A Forma–1 hivatalos mozifilmje látványos és közönségbarát képet fest a versenysport világáról. Brad Pitt visszatér a pályára, a Hungaroring is főszerepbe kerül. De vajon van-e szív a száguldás mögött, és alkalmas-e családi mozinak?

Minden évben jön videójáték-adaptáció, most éppen F1-LEGO szettekkel vannak tele a boltok polcai, és most mozifilm is készült - egyértelmű, hogy a száguldó cirkuszt az újabb generációkkal is meg akarják szerettetni. A legújabb mérföldkő ezen az úton egy hollywoodi sportfilm, olyan történettel, amely egyszerre akar szórakoztatni, inspirálni és fejet hajtani a versenyzés kultúrája előtt. Semmi maradandót ne várjunk tőle, de sok szempontból pont ezért lehet ideális több generáció számára közös élménynek, de azért nem árt pár dolgot számításba venni.
Videójáték-adaptáció: Olyan film vagy sorozat, amely egy már létező videójáték világára, karaktereire vagy történetére épül. Ezek a művek megpróbálják mozgóképen is visszaadni azt az élményt, amit a játékosok a képernyőn át éltek meg.
F1-játékok: Az F1-szimulátorjátékokat a Codemasters fejleszti, és minden évben új epizóddal jelentkezik. A sorozat hivatalos licensz alapján dolgozik, így a versenyzők, csapatok és pályák valódiak, a cél pedig a valósághű Forma–1-es élmény szimulátorszerű újrateremtése.
A film főszereplője Sonny Hayes (Brad Pitt), egykor nagyreményű pilóta, aki évekkel ezelőtt eltűnt a reflektorfényből, most pedig váratlan lehetőséget kap: egy kicsi, újonc csapat visszahívja a pályára, hogy egyszerre legyen versenyző és mentor. Nyilván ebben a helyzetben kell egy tanítvány is, Damson Idris karaktere, a fiatal Joshua Pearce, akiben ott a tehetség, de még nem tudja, hogyan használja. A F1 mozi ennek megfelelően nem pusztán sportfilm, hanem dráma, jellemfejlődés-történet, amely a tanítás, a példamutatás és a második esély motívumaira épít.
Különlegessége persze ebben rejlik, hanem abban, hogy a készítők minden korábbinál valóságosabb Forma–1-es környezetet teremtettek. A filmet valódi futamokon forgatták, igazi pilóták jelenlétében, a hivatalos pályákon. A történet egy része ráadásul a Hungaroringen játszódik, a stáb hosszú heteket töltött a magyar pályán, Brad Pitt is autóba ült nálunk. Ez nemcsak látványos, hanem extra élményfaktor azoknak a családoknak, akik közösen élik meg a sportélményt: a film egy olyan világba visz minket, amelynek sokáig a nézőteréről szurkoltunk, most a vászonról kacsint vissza.
Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick) rendezésében a látvány és a hangulat az elsődleges, valódi moziélményről beszélünk, ahol az akció, a futamok ábrázolás magával ragadó, elképesztően intenzív.
Ezzel együtt pont a sportág nagy szerelmesei csalódhatnak, mivel a tényleges versenyekhez és rendszerhez képest meglehetősen elnagyolt, csúsztatásokkal teli a Forma-1 bemutatása. Korunk ipari betegsége, hogy mindenről csak és kizárólag tömegeknek akarnak filmet készíteni, ennek szellemében a realizmus, a karakterek vagy a történetvezetés elmélyítése nyomokban található csak meg a filmben.
A mentor-tanítvány kapcsolat építése valóban pozitív üzeneteket hordoz, a sztori kiszámítható, sokszor klisés. A konfliktusok gyorsan megoldódnak, minden karakter automatikusan fejlődik, és néha úgy érezni: ez nem valódi történet, hanem egy sportmarketing-mese. Annak viszont tökéletes, és az sem utolsó szempont, hogy így a fiatalabbaknak is könnyebben fogyasztható, feldolgozható élmény, még ha idealizált arcát is mutatja a sportnak, vagy az emberi kapcsolatoknak.
Ami szülőként igazán fontos: a film nem minden korosztálynak való.
A látványos balesetek – robbanások, égő autók, sérült pilóták, kórházi jelenetek – reálisak és időnként nyomasztóak lehetnek a kisebb gyerekek számára. Emellett a nyelvezet is durvább, mint ahogy azt a trailerek sejtetik, előfordulnak káromkodások, és egy-két pikánsabb jelenet, minimális meztelenséggel.
Mindezek fényében fontos, hogy a szülők ne csak a látvány vagy a motorsport iránti rajongás alapján döntsék el, hogy elviszik-e gyermeküket a moziba. A F1 - A film Magyarországon 12 éven aluliak számára nem ajánlott besorolással került a mozikba. Ez a döntés indokolt: a film komplex témái, szókimondó nyelvezete és realisztikus baleseti jelenetei miatt csak kamaszkorhoz közelítő nézőknek való – de nekik annál inspirálóbb lehet témája, és leegyszerűsített, könnyen befogadható mondanivalója miatt.