Pixar új filmje a gyerekkor jövőjéről is szól.

A Pixar legújabb meséje már nemcsak a játékok életéről, hanem a
képernyőidő hatalomátvételéről is szól. A Toy Story 5 első kedvcsináló előzetese szerint Woody, Buzz és Jesse ezúttal egy új ellenféllel néznek szembe: egy okoseszközzel, amely a gyerekek figyelmét immár végleg elszippantja a hagyományos játékoktól. A történet így nem csupán kaland, hanem érzékeny reflexió is arra, hogyan változik a gyerekkor a digitális korszakban, amikor az MI szépen lassan a játékok világába is betör (ennek árnyoldalairól egyébként ebben a cikkben írtunk, mindentől függetlenül érdemes elolvasnod).
Ha többet akarsz tudni, kövess minket
Facebookon és
Instagramon!
🧠 Miről is van szó pontosan?Toy Story: A Pixar 1995-ben indult animációs sorozata, amelyben a játékok életre kelnek, ha a gyerekek nincsenek a közelben. Azóta négy mozifilm és több rövidfilm készült, a franchise több generáció számára határozta meg a modern mesefilmek világát.Mesterséges intelligencia (MI vagy AI): Olyan számítógépes rendszerek gyűjtőneve, amelyek képesek tanulni, alkalmazkodni és önálló döntéseket hozni. A Toy Story 5 esetében egy ilyen MI vezérli az új „játékszereplőt”, Lilypadet.
A
film 2026. június 19-én érkezik a mozikba, hét évvel a negyedik rész után. A rendezői székbe Andrew Stanton ül vissza, akinek nevéhez olyan klasszikusok fűződnek, mint a Némó nyomában és a WALL-E, de dolgozott a Stranger Things és A 3-test-probléma sorozatokon is.
Az új történetben a jól ismert hősök mellett megjelenik Lilypad, az apró, mégis félelmetes mesterséges intelligenciával működő kütyü, amelyet Greta Lee (a Tron: Ares színésznője) szólaltat meg. A karakter első pillantásra ártalmatlannak tűnik, valójában azonban komolyan fenyegeti a hagyományos játékok létjogosultságát.
Miért fontos ez szülőként?
A Toy Story 5 nem pusztán újabb nosztalgikus kaland, hanem
várhatóan korrajz arról, hogyan változik a gyerekkor a digitális korszakban. Bár még korai talán ennyiből mélyre menő elemzésekbe bocsátkozni, de láthatóan a film szimbolikusan mutatja be azt a generációs váltást, amelyet ma a családok nap mint nap megélnek: a klasszikus, kézzel fogható játékokat felváltják az érintőképernyők, a hangvezérelt eszközök és a mesterséges intelligenciával működő digitális társak.
Szülőként ez azért különösen fontos, mert ez a kérdés (
„hogyan maradhat értékes a játék a technológia világában?”) a mindennapi nevelés egyik legnehezebb dilemmája is. A Pixar történetében az új, Lilypad nevű okoseszköz nem gonosz a hagyományos értelemben, hanem egyszerűen vonzóbb, gyorsabb és interaktívabb, mint a régi játékok – ahogyan a gyerekek számára a valóságban is az okostelefon és a tablet azonnali élményt kínál.
Az, hogy készül egy felnőttek és gyerekek számára is emészthető film ebben a témában, mindenképpen nagyon izgalmas, remélhetőleg hasznos lesz az adott válasz is, de erről majd a premier után beszélgetünk majd a Képernyőidő oldalán is.